strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku

Jest z kim rozmawia
„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku
Karolina Staszak

Doroczn wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP” omawiam po raz czwarty i przyznam, e pewne wtki zaczynaj mnie odrobin nudzi. Tak wic, by mie jak najszybciej za sob t nieprzyjemn i nudn cz tekstu, ju na pocztku powtrz najwaniejsze uwagi sprzed roku (i sprzed dwch lat), ktre – niestety – wci s aktualne. Znw brakuje regulacji trybu wyaniania dyplomantw reprezentujcych poszczeglne uczelnie (a wic nie wiemy, na jakiej podstawie wysane do Gdaska prace uznano za „najlepsze”, podczas gdy niektre budz naprawd due wtpliwoci), wci jury przyznajc nagrody, nie formuuje uzasadnie swych decyzji (dlaczego?) i ponownie dostrzegalne s spore ambicje organizatorw, ktrzy do pokazu zaprosili (na razie jeszcze poza konkursem) dwoje goci z zagranicy – Litwy i Sowacji – zarazem bdc jakby guchymi na pytanie o moliwo wczenia do przegldu dyplomantw z takich placwek, jak Kolegium Sztuk Piknych UMCS w Kazimierzu Dolnym czy Wydzia Sztuk Piknych UMK w Toruniu. Czy ich absolwenci ju na starcie zostaj uznani przez profesur za artystw gorszego gatunku? Czy fakt, e jednostki te podlegaj innemu ministerstwu (Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyszego) jest dobrym argumentem na rzecz zignorowania osigni modych twrcw? A przecie uczelnie z Bratysawy czy Wilna, ktrych dyplomanci podobno ju wkrtce bd mieli szans bra udzia w konkursie, take nie podlegaj polskiemu MKiDN. Jest dla mnie co prowincjonalnego w takiej potrzebie organizowania konkursu o randze „midzynarodowej”, kiedy nie jest si w stanie przygotowa lokalnego, rzetelnego przegldu rzeczywicie najlepszych dyplomw. Bo przecie, cho sama impreza wyglda z roku na rok coraz bardziej imponujco, wci nazwa konkursu – „Najlepsze Dyplomy ASP” – jest w duym stopniu umowna. Wany to konkurs, ale wci budzcy wiele zastrzee.

Cezary Adamowicz  (ASP Gdask, intermedia), „Dialog”, 2017, Nagroda Rektorw ASP, materiay prasowe ASP w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym