strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 27.11.2015-17.01.2016

Gusta i guciki
„Bielska Jesie 2015”
Karolina Staszak
Z malarstwem jest jak z poezj – dzi kade dwa przypadkowe sowa mona nazwa wierszem, podobnie jak kade manicie farb po ptnie mona nazwa obrazem i pono jest to „kwestia gustu”, bo sztuka jest „domen ocen subiektywnych”. Stoj jednak na staromodnym stanowisku, e aby napisa nawet krtki wiersz, nie mona by z zasady analfabet. „Obrazy cechuj si kompozycyjn prostot, operuj elementarnymi kolorami. (...) Autorka potrafi za pomoc oszczdnych, bliskich prymitywizmowi gestw uzyska niepokojcy, magnetyzujcy efekt” – sowa przewodniczcego jury 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesie 2015”, Jakuba Banasiaka, i tak brzmi lepiej, ni wygldaj opisywane nimi obrazy. (...) Fakt, e nie jestem jedyn osob, ktra nie rozumie werdyktu kapituy, jest mao pocieszajcy. Bo wanie nie chodzi o to, e si z nim nie zgadzam (chocia to, oczywicie, te), ja przede wszystkim go nie rozumiem. A mam przynajmniej kilku wiadkw na to, e poczyniam pewne starania, by dociec powodw, jakie kieroway czonkami kapituy przy wyborze trjki laureatw – Martyny Czech, Michaa Gtarka i Tomasza Krcickiego.
Micha Gtarek, „Chopiec z dobrego domu”, 2013, olej na ptnie, r. 50 cm, fot. Jacek Rojkowski, materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym