strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

"Poza oficjalnym obiegiem. Niezalena sztuka polska lat 80.", Muzeum Grnolskie, Bytom, 4.12.2015-28.02.2016

Tworzy mimo wszystko
„Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu
Justyna arczyska

Sztuka lat 80. bya niezwykle zrnicowana. Wyzwania ukazania tej rnorodnoci podja si Agnieszka Bartkw – kuratorka wystawy „Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu. Organizatorzy kierowali si przekonaniem, e bdne jest uwypuklanie tylko wybranych zjawisk sztuki tego czasu. Najczciej pozytywnie w kontekcie lat 80. pisze si o rodowisku Kultury Zrzuty, natomiast artystom wystawiajcym w galeriach przykocielnych przypina si at pacykarzy i (prawie) konformistw – co prawda niezwizanych z salonem „czerwonych”, ale z krucht „czarnych”. Drwi si z ich „mesjanizmu”. „Prezentowane na wystawie prace (…) udowadniaj, e dziaalno drugiego obiegu opara si przede wszystkim na ukazaniu sensu sztuki – jej zwizku z czowiekiem. (…) Bytomska ekspozycja pokazuje, e twrczo tego okresu nie bya antykomunistyczn propagand, lecz penia form dziennika, w ktrym zapisane przeycia artysty byy dowiadczeniami caego spoeczestwa” – czytamy w informacji na temat wystawy.

Aldona Mickiewicz, „Ikar I”, 1988/1989, olej, ptno, wasno artystki, materiay prasowe Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym