strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

„y sztuk. Opowie o artystach i sztuce polskiej w latach 1945-1995”, Muzeum Sztuki Wspczesnej, Oddzia Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom, 15.02-15.05.2016

ycie sztuk
„y sztuk. Opowie o artystach i sztuce polskiej w latach 1945-1995” w MSW w Radomiu
Karolina Staszak

Wystawa „y sztuk...” jest zdecydowanie przeadowana. Trudno si jednak dziwi, skoro dla kuratora – jednego z ojcw kolekcji – jest to najprawdopodobniej ostatnia moliwo jej zaprezentowania. Podobnie jak w albumie, poza przyblieniem poszczeglnych podzbiorw, Szewczuk stara si pokaza take potencja kolekcji jako wiadectwa kultury, dajcego asumpt do refleksji na temat cywilizacji, miejsca czowieka w wiecie, take artysty – zanurzonego w kulturze, uczestnika i wiadka wydarze, zachowujcego i przywoujcego pami o krzywdzie ludzkiej, a take po swojemu wchodzcego w relacje z sacrum.
Pomys na wystaw by wtrny wobec propozycji wydania albumu, z jak zgosi si do Szewczuka radomski deweloper Wojciech Janik. Jako mionik sztuki i kolekcjoner zda sobie spraw, jak wielk warto (take materialn) ma zbir chowany w magazynach dwch barokowych kamieniczek, w ktrych mieci si siedziba MSW. Janik sfinansowa wydawnictwo, dla ktrego ministerstwo wczeniej trzykrotnie odmwio wsparcia. Warto doda, e jest to publikacja niekomercyjna, na wernisau rozdawano j nie tylko specjalnym gociom. Wystaw oraz album „y sztuk...” odbieram jako manifestacj, jako przedsiwzicie podjte i zrealizowane z potrzeby pokazania rozmiarw skarbu, ktry wydaje si by – zwaszcza przez radomian –ignorowany.

ukasz Korolkiewicz, ciana, 1983, olej, ptno, 136 x 190 cm, kolekcja MSW w Radomiu, fot. Marek Gardulski, materiay prasowe MSW w Radomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym