strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej - OW ZPAP, Warszawa

Jacek Kasprzycki

Artyzm fotografii

W klasycznym ju filmie Michelangela Antonioniego „Blou-Up” fotograf mody z ambicjami artysty i reportera na odbitkach fotograficznych przedstawiajcych sfotografowan przypadkiem scen w parku odkrywa zbrodni. Gdy zdjcia nikn, zaczyna wtpi zarwno w prawdomwno fotografii, jak i wasne zmysy. Zostaje mu tylko jedno, ogromne powikszenie, ktre jest waciwie abstrakcyjnym obrazem punktualistycznym, przypominajcym wielkoformatowe ptna, malowane przez jego przyjaciela - malarza. Ta odbitka, majca by dowodem popenienia zbrodni, staje si „jedynie” obiektem artystycznej gry.

To, e fotografia jako medium od dawna przestaa by w wiadomoci ogu rejestracj rzeczywistoci, a pozostaa materializacj jedynie jej widokw - bardzo subiektywnych i wydzielonych antropocentrycznie ze wszystkich moliwie realnie istniejcych - stao si jasne w czasach pojawienia si pop-artu, a zaraz potem sztuki pojciowej. Lata 60. (a wtedy powsta film Antonioniego) s tu swoist czasow cezur. Jak zauway Grzegorz Dziamski w swym minieseju z katalogu I Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, natura fotografii, od pocztku zwizana z „cytowaniem” rzeczywistoci, pioniersko przyczynia si do powstania „wiadomoci postmodernistycznej” i nie ma obecnie znaczenia fakt, czy artysta jest fotografem - wane, e z fotografii korzysta. Wtedy te fotografia „oficjalnie” staa si sztuk. A jak byo przedtem? (...)

Na pytanie, jak jest w tej chwili, stara si udzieli odpowiedzi duy projekt kuratorski pod nazw Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej. W cigu miesica odbyo si 30 wydarze artystycznych w 21 galeriach i instytucjach kultury - poczwszy od tradycyjnych wystaw poprzez pokazy multimedialne, wieczory poetyckie inspirowane fotografi, do spotka z artystami o duym dorobku, jak Krzysztof Cichosz i Andrzej Rycki. Prezentowano dokonania ponad 50 twrcw, cho uczestnikw festiwalu byo o wiele wicej (np. Galeria Bezdomna, utworzona w 2002 r. przez Tomka Sikor i Andrzeja wietlika - otwarta dla wszystkich fotografujcych i tworzcych poezj). Obserwator moe sam odpowiedzie sobie na pytanie, jakie jest oblicze wspczesnej sztuki, tworzone dziki technologiom tradycyjnie uznanym za waciwe fotografii.

Organizatorami WFFA byli Okrg Warszawski Zwizku Polskich Artystw Plastykw i Akademia Sztuk Piknych w Warszawie. Otwarcie imprezy odbyo si w Galerii Lufcik OW ZPAP i poczone zostao z uroczystoci wrczenia nagrd laureatom ogoszonego wczeniej konkursu, ktrego ramy - jak przystao na epok „po awangardzie” - byy merytorycznie do szerokie. Jury pod przewodnictwem Jzefa Robakowskiego przyznao Grand Prix Katarzynie Derkacz-Gajewskiej, absolwentce Wydziau Grafiki warszawskiej ASP z 2003 r. „W polu” pozostawia ona weteranw: Stasysa Eidrigeviciusa (wyrnienie), Krzysztofa Gieratowskiego (nagroda), jak i wielu - take wyrnionych - swoich kolegw, studiujcych jeszcze na licznych w Polsce wydziaach rnorakich uczelni ksztaccych fotografikw.

Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, 3.03.-3.04.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym