strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej - OW ZPAP, Warszawa

Jacek Kasprzycki

Artyzm fotografii

W klasycznym ju filmie Michelangela Antonioniego „Blou-Up” fotograf mody z ambicjami artysty i reportera na odbitkach fotograficznych przedstawiajcych sfotografowan przypadkiem scen w parku odkrywa zbrodni. Gdy zdjcia nikn, zaczyna wtpi zarwno w prawdomwno fotografii, jak i wasne zmysy. Zostaje mu tylko jedno, ogromne powikszenie, ktre jest waciwie abstrakcyjnym obrazem punktualistycznym, przypominajcym wielkoformatowe ptna, malowane przez jego przyjaciela - malarza. Ta odbitka, majca by dowodem popenienia zbrodni, staje si „jedynie” obiektem artystycznej gry.

To, e fotografia jako medium od dawna przestaa by w wiadomoci ogu rejestracj rzeczywistoci, a pozostaa materializacj jedynie jej widokw - bardzo subiektywnych i wydzielonych antropocentrycznie ze wszystkich moliwie realnie istniejcych - stao si jasne w czasach pojawienia si pop-artu, a zaraz potem sztuki pojciowej. Lata 60. (a wtedy powsta film Antonioniego) s tu swoist czasow cezur. Jak zauway Grzegorz Dziamski w swym minieseju z katalogu I Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, natura fotografii, od pocztku zwizana z „cytowaniem” rzeczywistoci, pioniersko przyczynia si do powstania „wiadomoci postmodernistycznej” i nie ma obecnie znaczenia fakt, czy artysta jest fotografem - wane, e z fotografii korzysta. Wtedy te fotografia „oficjalnie” staa si sztuk. A jak byo przedtem? (...)

Na pytanie, jak jest w tej chwili, stara si udzieli odpowiedzi duy projekt kuratorski pod nazw Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej. W cigu miesica odbyo si 30 wydarze artystycznych w 21 galeriach i instytucjach kultury - poczwszy od tradycyjnych wystaw poprzez pokazy multimedialne, wieczory poetyckie inspirowane fotografi, do spotka z artystami o duym dorobku, jak Krzysztof Cichosz i Andrzej Rycki. Prezentowano dokonania ponad 50 twrcw, cho uczestnikw festiwalu byo o wiele wicej (np. Galeria Bezdomna, utworzona w 2002 r. przez Tomka Sikor i Andrzeja wietlika - otwarta dla wszystkich fotografujcych i tworzcych poezj). Obserwator moe sam odpowiedzie sobie na pytanie, jakie jest oblicze wspczesnej sztuki, tworzone dziki technologiom tradycyjnie uznanym za waciwe fotografii.

Organizatorami WFFA byli Okrg Warszawski Zwizku Polskich Artystw Plastykw i Akademia Sztuk Piknych w Warszawie. Otwarcie imprezy odbyo si w Galerii Lufcik OW ZPAP i poczone zostao z uroczystoci wrczenia nagrd laureatom ogoszonego wczeniej konkursu, ktrego ramy - jak przystao na epok „po awangardzie” - byy merytorycznie do szerokie. Jury pod przewodnictwem Jzefa Robakowskiego przyznao Grand Prix Katarzynie Derkacz-Gajewskiej, absolwentce Wydziau Grafiki warszawskiej ASP z 2003 r. „W polu” pozostawia ona weteranw: Stasysa Eidrigeviciusa (wyrnienie), Krzysztofa Gieratowskiego (nagroda), jak i wielu - take wyrnionych - swoich kolegw, studiujcych jeszcze na licznych w Polsce wydziaach rnorakich uczelni ksztaccych fotografikw.

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, 3.03.-3.04.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym