strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Imagines Medii Aevi”, Muzeum Narodowe, Poznań, 9.04-17.07.2016

Rozświetlić mroki
„Imagines Medii Aevi” w MNP
Patrycja Łobodzińska

Wielkie jubileusze są dobrą okazją, by zrobić rachunek sumienia: po co chodzimy na wystawy sztuki dawnej i czy w ogóle odwiedzamy galerie sztuki średniowiecznej? Wobec długiej i atrakcyjnej listy ekspozycji czasowych sztuki najnowszej, obiekty średniowieczne wypadają dość blado: od dawna kurzą się na rzadko odwiedzanych wystawach stałych albo giną w mrokach muzealnych magazynów. Pytanie o przyczyny takiego stanu pociągnie za sobą dość smutne odpowiedzi. Jedni przyznają, że sztuka średniowieczna, powstająca w wiekach „ciemnych”, nie jest ciekawa; inni będą się skarżyć na sposób ekspozycji – nudny i niezmieniający się od dawna. I oto, wreszcie, jest okazja, by plastykę wieków średnich oglądać w świeżej odsłonie, w nowym świetle i zestawieniu. „Imagines Medii Aevi” to wystawa powstała z okazji rocznicy 1050-lecia chrztu Mieszka I. Zgodnie z tradycją, popartą badaniami archeologicznymi i architektonicznymi, to w Wielkopolsce rozpoczął się proces tworzenia regionalnego ośrodka, stabilizującego się terytorialnie i wzrastającego w siłę gospodarczą. Gdzie, jeśli nie tutaj właśnie, powstać miała ekspozycja świętująca pierwsze stulecia chrześcijaństwa w „Polonii”?

św. Anna Samotrzecia z Borowa Polskiego (1500-1510), Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, fot. M. Pałaszyński, materiały prasowe MNP

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym