strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie”: nad kondycj wspczesnej rzeby zastanawia si Karolina Staszak. O sztuce w przestrzeni publicznej, m.in. o monumencie Jeffa Koonsa, ktry – wedug artysty – upamitnia ofiary zamachw terrorystycznych w Paryu oraz o kontrowersjach wok tej pracy pisze Wojciech Delikta. Projekt upamitniajcy ofiary katastrofy smoleskiej, przygotowany przez Jerzego Kalin, omawia Piotr Bernatowicz. W najnowszym „Arteonie take: wystaw „Paderewski” w Muzeum Narodowym w Warszawie recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, a prezentacj Ediego Hili w warszawskim MSN omawia Andrzej Biernacki. W kwietniowym „Arteonie” rwnie: Zbigniew Makowski recenzuje wystaw „Bestiarium”, odbywajc si w Gdaskiej Galerii Gntera Grassa, Dorota aglewska kontynuuje cykl artykuw o rynku sztuki, Tomasz Bika rekomenduje twrczo Stanisawa Wjcickiego, a Marcin Krajewski przyglda si twrczoci Tomasza Daca. Z kolei Aleksandra Sikorska pisze o rocznicowej wystawie w Muzeum Kolumby w Kolonii. W najnowszym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Grzegorz Gwiazda, „Stojcy inaczej”, ywica akrylowa, 150 cm, , dziki uprzejmoci artysty

„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku

Jest z kim rozmawia
„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku
Karolina Staszak

Doroczn wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP” omawiam po raz czwarty i przyznam, e pewne wtki zaczynaj mnie odrobin nudzi. Tak wic, by mie jak najszybciej za sob t nieprzyjemn i nudn cz tekstu, ju na pocztku powtrz najwaniejsze uwagi sprzed roku (i sprzed dwch lat), ktre – niestety – wci s aktualne. Znw brakuje regulacji trybu wyaniania dyplomantw reprezentujcych poszczeglne uczelnie (a wic nie wiemy, na jakiej podstawie wysane do Gdaska prace uznano za „najlepsze”, podczas gdy niektre budz naprawd due wtpliwoci), wci jury przyznajc nagrody, nie formuuje uzasadnie swych decyzji (dlaczego?) i ponownie dostrzegalne s spore ambicje organizatorw, ktrzy do pokazu zaprosili (na razie jeszcze poza konkursem) dwoje goci z zagranicy – Litwy i Sowacji – zarazem bdc jakby guchymi na pytanie o moliwo wczenia do przegldu dyplomantw z takich placwek, jak Kolegium Sztuk Piknych UMCS w Kazimierzu Dolnym czy Wydzia Sztuk Piknych UMK w Toruniu. Czy ich absolwenci ju na starcie zostaj uznani przez profesur za artystw gorszego gatunku? Czy fakt, e jednostki te podlegaj innemu ministerstwu (Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyszego) jest dobrym argumentem na rzecz zignorowania osigni modych twrcw? A przecie uczelnie z Bratysawy czy Wilna, ktrych dyplomanci podobno ju wkrtce bd mieli szans bra udzia w konkursie, take nie podlegaj polskiemu MKiDN. Jest dla mnie co prowincjonalnego w takiej potrzebie organizowania konkursu o randze „midzynarodowej”, kiedy nie jest si w stanie przygotowa lokalnego, rzetelnego przegldu rzeczywicie najlepszych dyplomw. Bo przecie, cho sama impreza wyglda z roku na rok coraz bardziej imponujco, wci nazwa konkursu – „Najlepsze Dyplomy ASP” – jest w duym stopniu umowna. Wany to konkurs, ale wci budzcy wiele zastrzee.

Cezary Adamowicz  (ASP Gdask, intermedia), „Dialog”, 2017, Nagroda Rektorw ASP, materiay prasowe ASP w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym