strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Szczeliny wolności...” w MN w Poznaniu

Wolność od historii
„Szczeliny wolności...” w MN w Poznaniu
Michał Haake

Nie ma bodajże okresu w dziejach Polski intensywniej obecnie badanego niż ten, który rozpoczął się wraz z końcem II wojny światowej. Coraz lepsza znajomość archiwów umożliwia szereg przewartościowań, prowadzi do odkłamania wielu fałszywych narracji i mitów, odbrązowienia niegdysiejszych „bohaterów” (od Karola Świerczewskiego poczynając, na Lechu Wałęsie kończąc). W ślad za badaniami historycznymi poddawane są rewizji także przez lata niekwestionowane opinie, wyroki i hierarchie, odnoszące się do dziedzictwa kulturowego i artystycznego. W nurt ten wpisuje się trwająca w Muzeum Narodowym w Poznaniu wystawa „Szczeliny wolności – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, której kuratorem jest Włodzimierz Nowaczyk, kierownik tamtejszego Działu Sztuki Nowoczesnej.

Andrzej Wróblewski, „Treść uczuciowa rewolucji”, 1948, olej na płótnie, 128 × 198 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, materiały prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym