strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku

Jest z kim rozmawia
„Najlepsze Dyplomy ASP 2017” w Gdasku
Karolina Staszak

Doroczn wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP” omawiam po raz czwarty i przyznam, e pewne wtki zaczynaj mnie odrobin nudzi. Tak wic, by mie jak najszybciej za sob t nieprzyjemn i nudn cz tekstu, ju na pocztku powtrz najwaniejsze uwagi sprzed roku (i sprzed dwch lat), ktre – niestety – wci s aktualne. Znw brakuje regulacji trybu wyaniania dyplomantw reprezentujcych poszczeglne uczelnie (a wic nie wiemy, na jakiej podstawie wysane do Gdaska prace uznano za „najlepsze”, podczas gdy niektre budz naprawd due wtpliwoci), wci jury przyznajc nagrody, nie formuuje uzasadnie swych decyzji (dlaczego?) i ponownie dostrzegalne s spore ambicje organizatorw, ktrzy do pokazu zaprosili (na razie jeszcze poza konkursem) dwoje goci z zagranicy – Litwy i Sowacji – zarazem bdc jakby guchymi na pytanie o moliwo wczenia do przegldu dyplomantw z takich placwek, jak Kolegium Sztuk Piknych UMCS w Kazimierzu Dolnym czy Wydzia Sztuk Piknych UMK w Toruniu. Czy ich absolwenci ju na starcie zostaj uznani przez profesur za artystw gorszego gatunku? Czy fakt, e jednostki te podlegaj innemu ministerstwu (Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyszego) jest dobrym argumentem na rzecz zignorowania osigni modych twrcw? A przecie uczelnie z Bratysawy czy Wilna, ktrych dyplomanci podobno ju wkrtce bd mieli szans bra udzia w konkursie, take nie podlegaj polskiemu MKiDN. Jest dla mnie co prowincjonalnego w takiej potrzebie organizowania konkursu o randze „midzynarodowej”, kiedy nie jest si w stanie przygotowa lokalnego, rzetelnego przegldu rzeczywicie najlepszych dyplomw. Bo przecie, cho sama impreza wyglda z roku na rok coraz bardziej imponujco, wci nazwa konkursu – „Najlepsze Dyplomy ASP” – jest w duym stopniu umowna. Wany to konkurs, ale wci budzcy wiele zastrzee.

Cezary Adamowicz  (ASP Gdask, intermedia), „Dialog”, 2017, Nagroda Rektorw ASP, materiay prasowe ASP w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym