strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Tony Cragg – rzeba”, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 11.06-30.10.2016

Nieuyteczna materialno
Tony Cragg w Centrum Rzeby Polskiej w Orosku
Justyna arczyska

W pracach Cragga wida balansowanie midzy figuracj a abstrakcj, choby w takich rzebach, jak eksponowane w Orosku „Helix Head” (2007), „Woman’s Head” (2007) czy „Instant” (2011). Rzeby wymagaj zaangaowania ze strony odbiorcy, przypatrywania si im pod rnym ktem, obchodzenia z kadej strony. Wwczas bowiem ujawniaj swoj dwoist natur – w na pierwszy rzut oka abstrakcyjnych formach mona dostrzec zarysy zmultiplikowanych twarzy, zmieniajcych si w zalenoci od perspektywy, jak przyjmuje odbiorca, poruszajcych si i rozmywajcych w tym ruchu. Cragg odwouje si tutaj niejako do typowej dla ludzkiego wzroku tendencji do doszukiwania si w rozmaitych formach ksztatw nam znanych, a wic oswojonych, niejako bezpiecznych.

Fragment wystawy „Tony Cragg. Rzeba” w Galerii Oraneria w Orosku, fot. © Jan Gaworski, CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym