strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Tony Cragg – rzeba”, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 11.06-30.10.2016

Nieuyteczna materialno
Tony Cragg w Centrum Rzeby Polskiej w Orosku
Justyna arczyska

W pracach Cragga wida balansowanie midzy figuracj a abstrakcj, choby w takich rzebach, jak eksponowane w Orosku „Helix Head” (2007), „Woman’s Head” (2007) czy „Instant” (2011). Rzeby wymagaj zaangaowania ze strony odbiorcy, przypatrywania si im pod rnym ktem, obchodzenia z kadej strony. Wwczas bowiem ujawniaj swoj dwoist natur – w na pierwszy rzut oka abstrakcyjnych formach mona dostrzec zarysy zmultiplikowanych twarzy, zmieniajcych si w zalenoci od perspektywy, jak przyjmuje odbiorca, poruszajcych si i rozmywajcych w tym ruchu. Cragg odwouje si tutaj niejako do typowej dla ludzkiego wzroku tendencji do doszukiwania si w rozmaitych formach ksztatw nam znanych, a wic oswojonych, niejako bezpiecznych.

Fragment wystawy „Tony Cragg. Rzeba” w Galerii Oraneria w Orosku, fot. © Jan Gaworski, CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym