strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

"Poza oficjalnym obiegiem. Niezalena sztuka polska lat 80.", Muzeum Grnolskie, Bytom, 4.12.2015-28.02.2016

Tworzy mimo wszystko
„Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu
Justyna arczyska

Sztuka lat 80. bya niezwykle zrnicowana. Wyzwania ukazania tej rnorodnoci podja si Agnieszka Bartkw – kuratorka wystawy „Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu. Organizatorzy kierowali si przekonaniem, e bdne jest uwypuklanie tylko wybranych zjawisk sztuki tego czasu. Najczciej pozytywnie w kontekcie lat 80. pisze si o rodowisku Kultury Zrzuty, natomiast artystom wystawiajcym w galeriach przykocielnych przypina si at pacykarzy i (prawie) konformistw – co prawda niezwizanych z salonem „czerwonych”, ale z krucht „czarnych”. Drwi si z ich „mesjanizmu”. „Prezentowane na wystawie prace (…) udowadniaj, e dziaalno drugiego obiegu opara si przede wszystkim na ukazaniu sensu sztuki – jej zwizku z czowiekiem. (…) Bytomska ekspozycja pokazuje, e twrczo tego okresu nie bya antykomunistyczn propagand, lecz penia form dziennika, w ktrym zapisane przeycia artysty byy dowiadczeniami caego spoeczestwa” – czytamy w informacji na temat wystawy.

Aldona Mickiewicz, „Ikar I”, 1988/1989, olej, ptno, wasno artystki, materiay prasowe Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym