strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Imagines Medii Aevi”, Muzeum Narodowe, Pozna, 9.04-17.07.2016

Rozwietli mroki
„Imagines Medii Aevi” w MNP
Patrycja obodziska

Wielkie jubileusze s dobr okazj, by zrobi rachunek sumienia: po co chodzimy na wystawy sztuki dawnej i czy w ogle odwiedzamy galerie sztuki redniowiecznej? Wobec dugiej i atrakcyjnej listy ekspozycji czasowych sztuki najnowszej, obiekty redniowieczne wypadaj do blado: od dawna kurz si na rzadko odwiedzanych wystawach staych albo gin w mrokach muzealnych magazynw. Pytanie o przyczyny takiego stanu pocignie za sob do smutne odpowiedzi. Jedni przyznaj, e sztuka redniowieczna, powstajca w wiekach „ciemnych”, nie jest ciekawa; inni bd si skary na sposb ekspozycji – nudny i niezmieniajcy si od dawna. I oto, wreszcie, jest okazja, by plastyk wiekw rednich oglda w wieej odsonie, w nowym wietle i zestawieniu. „Imagines Medii Aevi” to wystawa powstaa z okazji rocznicy 1050-lecia chrztu Mieszka I. Zgodnie z tradycj, popart badaniami archeologicznymi i architektonicznymi, to w Wielkopolsce rozpocz si proces tworzenia regionalnego orodka, stabilizujcego si terytorialnie i wzrastajcego w si gospodarcz. Gdzie, jeli nie tutaj wanie, powsta miaa ekspozycja witujca pierwsze stulecia chrzecijastwa w „Polonii”?

w. Anna Samotrzecia z Borowa Polskiego (1500-1510), Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Grze, fot. M. Paaszyski, materiay prasowe MNP

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym