strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 27.11.2015-17.01.2016

Gusta i guciki
„Bielska Jesie 2015”
Karolina Staszak
Z malarstwem jest jak z poezj – dzi kade dwa przypadkowe sowa mona nazwa wierszem, podobnie jak kade manicie farb po ptnie mona nazwa obrazem i pono jest to „kwestia gustu”, bo sztuka jest „domen ocen subiektywnych”. Stoj jednak na staromodnym stanowisku, e aby napisa nawet krtki wiersz, nie mona by z zasady analfabet. „Obrazy cechuj si kompozycyjn prostot, operuj elementarnymi kolorami. (...) Autorka potrafi za pomoc oszczdnych, bliskich prymitywizmowi gestw uzyska niepokojcy, magnetyzujcy efekt” – sowa przewodniczcego jury 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Jakuba Banasiaka, i tak brzmi lepiej, ni wygldaj opisywane nimi obrazy. (...) Fakt, e nie jestem jedyn osob, ktra nie rozumie werdyktu kapituy, jest mao pocieszajcy. Bo wanie nie chodzi o to, e si z nim nie zgadzam (chocia to, oczywicie, te), ja przede wszystkim go nie rozumiem. A mam przynajmniej kilku wiadkw na to, e poczyniam pewne starania, by dociec powodw, jakie kieroway czonkami kapituy przy wyborze trjki laureatw – Martyny Czech, Michaa Gtarka i Tomasza Krcickiego.
Micha Gtarek, „Chopiec z dobrego domu”, 2013, olej na ptnie, r. 50 cm, fot. Jacek Rojkowski, materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym