strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej - OW ZPAP, Warszawa

Jacek Kasprzycki

Artyzm fotografii

W klasycznym ju filmie Michelangela Antonioniego „Blou-Up” fotograf mody z ambicjami artysty i reportera na odbitkach fotograficznych przedstawiajcych sfotografowan przypadkiem scen w parku odkrywa zbrodni. Gdy zdjcia nikn, zaczyna wtpi zarwno w prawdomwno fotografii, jak i wasne zmysy. Zostaje mu tylko jedno, ogromne powikszenie, ktre jest waciwie abstrakcyjnym obrazem punktualistycznym, przypominajcym wielkoformatowe ptna, malowane przez jego przyjaciela - malarza. Ta odbitka, majca by dowodem popenienia zbrodni, staje si „jedynie” obiektem artystycznej gry.

To, e fotografia jako medium od dawna przestaa by w wiadomoci ogu rejestracj rzeczywistoci, a pozostaa materializacj jedynie jej widokw - bardzo subiektywnych i wydzielonych antropocentrycznie ze wszystkich moliwie realnie istniejcych - stao si jasne w czasach pojawienia si pop-artu, a zaraz potem sztuki pojciowej. Lata 60. (a wtedy powsta film Antonioniego) s tu swoist czasow cezur. Jak zauway Grzegorz Dziamski w swym minieseju z katalogu I Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, natura fotografii, od pocztku zwizana z „cytowaniem” rzeczywistoci, pioniersko przyczynia si do powstania „wiadomoci postmodernistycznej” i nie ma obecnie znaczenia fakt, czy artysta jest fotografem - wane, e z fotografii korzysta. Wtedy te fotografia „oficjalnie” staa si sztuk. A jak byo przedtem? (...)

Na pytanie, jak jest w tej chwili, stara si udzieli odpowiedzi duy projekt kuratorski pod nazw Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej. W cigu miesica odbyo si 30 wydarze artystycznych w 21 galeriach i instytucjach kultury - poczwszy od tradycyjnych wystaw poprzez pokazy multimedialne, wieczory poetyckie inspirowane fotografi, do spotka z artystami o duym dorobku, jak Krzysztof Cichosz i Andrzej Rycki. Prezentowano dokonania ponad 50 twrcw, cho uczestnikw festiwalu byo o wiele wicej (np. Galeria Bezdomna, utworzona w 2002 r. przez Tomka Sikor i Andrzeja wietlika - otwarta dla wszystkich fotografujcych i tworzcych poezj). Obserwator moe sam odpowiedzie sobie na pytanie, jakie jest oblicze wspczesnej sztuki, tworzone dziki technologiom tradycyjnie uznanym za waciwe fotografii.

Organizatorami WFFA byli Okrg Warszawski Zwizku Polskich Artystw Plastykw i Akademia Sztuk Piknych w Warszawie. Otwarcie imprezy odbyo si w Galerii Lufcik OW ZPAP i poczone zostao z uroczystoci wrczenia nagrd laureatom ogoszonego wczeniej konkursu, ktrego ramy - jak przystao na epok „po awangardzie” - byy merytorycznie do szerokie. Jury pod przewodnictwem Jzefa Robakowskiego przyznao Grand Prix Katarzynie Derkacz-Gajewskiej, absolwentce Wydziau Grafiki warszawskiej ASP z 2003 r. „W polu” pozostawia ona weteranw: Stasysa Eidrigeviciusa (wyrnienie), Krzysztofa Gieratowskiego (nagroda), jak i wielu - take wyrnionych - swoich kolegw, studiujcych jeszcze na licznych w Polsce wydziaach rnorakich uczelni ksztaccych fotografikw.

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, 3.03.-3.04.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym