strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Imagines Medii Aevi”, Muzeum Narodowe, Pozna, 9.04-17.07.2016

Rozwietli mroki
„Imagines Medii Aevi” w MNP
Patrycja obodziska

Wielkie jubileusze s dobr okazj, by zrobi rachunek sumienia: po co chodzimy na wystawy sztuki dawnej i czy w ogle odwiedzamy galerie sztuki redniowiecznej? Wobec dugiej i atrakcyjnej listy ekspozycji czasowych sztuki najnowszej, obiekty redniowieczne wypadaj do blado: od dawna kurz si na rzadko odwiedzanych wystawach staych albo gin w mrokach muzealnych magazynw. Pytanie o przyczyny takiego stanu pocignie za sob do smutne odpowiedzi. Jedni przyznaj, e sztuka redniowieczna, powstajca w wiekach „ciemnych”, nie jest ciekawa; inni bd si skary na sposb ekspozycji – nudny i niezmieniajcy si od dawna. I oto, wreszcie, jest okazja, by plastyk wiekw rednich oglda w wieej odsonie, w nowym wietle i zestawieniu. „Imagines Medii Aevi” to wystawa powstaa z okazji rocznicy 1050-lecia chrztu Mieszka I. Zgodnie z tradycj, popart badaniami archeologicznymi i architektonicznymi, to w Wielkopolsce rozpocz si proces tworzenia regionalnego orodka, stabilizujcego si terytorialnie i wzrastajcego w si gospodarcz. Gdzie, jeli nie tutaj wanie, powsta miaa ekspozycja witujca pierwsze stulecia chrzecijastwa w „Polonii”?

w. Anna Samotrzecia z Borowa Polskiego (1500-1510), Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Grze, fot. M. Paaszyski, materiay prasowe MNP

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym