strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Nocny Pozna w blasku neonw”, Muzeum Narodowe, Pozna, 27.03-7.06.2015

W neoNOWYM blasku
Neony w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Maria Jankowska-Andrzejewska

Potrzeba refleksyjnego przygldania si rodzimemu wzornictwu minionych dekad, kojarzonemu do niedawna wycznie z szarzyzn i siermig PRL, jest aktualnie zjawiskiem obecnym w praktykach polskich instytucji wystawienniczych. Dowodz tego m.in. prezentacje „Chcemy by nowoczeni” (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012), „Polski New Look” (Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 2012) czy „Wojna i pokj” (BWA Wrocaw, 2013/2014). Cho trwajca w poznaskim Muzeum Narodowym wystawa „Nocny Pozna w blasku neonw” obejmuje okres od czasw midzywojennych po wspczesne, jej gwny akcent zosta pooony na lata 60.-70. ubiegego wieku, kiedy to poznaskie ulice poddane zostay najintensywniejszej neonizacji. Po ekspozycjach powiconych projektowaniu przedmiotw codziennego uytku – ceramiki, mebli czy tkanin – mamy wic okazj przyjrze si sposobom ksztatowania przestrzeni miejskiej za pomoc osobliwego rodka, jakim byy rnorodnie formowane szklane rurki wypenione szlachetnym gazem.
Rdze wystawy stanowi niemal trzydzieci zaaranowanych na rusztowaniach neonw, ktre rozwietliy przestronny hall muzeum. (...) Ekspozycj dopeniaj archiwalne zdjcia rozwietlonych, poznaskich ulic, oddajce skal i rozmach wczesnych realizacji oraz ich projekty i szkice, ktre koresponduj z sekcj powicon technicznym aspektom powstawania wietlnych reklam. Wystawa niewtpliwie odsania nieznan dotd kart z historii miasta, prezentujc neony jako jej barwn cz. Czy tylko?

Fot. Jakub Baszczyski

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym