strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"Nowe malarstwo niemieckie szkoa lipska\", Krlikarnia, Warszawa, 24.02. do 16.03.2006 r.; Galeria Arsena, Pozna, 20.03. do 9.04.2006 r.

Piotr Bernatowicz
Szkolna wystawa szkoy lipskiej
Na wystawie „Nowe malarstwo niemieckie – szkoa lipska” w warszawskiej Krlikarni zaprezentowano obrazy 36 artystw, dla ktrych wsplne – obok signicia po ptno, pdzle i farby – jest pochodzenie z jednego miejsca Lipska, a cile mwic – lata spdzone w lipskiej Wyszej Szkole Grafiki i Sztuki Ksikowej. Mamy tu zatem kilka pokole malarzy, profesorw, emerytowanych nauczycieli i absolwentw tej uczelni.
Przegld zaczynamy od najstarszych artystw urodzonych w latach 20. ubiegego wieku, czyli Wernera Tbkego, Bernharda Heisiga, Wolfganga Mattheuera, poprzez modsze pokolenie urodzone w latach 40., jak Arno Rink, Hartwig Ebersbach, i ich wychowankw urodzonych w latach 60.: Neo Rauch, Martin Eder, Peter Krauskopf, a po najmodsz generacj malarzy – roczniki 70., do ktrych nale Tim Eitel, Martin Kobe, Matthias Weischer, Christoph Ruckhberle. Ci ostatni, nazwani now szko lipsk, zyskali w ostatnich latach du popularno wrd kolekcjonerw ze Stanw Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Mimo e zaprezentowano tak due spektrum pokoleniowe, wszystkie obrazy pokazane na ekspozycji powstay w cigu ostatnich szesnastu lat. Nie mamy zatem do czynienia z rzeczywistym przegldem historycznym, a szkoda, bo by moe wyjanioby to wiele nieporozumie i mitw narosych dzi wok pojcia „szkoa lipska”.

Tim Eitel, „Asystentka”, 2004 r., sitodruk na papierze, kolekcja VNG Lipsk

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym