strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 27.11.2015-17.01.2016

Gusta i guciki
„Bielska Jesie 2015”
Karolina Staszak
Z malarstwem jest jak z poezj – dzi kade dwa przypadkowe sowa mona nazwa wierszem, podobnie jak kade manicie farb po ptnie mona nazwa obrazem i pono jest to „kwestia gustu”, bo sztuka jest „domen ocen subiektywnych”. Stoj jednak na staromodnym stanowisku, e aby napisa nawet krtki wiersz, nie mona by z zasady analfabet. „Obrazy cechuj si kompozycyjn prostot, operuj elementarnymi kolorami. (...) Autorka potrafi za pomoc oszczdnych, bliskich prymitywizmowi gestw uzyska niepokojcy, magnetyzujcy efekt” – sowa przewodniczcego jury 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Jakuba Banasiaka, i tak brzmi lepiej, ni wygldaj opisywane nimi obrazy. (...) Fakt, e nie jestem jedyn osob, ktra nie rozumie werdyktu kapituy, jest mao pocieszajcy. Bo wanie nie chodzi o to, e si z nim nie zgadzam (chocia to, oczywicie, te), ja przede wszystkim go nie rozumiem. A mam przynajmniej kilku wiadkw na to, e poczyniam pewne starania, by dociec powodw, jakie kieroway czonkami kapituy przy wyborze trjki laureatw – Martyny Czech, Michaa Gtarka i Tomasza Krcickiego.
Micha Gtarek, „Chopiec z dobrego domu”, 2013, olej na ptnie, r. 50 cm, fot. Jacek Rojkowski, materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym