strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

9. Biennale Fotografii w Poznaniu: „Eksploracje. Midzy naukowoci a topografi”, GM Arsena, 14.11-13.12.2015; „Na wspak. O pochodzeniu gatunkw”, GM Arsena,

Eksploracja eksplorowanym
9. Biennale Fotografii w Poznaniu
Justyna arczyska

Zwizki fotografii z nauk istniej niejako od zawsze – nosz wrcz znami grzechu pierworodnego. Fotografia, jako nowe medium, powstaa dziki trwajcym wiele dekad naukowym dociekaniom szeregu badaczy, koncentrujcym si na zjawisku wiatoczuoci” – czytamy w broszurze przygotowanej z okazji 9. Biennale Fotografii w Poznaniu, ktrego hasem przewodnim s „eksploracje”. Bada, zgbia, eksploatowa, poszukiwa, odkrywa to bowiem gwnie zadania, jakie postawili przed sob wszyscy twrcy, prezentujcy swoje dokonania zarwno na trzech wystawach gwnych, jak i kilkunastu towarzyszcych. Gwnym tematem czy te punktem wyjcia tegorocznego Biennale jest balansowanie fotografii jako medium midzy nauk a sztuk, midzy badaniem rzeczywistoci a jej obrazowaniem. (...) Jak deklaruj organizatorzy Biennale, ich zainteresowanie zostao skierowane przede wszystkim na trzy przedmioty eksploracji: ciao, topografi oraz czasoprzestrze, ktre stay si tematami trzech gwnych wstaw imprezy.

Joanna Stoga, z cyklu „Ranny ptaszek”, dziki uprzejmoci artystki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym