strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Szczeliny wolnoci...” w MN w Poznaniu

Wolno od historii
„Szczeliny wolnoci...” w MN w Poznaniu
Micha Haake

Nie ma bodaje okresu w dziejach Polski intensywniej obecnie badanego ni ten, ktry rozpocz si wraz z kocem II wojny wiatowej. Coraz lepsza znajomo archiww umoliwia szereg przewartociowa, prowadzi do odkamania wielu faszywych narracji i mitw, odbrzowienia niegdysiejszych „bohaterw” (od Karola wierczewskiego poczynajc, na Lechu Wasie koczc). W lad za badaniami historycznymi poddawane s rewizji take przez lata niekwestionowane opinie, wyroki i hierarchie, odnoszce si do dziedzictwa kulturowego i artystycznego. W nurt ten wpisuje si trwajca w Muzeum Narodowym w Poznaniu wystawa „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktrej kuratorem jest Wodzimierz Nowaczyk, kierownik tamtejszego Dziau Sztuki Nowoczesnej.

Andrzej Wrblewski, „Tre uczuciowa rewolucji”, 1948, olej na ptnie, 128  198 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym