strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

"Poza oficjalnym obiegiem. Niezalena sztuka polska lat 80.", Muzeum Grnolskie, Bytom, 4.12.2015-28.02.2016

Tworzy mimo wszystko
„Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu
Justyna arczyska

Sztuka lat 80. bya niezwykle zrnicowana. Wyzwania ukazania tej rnorodnoci podja si Agnieszka Bartkw – kuratorka wystawy „Poza oficjalnym obiegiem” w Muzeum Grnolskim w Bytomiu. Organizatorzy kierowali si przekonaniem, e bdne jest uwypuklanie tylko wybranych zjawisk sztuki tego czasu. Najczciej pozytywnie w kontekcie lat 80. pisze si o rodowisku Kultury Zrzuty, natomiast artystom wystawiajcym w galeriach przykocielnych przypina si at pacykarzy i (prawie) konformistw – co prawda niezwizanych z salonem „czerwonych”, ale z krucht „czarnych”. Drwi si z ich „mesjanizmu”. „Prezentowane na wystawie prace (…) udowadniaj, e dziaalno drugiego obiegu opara si przede wszystkim na ukazaniu sensu sztuki – jej zwizku z czowiekiem. (…) Bytomska ekspozycja pokazuje, e twrczo tego okresu nie bya antykomunistyczn propagand, lecz penia form dziennika, w ktrym zapisane przeycia artysty byy dowiadczeniami caego spoeczestwa” – czytamy w informacji na temat wystawy.

Aldona Mickiewicz, „Ikar I”, 1988/1989, olej, ptno, wasno artystki, materiay prasowe Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym