strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

„A-geometria. Hans Arp i Polska”, Muzeum Narodowe, Pozna, 23.04-9.07.2017

Fantazje i kompleksy
„A-geometria. Hans Arp i Polska” w MNP
Aleksandra Sikorska

Tytu poznaskiej wystawy „A-geometria. Hans Arp i Polska” – na ktrej pokazano 60 dzie artysty, w tym rzeby, grafiki, obrazy, reliefy, rysunki i kolae – nawizuje do sformuowanych w 1936 roku sw Jana Brzkowskiego: „Arp wynalaz rzeb a-geometryczn”. Oprcz prac Arpa zostay zaprezentowane take dziea polskich artystw, zarwno jemu wspczesnych (m.in. Wandy Chodasiewicz-Grabowskiej, Marii Jaremy, Aliny Szapocznikow, Henryka Staewskiego, Wadysawa Strzemiskiego), jak i pniejszych (m.in. Iwony Demko, Aleksandry Ska, Zbigniewa Saaja). Wystawa jest efektem wsppracy Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Fundacji Hansa Arpa i Sophie Taeuber-Arp. (...)Jak pisz kuratorki: „Rozlokowanie poszczeglnych dzie w przestrzeniach muzealnych nie ma charakteru chronologicznego, lecz problemowy”, w zwizku z czym pierwsze prace, z ktrymi odwiedzajcy si styka, to dziea autorstwa Beaty Szczepaniak, Tomasza Marka, Martyny Pajk i Aleksandry Ska, ukazane w dialogu z twrczoci Arpa. Taki ukad wystawy ma stanowi dowd, i „biomorficzno jest aktualna rwnie w sztuce wspczesnej”, cho jednoczenie – jak zastrzega kuratorski komentarz – nie mona mwi o jakim jednolitym nurcie. Jest to mao oryginalna obserwacja. Przecie w obliczu nadprodukcji artystycznej niemal kade zjawisko mona uzna dzi za „aktualne” – wystarczy puci wodze fantazji.

Hans Arp, „Star”, 1956, brz, odlew 0/3, 1976, w. Stiftung Arp e.V. © VG Bild-Kunst, Bonn 2017, fot. Marta Smoliska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym