strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur”, Pawilon Czterech Kopu, Wrocaw, 19.02-15.05.2017

Non omnis moriar
„Nature morte...” we Wrocawiu
Aleksandra Kargul

Mogoby si wydawa, e martwa natura jest take martwa jako gatunek wypowiedzi artystycznej. Mylc o niej, nie unikniemy bowiem natychmiastowych skojarze ze wietnymi olejnymi przedstawieniami autorstwa holenderskich mistrzw zotego wieku, nostalgicznymi pracami XIX-wiecznych akademikw czy odwanymi eksperymentami formalnymi artystw awangardowych, a zatem z realizacjami przynalecymi do minionych ju kontekstw i epok. Ale czy rzeczywicie martw natur naley traktowa jako kategori jedynie historyczn? Jak prbuj wykaza kuratorzy trwajcej aktualnie we wrocawskim Pawilonie Czterech Kopu wystawy „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur”, taka ocena jest pozbawiona wszelkich podstaw.

Maciej Urbanek, „The Elders” [Starsi], 2012, fotografia, wydruk ģicle, dziki uprzejmoci artysty, mat. pras. Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym