strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„A-geometria. Hans Arp i Polska”, Muzeum Narodowe, Pozna, 23.04-9.07.2017

Fantazje i kompleksy
„A-geometria. Hans Arp i Polska” w MNP
Aleksandra Sikorska

Tytu poznaskiej wystawy „A-geometria. Hans Arp i Polska” – na ktrej pokazano 60 dzie artysty, w tym rzeby, grafiki, obrazy, reliefy, rysunki i kolae – nawizuje do sformuowanych w 1936 roku sw Jana Brzkowskiego: „Arp wynalaz rzeb a-geometryczn”. Oprcz prac Arpa zostay zaprezentowane take dziea polskich artystw, zarwno jemu wspczesnych (m.in. Wandy Chodasiewicz-Grabowskiej, Marii Jaremy, Aliny Szapocznikow, Henryka Staewskiego, Wadysawa Strzemiskiego), jak i pniejszych (m.in. Iwony Demko, Aleksandry Ska, Zbigniewa Saaja). Wystawa jest efektem wsppracy Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Fundacji Hansa Arpa i Sophie Taeuber-Arp. (...)Jak pisz kuratorki: „Rozlokowanie poszczeglnych dzie w przestrzeniach muzealnych nie ma charakteru chronologicznego, lecz problemowy”, w zwizku z czym pierwsze prace, z ktrymi odwiedzajcy si styka, to dziea autorstwa Beaty Szczepaniak, Tomasza Marka, Martyny Pajk i Aleksandry Ska, ukazane w dialogu z twrczoci Arpa. Taki ukad wystawy ma stanowi dowd, i „biomorficzno jest aktualna rwnie w sztuce wspczesnej”, cho jednoczenie – jak zastrzega kuratorski komentarz – nie mona mwi o jakim jednolitym nurcie. Jest to mao oryginalna obserwacja. Przecie w obliczu nadprodukcji artystycznej niemal kade zjawisko mona uzna dzi za „aktualne” – wystarczy puci wodze fantazji.

Hans Arp, „Star”, 1956, brz, odlew 0/3, 1976, w. Stiftung Arp e.V. © VG Bild-Kunst, Bonn 2017, fot. Marta Smoliska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym