Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego
APEL
Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawê monograficzn± Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga zwi±zanego m.in. ze ¶rodowiskiem artystycznym dwudziestolecia miêdzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja bêdzie pierwsz± tak pe³n± prezentacjê dzie³ artysty, którego twórczo¶æ po raz ostatni by³a przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa bêdzie obejmowa³a grafikê artystyczn±, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rze¼by. Muzeum zwraca siê z pro¶b± o udostêpnienie materia³ów zwi±zanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje mo¿na przesy³aæ na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiñ]

„Tu jeste¶my. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musia³a”, CSW Znaki Czasu, Toruñ, 28.04-15.08.2017
Co siê komu podoba
Kolekcja Krzysztofa Musia³a w CSW Znaki Czasu
Justyna
¯arczyñska
Prace z kolekcji Krzysztofa
Musia³a, które mo¿emy ogl±daæ w ramach wystawy „Tu jeste¶my...”, pochodz± z
niemal o¶miu ostatnich dekad. Zaprezentowano wiêc szeroki, a tym samym
ró¿norodny obszar sztuki polskiej, przez co – si³± rzeczy – wystawa posiada
niezwykle wa¿ny walor edukacyjny. Zachêca do dokonywania porównañ, szukania
powi±zañ i zadawania pytañ o kierunki rozwoju sztuki polskiej. Sk³ania te¿ do
refleksji nad kolekcjonowaniem dzie³ sztuki, u¶wiadamia, jak wa¿n± rolê
spo³eczn± odgrywaj± kolekcjonerzy, inspiruje. Kiedy w latach 90. Krzysztof Musia³
kupowa³ coraz wiêcej obrazów, zacz±³ siê równocze¶nie zastanawiaæ nad tym, jaki
w³a¶ciwie jego kolekcjonowanie ma cel, po co to robi i jaki powinien obraæ
kurs. Wtedy te¿ pojawi³a siê koncepcja, by skupiæ siê na powiêkszaniu zbioru
dzie³ artystów polskich. Na temat rodzimej sztuki Musia³ posiada³ ju¿ wówczas
pewn± wiedzê. Prace kupowa³ zgodnie z chronologi±. Zacz±³ od sztuki koñca XIX
wieku i – jak stwierdzi³ w jednym z wywiadów – „to nie by³o tak, ¿e kupowa³em w
tym samym okresie Boznañsk± i Tarasewicza, tylko niejako po kolei”. Raczej
unika³ korzystania z porad doradców, choæ nierzadko dyskutowa³ na temat
wybieranych przez siebie dzie³ z dwoma zaprzyja¼nionymi historykami sztuki. Wybra³
sposób budowania kolekcji sprzê¿ony z nabywaniem wiedzy czy wrêcz ni±
napêdzany, natomiast prezentowanie zbioru wiedzê tê poniek±d oferuje szerszej
publiczno¶ci. Musia³ bardzo chêtnie pokazuje dzie³a, które udaje mu siê
pozyskaæ. Prace z jego kolekcji wzbogacaj± narodowe zbiory i s± czêsto
prezentowane w galeriach ró¿nych
miast, co z kolekcjonera czyni popularyzatora sztuki.
Maria Jarema, „G³owy”, 1955, 61 x 42 cm, tempera, papier, fot. Filip Klin, materia³y prasowe CSW Znaki Czasu
Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym