strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

„Nocny Pozna w blasku neonw”, Muzeum Narodowe, Pozna, 27.03-7.06.2015

W neoNOWYM blasku
Neony w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Maria Jankowska-Andrzejewska

Potrzeba refleksyjnego przygldania si rodzimemu wzornictwu minionych dekad, kojarzonemu do niedawna wycznie z szarzyzn i siermig PRL, jest aktualnie zjawiskiem obecnym w praktykach polskich instytucji wystawienniczych. Dowodz tego m.in. prezentacje „Chcemy by nowoczeni” (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012), „Polski New Look” (Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 2012) czy „Wojna i pokj” (BWA Wrocaw, 2013/2014). Cho trwajca w poznaskim Muzeum Narodowym wystawa „Nocny Pozna w blasku neonw” obejmuje okres od czasw midzywojennych po wspczesne, jej gwny akcent zosta pooony na lata 60.-70. ubiegego wieku, kiedy to poznaskie ulice poddane zostay najintensywniejszej neonizacji. Po ekspozycjach powiconych projektowaniu przedmiotw codziennego uytku – ceramiki, mebli czy tkanin – mamy wic okazj przyjrze si sposobom ksztatowania przestrzeni miejskiej za pomoc osobliwego rodka, jakim byy rnorodnie formowane szklane rurki wypenione szlachetnym gazem.
Rdze wystawy stanowi niemal trzydzieci zaaranowanych na rusztowaniach neonw, ktre rozwietliy przestronny hall muzeum. (...) Ekspozycj dopeniaj archiwalne zdjcia rozwietlonych, poznaskich ulic, oddajce skal i rozmach wczesnych realizacji oraz ich projekty i szkice, ktre koresponduj z sekcj powicon technicznym aspektom powstawania wietlnych reklam. Wystawa niewtpliwie odsania nieznan dotd kart z historii miasta, prezentujc neony jako jej barwn cz. Czy tylko?

Fot. Jakub Baszczyski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym