strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T W Z

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W listopadowym „Arteonie”: z okazji wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Krystyna Raska-Gorgolewska przyblia twrczo Meksykanw oraz historyczne i polityczne okolicznoci, w jakich powstawaa. W rubryce „Filmowo” Aleksandra Sikorska z kolei konfrontuje film Julie Taymor o Fridzie z biografi artystki. Sylwetk Adama Chmielowskiego, czyli witego Brata Alberta, z okazji koczcego si Roku Brata Alberta przedstawia Aleksandra Sikorska, a Karolina Staszak komentuje konferencj „Nie/moliwa autonomia sztuki”, ktra odbya si w Galerii EL w Elblgu, oraz towarzyszcy jej wieczr performace. O cyganerii z East Village na marginesie wystawy „Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983” pisze Wojciech Delikta. Z kolei seri „Polska awangarda” artykuem o grupie Jung Jidysz kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka. W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Pablo Picasso. Between Cubism and Neoclassicism: 1915-1925” w rzymskim Quirinal Stables recenzuje Piotr Bernatowicz, a malarstwo Nickity Tsoya rekomenduje Marcin Krajewski. Dorota aglewska kontynuuje cykl o rynku sztuki tekstem na temat relacji krgw atrybucyjnych do ceny obrazu na przykadzie kolekcji rodziny Porczyskich. W listopadowym „Arteonie” ponadto: inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Frida Kahlo, „Autoportret z mapami”, 1943, olej na ptnie, 81,5 63 cm, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, the Vergel Foundation and the Tarpon Trust, © 2017 Banco de Mxico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York, mat. pras. CK Zamek w Poznaniu

„y sztuk. Opowie o artystach i sztuce polskiej w latach 1945-1995”, Muzeum Sztuki Wspczesnej, Oddzia Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom, 15.02-15.05.2016

ycie sztuk
„y sztuk. Opowie o artystach i sztuce polskiej w latach 1945-1995” w MSW w Radomiu
Karolina Staszak

Wystawa „y sztuk...” jest zdecydowanie przeadowana. Trudno si jednak dziwi, skoro dla kuratora – jednego z ojcw kolekcji – jest to najprawdopodobniej ostatnia moliwo jej zaprezentowania. Podobnie jak w albumie, poza przyblieniem poszczeglnych podzbiorw, Szewczuk stara si pokaza take potencja kolekcji jako wiadectwa kultury, dajcego asumpt do refleksji na temat cywilizacji, miejsca czowieka w wiecie, take artysty – zanurzonego w kulturze, uczestnika i wiadka wydarze, zachowujcego i przywoujcego pami o krzywdzie ludzkiej, a take po swojemu wchodzcego w relacje z sacrum.
Pomys na wystaw by wtrny wobec propozycji wydania albumu, z jak zgosi si do Szewczuka radomski deweloper Wojciech Janik. Jako mionik sztuki i kolekcjoner zda sobie spraw, jak wielk warto (take materialn) ma zbir chowany w magazynach dwch barokowych kamieniczek, w ktrych mieci si siedziba MSW. Janik sfinansowa wydawnictwo, dla ktrego ministerstwo wczeniej trzykrotnie odmwio wsparcia. Warto doda, e jest to publikacja niekomercyjna, na wernisau rozdawano j nie tylko specjalnym gociom. Wystaw oraz album „y sztuk...” odbieram jako manifestacj, jako przedsiwzicie podjte i zrealizowane z potrzeby pokazania rozmiarw skarbu, ktry wydaje si by – zwaszcza przez radomian –ignorowany.

ukasz Korolkiewicz, ciana, 1983, olej, ptno, 136 x 190 cm, kolekcja MSW w Radomiu, fot. Marek Gardulski, materiay prasowe MSW w Radomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym