strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

9. Biennale Fotografii w Poznaniu: „Eksploracje. Między naukowością a topografią”, GM Arsenał, 14.11-13.12.2015; „Na wspak. O pochodzeniu gatunków”, GM Arsenał,

Eksploracja eksplorowanym
9. Biennale Fotografii w Poznaniu
Justyna Żarczyńska

Związki fotografii z nauką istnieją niejako od zawsze – noszą wręcz znamię grzechu pierworodnego. Fotografia, jako nowe medium, powstała dzięki trwającym wiele dekad naukowym dociekaniom szeregu badaczy, koncentrującym się na zjawisku światłoczułości” – czytamy w broszurze przygotowanej z okazji 9. Biennale Fotografii w Poznaniu, którego hasłem przewodnim są „eksploracje”. Badać, zgłębiać, eksploatować, poszukiwać, odkrywać to bowiem głównie zadania, jakie postawili przed sobą wszyscy twórcy, prezentujący swoje dokonania zarówno na trzech wystawach głównych, jak i kilkunastu towarzyszących. Głównym tematem czy też punktem wyjścia tegorocznego Biennale jest balansowanie fotografii jako medium między nauką a sztuką, między badaniem rzeczywistości a jej obrazowaniem. (...) Jak deklarują organizatorzy Biennale, ich zainteresowanie zostało skierowane przede wszystkim na trzy przedmioty eksploracji: ciało, topografię oraz czasoprzestrzeń, które stały się tematami trzech głównych wstaw imprezy.

Joanna Stoga, z cyklu „Ranny ptaszek”, dzięki uprzejmości artystki

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym