strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Jerzy Kujawski, Muzeum Narodowe w Poznaniu, od 19.12.2005 r. do 5.02.2006 r., Zachęta Warszawa, od 22.04. do 28.05.2006 r.

Marcin Szeląg
Zapomniany surrealista
Jerzy Kujawski w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Nieczęsto się zdarza, aby cele ogromnej wystawy monograficznej były formułowane w sposób tak bezpośredni, jak stało się to w wypadku wystawy Jerzego Kujawskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Jak uznał dyrektor muzeum, Wojciech Suchocki, w przedmowie do imponującego katalogu ekspozycji, odkrywała ona twórczość artysty, swoistą Troję historyka, której poznanie „istotnie narusza wyobrażenia o biegu dziejów sztuki”. Mocne to słowa, wypowiedziane jednak z pełnym przekonaniem. Jeśli bowiem odnieść je do stopnia zaangażowania muzeum w wystawę, w postaci zakonserwowanych prac, redakcji i wydania towarzyszącego jej katalogu oraz aranżacji ekspozycji, nie ulega wątpliwości, że twórczość Kujawskiego została potraktowana ze szczególną powagą. To z kolei, już na tym najbardziej podstawowym poziomie, mówi o przekonaniu organizatorów o wyjątkowości sztuki artysty.

Jerzy Kujawski, bez tytułu, 1946 r., dzięki uprzejmości Vox Artists

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym