strona gwna > patronaty

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

\"Nowe malarstwo niemieckie szkoa lipska\", Krlikarnia, Warszawa, 24.02. do 16.03.2006 r.; Galeria Arsena, Pozna, 20.03. do 9.04.2006 r.

Piotr Bernatowicz
Szkolna wystawa szkoy lipskiej
Na wystawie „Nowe malarstwo niemieckie – szkoa lipska” w warszawskiej Krlikarni zaprezentowano obrazy 36 artystw, dla ktrych wsplne – obok signicia po ptno, pdzle i farby – jest pochodzenie z jednego miejsca Lipska, a cile mwic – lata spdzone w lipskiej Wyszej Szkole Grafiki i Sztuki Ksikowej. Mamy tu zatem kilka pokole malarzy, profesorw, emerytowanych nauczycieli i absolwentw tej uczelni.
Przegld zaczynamy od najstarszych artystw urodzonych w latach 20. ubiegego wieku, czyli Wernera Tbkego, Bernharda Heisiga, Wolfganga Mattheuera, poprzez modsze pokolenie urodzone w latach 40., jak Arno Rink, Hartwig Ebersbach, i ich wychowankw urodzonych w latach 60.: Neo Rauch, Martin Eder, Peter Krauskopf, a po najmodsz generacj malarzy – roczniki 70., do ktrych nale Tim Eitel, Martin Kobe, Matthias Weischer, Christoph Ruckhberle. Ci ostatni, nazwani now szko lipsk, zyskali w ostatnich latach du popularno wrd kolekcjonerw ze Stanw Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Mimo e zaprezentowano tak due spektrum pokoleniowe, wszystkie obrazy pokazane na ekspozycji powstay w cigu ostatnich szesnastu lat. Nie mamy zatem do czynienia z rzeczywistym przegldem historycznym, a szkoda, bo by moe wyjanioby to wiele nieporozumie i mitw narosych dzi wok pojcia „szkoa lipska”.

Tim Eitel, „Asystentka”, 2004 r., sitodruk na papierze, kolekcja VNG Lipsk

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym