strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Kunstkammer. O miłości do sztuki”, Zderzak, Kraków, 12.12.2015-20.02.2016

Simona Rezníčeková, „Wróblewski i kandelabr” (tłum. dgp)
Rozstrzygnięcie konkursu na recenzję!
XXX-lecie Zderzaka

Kunstkamera. Gabinet osobliwości. Dawniej w takim pokoju człowiek renesansu gromadził niezwykłe przedmioty, trofea, skamieliny, wypchane zwierzęta, ciekawe przykłady broni, monety, ryciny. Każdy zbiór był unikatowy, nie było dwóch takich samych kunstkamer. W oczach każdego zbieracza różnorodność świata demonstrowała się nieco inaczej.
Krakowski Zderzak świętuje swe trzydzieste urodziny tryptykiem wystaw, z których każda związana jest z jednym okresem życia człowieka. Świętującym jest jednak nie człowiek, a instytucja – autorska galeria, która powstała ze spontanicznej inicjatywy młodej studentki historii sztuki i jej przyjaciół
Dzieciństwo Zderzaka w październiku 2015 roku przedstawiła wystawa „Jerzy Jurry Zieliński. Paradis”, zaś jego młodość – listopadowy wirtualny pokaz „Tylko dla Twoich oczu”, przeznaczony dla pojedynczego widza, na którym można było ujrzeć przekrój całej kolekcji Zderzaka. Dojrzałość wreszcie to grudniowa „Kunstkammer. O miłości do sztuki”.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym