strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

"Wojciech Fangor. Wspomnienie teraniejszoci", Muzeum Narodowe we Wrocawiu

Midzy Moskw a Nowym Jorkiem

Wojciech Fangor we wrocawskim MN

Piotr Bernatowicz

 

Pidziesiat lat temu w Museum of Modern Art w Nowym Jorku odbya si midzynarodowa wystawa „The Responsive Eye”. Jej ide byo podsumowanie blisko stuletnich artystycznych analiz dotyczcych psycho-fizjologii widzenia, dociekania tego, w jaki sposb barwy, ksztaty i ich ukad oddziauj na ludzkie oko. Zarazem wystawa inicjowaa nowy, midzynarodowy nurt w sztuce: op-art, zbierajc pod jednym dachem i nadajc nazw temu, co byo wszak obecne w rozproszeniu w twrczoci poszczeglnych artystw. Pokazane obrazy i obiekty byy abstrakcyjne, jednoczenie czya je prba zanegowania dwuwymiarowoci ptna lub wprowadzenie aspektu dynamicznego do obrazu. Jak zauway Rudolf Arnheim, komentujcy wystaw w interesujcym filmie stworzonym przez Briana de Palm, jest to sztuka w jakim sensie anonimowa, cho przecie wszyscy artyci byli znani z imienia i nazwiska. Dziea wydaway si raczej produktem wsplnej wizualnej inynierii, zaoeniem ktrej byo dynamizowanie i uaktywnianie procesu widzenia na biologicznym poziomie. Dynamizowanie widza miao te szersze znaczenie, nie chodzio tylko o ruch renicy czy gaki ocznej – wida to na wspominanym filmie de Palmy, gdzie widzowie niemal tacz przed obrazami, prbujc dostrzec zaplanowane efekty.

Jednym z artystw biorcych udzia w wystawie by Wojciech Fangor, ktry – jak wielu artystw polskich w czasach poodwilowych – postanowi sprbowa swojej szansy po drugiej stronie elaznej kurtyny.

 

Wojciech Fangor, „MA 3”, 1973, olej na ptnie, 203 x 183 cm, materiay prasowe 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym