strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Nocny Pozna w blasku neonw”, Muzeum Narodowe, Pozna, 27.03-7.06.2015

W neoNOWYM blasku
Neony w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Maria Jankowska-Andrzejewska

Potrzeba refleksyjnego przygldania si rodzimemu wzornictwu minionych dekad, kojarzonemu do niedawna wycznie z szarzyzn i siermig PRL, jest aktualnie zjawiskiem obecnym w praktykach polskich instytucji wystawienniczych. Dowodz tego m.in. prezentacje „Chcemy by nowoczeni” (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012), „Polski New Look” (Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 2012) czy „Wojna i pokj” (BWA Wrocaw, 2013/2014). Cho trwajca w poznaskim Muzeum Narodowym wystawa „Nocny Pozna w blasku neonw” obejmuje okres od czasw midzywojennych po wspczesne, jej gwny akcent zosta pooony na lata 60.-70. ubiegego wieku, kiedy to poznaskie ulice poddane zostay najintensywniejszej neonizacji. Po ekspozycjach powiconych projektowaniu przedmiotw codziennego uytku – ceramiki, mebli czy tkanin – mamy wic okazj przyjrze si sposobom ksztatowania przestrzeni miejskiej za pomoc osobliwego rodka, jakim byy rnorodnie formowane szklane rurki wypenione szlachetnym gazem.
Rdze wystawy stanowi niemal trzydzieci zaaranowanych na rusztowaniach neonw, ktre rozwietliy przestronny hall muzeum. (...) Ekspozycj dopeniaj archiwalne zdjcia rozwietlonych, poznaskich ulic, oddajce skal i rozmach wczesnych realizacji oraz ich projekty i szkice, ktre koresponduj z sekcj powicon technicznym aspektom powstawania wietlnych reklam. Wystawa niewtpliwie odsania nieznan dotd kart z historii miasta, prezentujc neony jako jej barwn cz. Czy tylko?

Fot. Jakub Baszczyski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym