strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Szczeliny wolnoci...” w MN w Poznaniu

Wolno od historii
„Szczeliny wolnoci...” w MN w Poznaniu
Micha Haake

Nie ma bodaje okresu w dziejach Polski intensywniej obecnie badanego ni ten, ktry rozpocz si wraz z kocem II wojny wiatowej. Coraz lepsza znajomo archiww umoliwia szereg przewartociowa, prowadzi do odkamania wielu faszywych narracji i mitw, odbrzowienia niegdysiejszych „bohaterw” (od Karola wierczewskiego poczynajc, na Lechu Wasie koczc). W lad za badaniami historycznymi poddawane s rewizji take przez lata niekwestionowane opinie, wyroki i hierarchie, odnoszce si do dziedzictwa kulturowego i artystycznego. W nurt ten wpisuje si trwajca w Muzeum Narodowym w Poznaniu wystawa „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktrej kuratorem jest Wodzimierz Nowaczyk, kierownik tamtejszego Dziau Sztuki Nowoczesnej.

Andrzej Wrblewski, „Tre uczuciowa rewolucji”, 1948, olej na ptnie, 128  198 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym