strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Anti-static”, Muzeum Narodowe, Poznań, 16.09-7.10.2018

Budowanie pomnika
„Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu

Michał Haake

Wystawa „Anti-static”, pokazywana w Muzeum Narodowym w Poznaniu, prezentuje tegoroczny dorobek szesnaściorga pracowników i pracowniczek Katedry Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W zestawie znalazły się także dwie prace zmarłego w 2014 roku Leszka Knaflewskiego oraz jedna autorstwa Jany Shostak, białoruskiej artystki związanej z Warszawą – słusznie, ponieważ należą do najciekawszych wśród pokazanych utworów.
Pytanie, w jakim stopniu prace odnoszą się do nazwy reprezentowanej jednostki uczelnianej? W niewielkim. Prezentują bowiem odrębne media: (video art, sztukę obiektu, audio art). Nie są przejawem intermedialnego eksperymentu te z pokazywanych prac, które łączą obraz z tekstem. Różne media są obecne tylko w pracach Sławomira Sobczaka i Piotra Kurki (obok obiektów występują formy rzeźbiarskie i malarskie). Wystawa zresztą nie podejmuje kwestii medium i możliwości, jakie w zakresie artystycznego kształtowania otwiera współczesna technologia. Jej strategia polega na czymś zupełnie innym.

Jakub Jasiukiewicz, „Desant”, fot. materiały prasowe MNP

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym