strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice”: Hybryda, Galeria Sztuki Wozownia, Toru, 21.09-28.10.2018

Hybrydy
9. Midzynarodowe Triennale Grafiki w Wozowni
Kajetan Giziski

Haso przewodnie 9. Midzynarodowego Triennale Grafiki „Kolor w grafice” brzmi „Hybryda” i widoczne jest nie tylko w technikach czonych, czyli na poziomie formy, czego mona si byo spodziewa, ale take na licznych paszczyznach humanistycznych, czyli w obrbie podejmowanych tematw i opowiadanych historii. Cho wystawa, pomimo zasigu midzynarodowego, prezentuje stosunkowo wskie grono artystw, stanowi bardzo ciekawy przekrj rnorodnych postaw. Musz przyzna, e zostaem pozytywnie zaskoczony tym, co zobaczyem.
Po przeczytaniu krtkiego opisu zamieszczonego na stronie internetowej Galerii Sztuki Wozownia spodziewaem si wystawy bardziej „nowoczesnej”, prezentujcej wicej prac postcyfrowych – jak od kilku lat nazywa si wspczesn grafik. Cieszy mnie jednak obecno dzie wykonanych w czystych technikach, takich jak drzeworyt, linoryt, sitodruk czy te intaglio (techniki druku wklsego). Cho co do czystoci tej ostatniej mona si spiera – jest to waciwie technika czona, a nawet grupa technik. Hybrydowo sztuki graficznej jest wpisana ju w sam jej natur. Przykady na poparcie tej tezy s niezliczone. Zazwyczaj jako zamiennika dla „technik druku wklsego” uywa si okrelenia „techniki metalowe”, co wynika z utosamienia technologicznego podziau technik z podziaem na warsztaty (tak jak ma to miejsce w akademiach). Okazuje si jednak, e z deski drzeworytniczej mona odbi wklsy relief, a z metalowej pytki poddanej trawieniu kwasem wypuk akwafort (odmiana akwaforty, w ktrej farby nie umieszcza si w uzyskanych za pomoc rycia rowkach, lecz nanosi na wystajce powierzchnie nietknite dziaaniem kwasu; stosowa j m.in. William Blake). Obecno tego typu prac stwarza szersz perspektyw, gdy nie narzucajc odbiorcom tak dzi oczywistej optyki intermedialnej, umoliwia pozornie waciwoci tradycyjnego warsztatu graficznego.

Kamila Bednarska, „awica”, fot. K. Napirkowski, mat. pras. GS Wozownia

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym