strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Tony Cragg – rzeba”, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 11.06-30.10.2016

Nieuyteczna materialno
Tony Cragg w Centrum Rzeby Polskiej w Orosku
Justyna arczyska

W pracach Cragga wida balansowanie midzy figuracj a abstrakcj, choby w takich rzebach, jak eksponowane w Orosku „Helix Head” (2007), „Woman’s Head” (2007) czy „Instant” (2011). Rzeby wymagaj zaangaowania ze strony odbiorcy, przypatrywania si im pod rnym ktem, obchodzenia z kadej strony. Wwczas bowiem ujawniaj swoj dwoist natur – w na pierwszy rzut oka abstrakcyjnych formach mona dostrzec zarysy zmultiplikowanych twarzy, zmieniajcych si w zalenoci od perspektywy, jak przyjmuje odbiorca, poruszajcych si i rozmywajcych w tym ruchu. Cragg odwouje si tutaj niejako do typowej dla ludzkiego wzroku tendencji do doszukiwania si w rozmaitych formach ksztatw nam znanych, a wic oswojonych, niejako bezpiecznych.

Fragment wystawy „Tony Cragg. Rzeba” w Galerii Oraneria w Orosku, fot. © Jan Gaworski, CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym