strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

"Poza oficjalnym obiegiem. Niezalena sztuka polska lat 80.", Muzeum Grnolskie, Bytom, 4.12.2015-28.02.2016

Tworzy mimo wszystko
„Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu
Justyna arczyska

Sztuka lat 80. bya niezwykle zrnicowana. Wyzwania ukazania tej rnorodnoci podja si Agnieszka Bartkw – kuratorka wystawy „Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu. Organizatorzy kierowali si przekonaniem, e bdne jest uwypuklanie tylko wybranych zjawisk sztuki tego czasu. Najczciej pozytywnie w kontekcie lat 80. pisze si o rodowisku Kultury Zrzuty, natomiast artystom wystawiajcym w galeriach przykocielnych przypina si at pacykarzy i (prawie) konformistw – co prawda niezwizanych z salonem „czerwonych”, ale z krucht „czarnych”. Drwi si z ich „mesjanizmu”. „Prezentowane na wystawie prace (…) udowadniaj, e dziaalno drugiego obiegu opara si przede wszystkim na ukazaniu sensu sztuki – jej zwizku z czowiekiem. (…) Bytomska ekspozycja pokazuje, e twrczo tego okresu nie bya antykomunistyczn propagand, lecz penia form dziennika, w ktrym zapisane przeycia artysty byy dowiadczeniami caego spoeczestwa” – czytamy w informacji na temat wystawy.

Aldona Mickiewicz, „Ikar I”, 1988/1989, olej, ptno, wasno artystki, materiay prasowe Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym