strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Nowe malarstwo niemieckie szkoa lipska\", Krlikarnia, Warszawa, 24.02. do 16.03.2006 r.; Galeria Arsena, Pozna, 20.03. do 9.04.2006 r.

Piotr Bernatowicz
Szkolna wystawa szkoy lipskiej
Na wystawie „Nowe malarstwo niemieckie – szkoa lipska” w warszawskiej Krlikarni zaprezentowano obrazy 36 artystw, dla ktrych wsplne – obok signicia po ptno, pdzle i farby – jest pochodzenie z jednego miejsca Lipska, a cile mwic – lata spdzone w lipskiej Wyszej Szkole Grafiki i Sztuki Ksikowej. Mamy tu zatem kilka pokole malarzy, profesorw, emerytowanych nauczycieli i absolwentw tej uczelni.
Przegld zaczynamy od najstarszych artystw urodzonych w latach 20. ubiegego wieku, czyli Wernera Tbkego, Bernharda Heisiga, Wolfganga Mattheuera, poprzez modsze pokolenie urodzone w latach 40., jak Arno Rink, Hartwig Ebersbach, i ich wychowankw urodzonych w latach 60.: Neo Rauch, Martin Eder, Peter Krauskopf, a po najmodsz generacj malarzy – roczniki 70., do ktrych nale Tim Eitel, Martin Kobe, Matthias Weischer, Christoph Ruckhberle. Ci ostatni, nazwani now szko lipsk, zyskali w ostatnich latach du popularno wrd kolekcjonerw ze Stanw Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Mimo e zaprezentowano tak due spektrum pokoleniowe, wszystkie obrazy pokazane na ekspozycji powstay w cigu ostatnich szesnastu lat. Nie mamy zatem do czynienia z rzeczywistym przegldem historycznym, a szkoda, bo by moe wyjanioby to wiele nieporozumie i mitw narosych dzi wok pojcia „szkoa lipska”.

Tim Eitel, „Asystentka”, 2004 r., sitodruk na papierze, kolekcja VNG Lipsk

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym