strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

"Poza oficjalnym obiegiem. Niezależna sztuka polska lat 80.", Muzeum Górnośląskie, Bytom, 4.12.2015-28.02.2016

Tworzyć mimo wszystko
„Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu
Justyna Żarczyńska

Sztuka lat 80. była niezwykle zróżnicowana. Wyzwania ukazania tej różnorodności podjęła się Agnieszka Bartków – kuratorka wystawy „Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Organizatorzy kierowali się przekonaniem, że błędne jest uwypuklanie tylko wybranych zjawisk sztuki tego czasu. Najczęściej pozytywnie w kontekście lat 80. pisze się o środowisku Kultury Zrzuty, natomiast artystom wystawiającym w galeriach przykościelnych przypina się łatę pacykarzy i (prawie) konformistów – co prawda niezwiązanych z salonem „czerwonych”, ale z kruchtą „czarnych”. Drwi się z ich „mesjanizmu”. „Prezentowane na wystawie prace (…) udowadniają, że działalność drugiego obiegu oparła się przede wszystkim na ukazaniu sensu sztuki – jej związku z człowiekiem. (…) Bytomska ekspozycja pokazuje, że twórczość tego okresu nie była antykomunistyczną propagandą, lecz pełniła formę dziennika, w którym zapisane przeżycia artysty były doświadczeniami całego społeczeństwa” – czytamy w informacji na temat wystawy.

Aldona Mickiewicz, „Ikar I”, 1988/1989, olej, płótno, własność artystki, materiały prasowe Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym