strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Tony Cragg – rzeba”, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 11.06-30.10.2016

Nieuyteczna materialno
Tony Cragg w Centrum Rzeby Polskiej w Orosku
Justyna arczyska

W pracach Cragga wida balansowanie midzy figuracj a abstrakcj, choby w takich rzebach, jak eksponowane w Orosku „Helix Head” (2007), „Woman’s Head” (2007) czy „Instant” (2011). Rzeby wymagaj zaangaowania ze strony odbiorcy, przypatrywania si im pod rnym ktem, obchodzenia z kadej strony. Wwczas bowiem ujawniaj swoj dwoist natur – w na pierwszy rzut oka abstrakcyjnych formach mona dostrzec zarysy zmultiplikowanych twarzy, zmieniajcych si w zalenoci od perspektywy, jak przyjmuje odbiorca, poruszajcych si i rozmywajcych w tym ruchu. Cragg odwouje si tutaj niejako do typowej dla ludzkiego wzroku tendencji do doszukiwania si w rozmaitych formach ksztatw nam znanych, a wic oswojonych, niejako bezpiecznych.

Fragment wystawy „Tony Cragg. Rzeba” w Galerii Oraneria w Orosku, fot. © Jan Gaworski, CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym