strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Dorota Nieznalska. Posuszestwo. Galeria Starego Browaru, Pozna od 28.04 do 28.05. 2006 r.

Dawid Radziszewski
Wystawa, ktra si odbya
Dorota Nieznalska w Starym Browarze

Na pocztek kilka rzeczy, ktre bardzo mi si podobay. Bardzo dobrze, e wystawa Doroty Nieznalskiej si odbya! Po zamieszaniu wok „Pasji” adna polska galeria nie zdecydowaa si dotychczas na monograficzny pokaz artystki. Stary Browar to prywatna galeria, ktra nie jest uzaleniona od pienidzy z urzdu. aden lokalny polityk ze skrajnie prawicowej partii nie moe sprawi, by zostaa zamknita, ani wpywa na jej program. Bardzo dobrze, e podczas otwarcia nie pojawia si modzie wszechpolska i nie prbowaa zwraca na siebie uwagi. wietnie, e po wystawie w prasie oglnopolskiej pojawio si kilka tekstw nawietlajcych sytuacj, w jakiej znalaza si Nieznalska w zwizku z procesem.
Jeli za chodzi o sam wystaw – wydaje mi si do nierwna, obok prac ciekawych pojawiaj si cakiem przecitne i konwencjonalne. Galeria mieci si na dwch poziomach – na dole znajdowa si obiekt „Nr 44” oraz pokazywany by film wideo „Pozycja modlitewna”, na grze zamieszczono cykl „Implantacja perwersji”, seri czterech zdj i skrzany obiekt z serii bez tytuu. Do tego jedno zdjcie „Potencja”, nie bdce fragmentem cykli.

Dorota Nieznalska, bez tytuu, fotografia sepiowana, 1999 r. Dziki uprzejmoci Kulczyk Foundation

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym