strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej - OW ZPAP, Warszawa

Jacek Kasprzycki

Artyzm fotografii

W klasycznym ju filmie Michelangela Antonioniego „Blou-Up” fotograf mody z ambicjami artysty i reportera na odbitkach fotograficznych przedstawiajcych sfotografowan przypadkiem scen w parku odkrywa zbrodni. Gdy zdjcia nikn, zaczyna wtpi zarwno w prawdomwno fotografii, jak i wasne zmysy. Zostaje mu tylko jedno, ogromne powikszenie, ktre jest waciwie abstrakcyjnym obrazem punktualistycznym, przypominajcym wielkoformatowe ptna, malowane przez jego przyjaciela - malarza. Ta odbitka, majca by dowodem popenienia zbrodni, staje si „jedynie” obiektem artystycznej gry.

To, e fotografia jako medium od dawna przestaa by w wiadomoci ogu rejestracj rzeczywistoci, a pozostaa materializacj jedynie jej widokw - bardzo subiektywnych i wydzielonych antropocentrycznie ze wszystkich moliwie realnie istniejcych - stao si jasne w czasach pojawienia si pop-artu, a zaraz potem sztuki pojciowej. Lata 60. (a wtedy powsta film Antonioniego) s tu swoist czasow cezur. Jak zauway Grzegorz Dziamski w swym minieseju z katalogu I Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, natura fotografii, od pocztku zwizana z „cytowaniem” rzeczywistoci, pioniersko przyczynia si do powstania „wiadomoci postmodernistycznej” i nie ma obecnie znaczenia fakt, czy artysta jest fotografem - wane, e z fotografii korzysta. Wtedy te fotografia „oficjalnie” staa si sztuk. A jak byo przedtem? (...)

Na pytanie, jak jest w tej chwili, stara si udzieli odpowiedzi duy projekt kuratorski pod nazw Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej. W cigu miesica odbyo si 30 wydarze artystycznych w 21 galeriach i instytucjach kultury - poczwszy od tradycyjnych wystaw poprzez pokazy multimedialne, wieczory poetyckie inspirowane fotografi, do spotka z artystami o duym dorobku, jak Krzysztof Cichosz i Andrzej Rycki. Prezentowano dokonania ponad 50 twrcw, cho uczestnikw festiwalu byo o wiele wicej (np. Galeria Bezdomna, utworzona w 2002 r. przez Tomka Sikor i Andrzeja wietlika - otwarta dla wszystkich fotografujcych i tworzcych poezj). Obserwator moe sam odpowiedzie sobie na pytanie, jakie jest oblicze wspczesnej sztuki, tworzone dziki technologiom tradycyjnie uznanym za waciwe fotografii.

Organizatorami WFFA byli Okrg Warszawski Zwizku Polskich Artystw Plastykw i Akademia Sztuk Piknych w Warszawie. Otwarcie imprezy odbyo si w Galerii Lufcik OW ZPAP i poczone zostao z uroczystoci wrczenia nagrd laureatom ogoszonego wczeniej konkursu, ktrego ramy - jak przystao na epok „po awangardzie” - byy merytorycznie do szerokie. Jury pod przewodnictwem Jzefa Robakowskiego przyznao Grand Prix Katarzynie Derkacz-Gajewskiej, absolwentce Wydziau Grafiki warszawskiej ASP z 2003 r. „W polu” pozostawia ona weteranw: Stasysa Eidrigeviciusa (wyrnienie), Krzysztofa Gieratowskiego (nagroda), jak i wielu - take wyrnionych - swoich kolegw, studiujcych jeszcze na licznych w Polsce wydziaach rnorakich uczelni ksztaccych fotografikw.

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, 3.03.-3.04.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym