strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Nature morte. Współcześni artyści ożywiają martwą naturę”, Pawilon Czterech Kopuł, Wrocław, 19.02-15.05.2017

Non omnis moriar
„Nature morte...” we Wrocławiu
Aleksandra Kargul

Mogłoby się wydawać, że martwa natura jest także martwa jako gatunek wypowiedzi artystycznej. Myśląc o niej, nie unikniemy bowiem natychmiastowych skojarzeń ze świetnymi olejnymi przedstawieniami autorstwa holenderskich mistrzów złotego wieku, nostalgicznymi pracami XIX-wiecznych akademików czy odważnymi eksperymentami formalnymi artystów awangardowych, a zatem z realizacjami przynależącymi do minionych już kontekstów i epok. Ale czy rzeczywiście martwą naturę należy traktować jako kategorię jedynie historyczną? Jak próbują wykazać kuratorzy trwającej aktualnie we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł wystawy „Nature morte. Współcześni artyści ożywiają martwą naturę”, taka ocena jest pozbawiona wszelkich podstaw.

Maciej Urbanek, „The Elders” [Starsi], 2012, fotografia, wydruk ģiclée, dzięki uprzejmości artysty, mat. pras. Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym