strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„A-geometria. Hans Arp i Polska”, Muzeum Narodowe, Poznań, 23.04-9.07.2017

Fantazje i kompleksy
„A-geometria. Hans Arp i Polska” w MNP
Aleksandra Sikorska

Tytuł poznańskiej wystawy „A-geometria. Hans Arp i Polska” – na której pokazano 60 dzieł artysty, w tym rzeźby, grafiki, obrazy, reliefy, rysunki i kolaże – nawiązuje do sformułowanych w 1936 roku słów Jana Brzękowskiego: „Arp wynalazł rzeźbę a-geometryczną”. Oprócz prac Arpa zostały zaprezentowane także dzieła polskich artystów, zarówno jemu współczesnych (m.in. Wandy Chodasiewicz-Grabowskiej, Marii Jaremy, Aliny Szapocznikow, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego), jak i późniejszych (m.in. Iwony Demko, Aleksandry Ska, Zbigniewa Sałaja). Wystawa jest efektem współpracy Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Fundacji Hansa Arpa i Sophie Taeuber-Arp. (...)Jak piszą kuratorki: „Rozlokowanie poszczególnych dzieł w przestrzeniach muzealnych nie ma charakteru chronologicznego, lecz problemowy”, w związku z czym pierwsze prace, z którymi odwiedzający się styka, to dzieła autorstwa Beaty Szczepaniak, Tomasza Marka, Martyny Pająk i Aleksandry Ska, ukazane w dialogu z twórczością Arpa. Taki układ wystawy ma stanowić dowód, iż „biomorficzność jest aktualna również w sztuce współczesnej”, choć jednocześnie – jak zastrzega kuratorski komentarz – nie można mówić o jakimś jednolitym nurcie. Jest to mało oryginalna obserwacja. Przecież w obliczu nadprodukcji artystycznej niemal każde zjawisko można uznać dziś za „aktualne” – wystarczy puścić wodze fantazji.

Hans Arp, „Star”, 1956, brąz, odlew 0/3, 1976, wł. Stiftung Arp e.V. © VG Bild-Kunst, Bonn 2017, fot. Marta Smolińska

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym