strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Imagines Medii Aevi”, Muzeum Narodowe, Pozna, 9.04-17.07.2016

Rozwietli mroki
„Imagines Medii Aevi” w MNP
Patrycja obodziska

Wielkie jubileusze s dobr okazj, by zrobi rachunek sumienia: po co chodzimy na wystawy sztuki dawnej i czy w ogle odwiedzamy galerie sztuki redniowiecznej? Wobec dugiej i atrakcyjnej listy ekspozycji czasowych sztuki najnowszej, obiekty redniowieczne wypadaj do blado: od dawna kurz si na rzadko odwiedzanych wystawach staych albo gin w mrokach muzealnych magazynw. Pytanie o przyczyny takiego stanu pocignie za sob do smutne odpowiedzi. Jedni przyznaj, e sztuka redniowieczna, powstajca w wiekach „ciemnych”, nie jest ciekawa; inni bd si skary na sposb ekspozycji – nudny i niezmieniajcy si od dawna. I oto, wreszcie, jest okazja, by plastyk wiekw rednich oglda w wieej odsonie, w nowym wietle i zestawieniu. „Imagines Medii Aevi” to wystawa powstaa z okazji rocznicy 1050-lecia chrztu Mieszka I. Zgodnie z tradycj, popart badaniami archeologicznymi i architektonicznymi, to w Wielkopolsce rozpocz si proces tworzenia regionalnego orodka, stabilizujcego si terytorialnie i wzrastajcego w si gospodarcz. Gdzie, jeli nie tutaj wanie, powsta miaa ekspozycja witujca pierwsze stulecia chrzecijastwa w „Polonii”?

w. Anna Samotrzecia z Borowa Polskiego (1500-1510), Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Grze, fot. M. Paaszyski, materiay prasowe MNP

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym