strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

The Little Artists \"Art Crazy Nation\", Galeria Starego Browaru, Pozna, 14.02. do 13.03.2006 r.

Lego cenniejsze ni brz, czyli panteon w solidnym cudzysowie
Z Little Artists (John Cake & Darren Neave) rozmawia Eliza Bernatowicz

Eliza Bernatowicz: Jak mwicie, w wiecie lego zabrako sztuki, a wic uzupenilicie ten wiat, ale brakuje jeszcze sztuki dawnej...
Darren Neave: Jest wielu artystw, ktrych chcielibymy pokaza, ale nie moemy ich „przetumaczy” na lego, na przykad Duchampa (niestety w lego nie ma pisuarw). To jest ograniczenie tego medium, a my przestrzegamy zasad lego. Niczego nie zmieniamy, niczego nie domalowujemy, elementy czymy w sposb charakterystyczny dla lego. Caa zabawa polega na wynajdywaniu rozwiza wewntrz regu. Najlepiej przedstawia si dziea trjwymiarowe. Tracey Emin zauwaya, ze jej ko jest zbyt czyste i schludne. Takie wanie s lego. Jak sprztaj w legolandzie, to do pustego, czystego kubeka zamiataj mieci... W lego nie ma seksu, polityki, nawet nagoci. Nasza sztuka nie ma nic wsplnego z polityk, jest tylko o sztuce.
Wiele osb traktuje Was jak modszych kolegw Zbigniewa Libery.
DN: W lego zaczlimy pracowa wczeniej ni Libera, bo ju w 1994 roku, ale to nie jest najwaniejsze. Nasze prace dotycz zupenie innych spraw. My opowiadamy o sztuce, a on o obozach koncentracyjnych. czy nas ten sam materia, ale przecie jest te wielu artystw, ktrzy robi rzeby z brzu.

The Little Artists, “Emin’s bed” (“ko Emin”), lego, 2004 r., © The Little Artists, fot. Tracey Gibbs

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym