strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej - OW ZPAP, Warszawa

Jacek Kasprzycki

Artyzm fotografii

W klasycznym ju filmie Michelangela Antonioniego „Blou-Up” fotograf mody z ambicjami artysty i reportera na odbitkach fotograficznych przedstawiajcych sfotografowan przypadkiem scen w parku odkrywa zbrodni. Gdy zdjcia nikn, zaczyna wtpi zarwno w prawdomwno fotografii, jak i wasne zmysy. Zostaje mu tylko jedno, ogromne powikszenie, ktre jest waciwie abstrakcyjnym obrazem punktualistycznym, przypominajcym wielkoformatowe ptna, malowane przez jego przyjaciela - malarza. Ta odbitka, majca by dowodem popenienia zbrodni, staje si „jedynie” obiektem artystycznej gry.

To, e fotografia jako medium od dawna przestaa by w wiadomoci ogu rejestracj rzeczywistoci, a pozostaa materializacj jedynie jej widokw - bardzo subiektywnych i wydzielonych antropocentrycznie ze wszystkich moliwie realnie istniejcych - stao si jasne w czasach pojawienia si pop-artu, a zaraz potem sztuki pojciowej. Lata 60. (a wtedy powsta film Antonioniego) s tu swoist czasow cezur. Jak zauway Grzegorz Dziamski w swym minieseju z katalogu I Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, natura fotografii, od pocztku zwizana z „cytowaniem” rzeczywistoci, pioniersko przyczynia si do powstania „wiadomoci postmodernistycznej” i nie ma obecnie znaczenia fakt, czy artysta jest fotografem - wane, e z fotografii korzysta. Wtedy te fotografia „oficjalnie” staa si sztuk. A jak byo przedtem? (...)

Na pytanie, jak jest w tej chwili, stara si udzieli odpowiedzi duy projekt kuratorski pod nazw Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej. W cigu miesica odbyo si 30 wydarze artystycznych w 21 galeriach i instytucjach kultury - poczwszy od tradycyjnych wystaw poprzez pokazy multimedialne, wieczory poetyckie inspirowane fotografi, do spotka z artystami o duym dorobku, jak Krzysztof Cichosz i Andrzej Rycki. Prezentowano dokonania ponad 50 twrcw, cho uczestnikw festiwalu byo o wiele wicej (np. Galeria Bezdomna, utworzona w 2002 r. przez Tomka Sikor i Andrzeja wietlika - otwarta dla wszystkich fotografujcych i tworzcych poezj). Obserwator moe sam odpowiedzie sobie na pytanie, jakie jest oblicze wspczesnej sztuki, tworzone dziki technologiom tradycyjnie uznanym za waciwe fotografii.

Organizatorami WFFA byli Okrg Warszawski Zwizku Polskich Artystw Plastykw i Akademia Sztuk Piknych w Warszawie. Otwarcie imprezy odbyo si w Galerii Lufcik OW ZPAP i poczone zostao z uroczystoci wrczenia nagrd laureatom ogoszonego wczeniej konkursu, ktrego ramy - jak przystao na epok „po awangardzie” - byy merytorycznie do szerokie. Jury pod przewodnictwem Jzefa Robakowskiego przyznao Grand Prix Katarzynie Derkacz-Gajewskiej, absolwentce Wydziau Grafiki warszawskiej ASP z 2003 r. „W polu” pozostawia ona weteranw: Stasysa Eidrigeviciusa (wyrnienie), Krzysztofa Gieratowskiego (nagroda), jak i wielu - take wyrnionych - swoich kolegw, studiujcych jeszcze na licznych w Polsce wydziaach rnorakich uczelni ksztaccych fotografikw.

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, 3.03.-3.04.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym