strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 27.11.2015-17.01.2016

Gusta i guciki
„Bielska Jesie 2015”
Karolina Staszak
Z malarstwem jest jak z poezj – dzi kade dwa przypadkowe sowa mona nazwa wierszem, podobnie jak kade manicie farb po ptnie mona nazwa obrazem i pono jest to „kwestia gustu”, bo sztuka jest „domen ocen subiektywnych”. Stoj jednak na staromodnym stanowisku, e aby napisa nawet krtki wiersz, nie mona by z zasady analfabet. „Obrazy cechuj si kompozycyjn prostot, operuj elementarnymi kolorami. (...) Autorka potrafi za pomoc oszczdnych, bliskich prymitywizmowi gestw uzyska niepokojcy, magnetyzujcy efekt” – sowa przewodniczcego jury 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Jakuba Banasiaka, i tak brzmi lepiej, ni wygldaj opisywane nimi obrazy. (...) Fakt, e nie jestem jedyn osob, ktra nie rozumie werdyktu kapituy, jest mao pocieszajcy. Bo wanie nie chodzi o to, e si z nim nie zgadzam (chocia to, oczywicie, te), ja przede wszystkim go nie rozumiem. A mam przynajmniej kilku wiadkw na to, e poczyniam pewne starania, by dociec powodw, jakie kieroway czonkami kapituy przy wyborze trjki laureatw – Martyny Czech, Michaa Gtarka i Tomasza Krcickiego.
Micha Gtarek, „Chopiec z dobrego domu”, 2013, olej na ptnie, r. 50 cm, fot. Jacek Rojkowski, materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym