strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

\"Nowe malarstwo niemieckie szkoła lipska\", Królikarnia, Warszawa, 24.02. do 16.03.2006 r.; Galeria Arsenał, Poznań, 20.03. do 9.04.2006 r.

Piotr Bernatowicz
Szkolna wystawa szkoły lipskiej
Na wystawie „Nowe malarstwo niemieckie – szkoła lipska” w warszawskiej Królikarni zaprezentowano obrazy 36 artystów, dla których wspólne – obok sięgnięcia po płótno, pędzle i farby – jest pochodzenie z jednego miejsca Lipska, a ściśle mówiąc – lata spędzone w lipskiej Wyższej Szkole Grafiki i Sztuki Książkowej. Mamy tu zatem kilka pokoleń malarzy, profesorów, emerytowanych nauczycieli i absolwentów tej uczelni.
Przegląd zaczynamy od najstarszych artystów urodzonych w latach 20. ubiegłego wieku, czyli Wernera Tübkego, Bernharda Heisiga, Wolfganga Mattheuera, poprzez młodsze pokolenie urodzone w latach 40., jak Arno Rink, Hartwig Ebersbach, i ich wychowanków urodzonych w latach 60.: Neo Rauch, Martin Eder, Peter Krauskopf, aż po najmłodszą generację malarzy – roczniki 70., do których należą Tim Eitel, Martin Kobe, Matthias Weischer, Christoph Ruckhäberle. Ci ostatni, nazwani nową szkołą lipską, zyskali w ostatnich latach dużą popularność wśród kolekcjonerów ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Mimo że zaprezentowano tak duże spektrum pokoleniowe, wszystkie obrazy pokazane na ekspozycji powstały w ciągu ostatnich szesnastu lat. Nie mamy zatem do czynienia z rzeczywistym przeglądem historycznym, a szkoda, bo być może wyjaśniłoby to wiele nieporozumień i mitów narosłych dziś wokół pojęcia „szkoła lipska”.

Tim Eitel, „Asystentka”, 2004 r., sitodruk na papierze, kolekcja VNG Lipsk

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym