strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

"Nicola Samori. Religo", TRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin, 18.01-22.03.2015

Malowanie „Innego”
Wystawa Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki
Micha Haake

Odwoanie do dawnej sztuki portretowej i jednoczesne zdeformowanie rysw w sposb, ktry odsania misno ciaa, budz we mnie nieodparte skojarzenia z twrczoci Francisa Bacona i jego transpozycj „Portretu Innocentego X” Velzqueza. Podobnej deformacji Nicola Samori dokonuje wobec wikszoci figur, ktre przywouje z odlegej, najczciej barokowej tradycji malarskiej. Wszystkie one wydaj si zrazu by ofiarami destrukcji, zmierzajcej do zakwestionowania i unicestwienia dziedzictwa przeszoci, dokonanej z determinacj rwn okazywanej swego czasu przez rnej maci ikonoklastw.(...) Zaproponowany tu kierunek odczytania deformacji postaci na obrazach Samoriego pozwala podtrzyma praca „Il Pasto”, czyli „Posilenie”, z 2012 roku. Pnagi modzieniec tuli si do postaci, ktra przyjmuje go w szeroko rozwarte ramiona i obejmuje paszczem. W relacji tej bezsprzecznie  zawarte jest odniesienie do tematu syna marnotrawnego. Jednoczenie obejmujca figura jest od ramion po gow pozbawiona swej cielesnej powoki, ktra, zdarta z niej, zwiesza si i dodatkowo okrywa nagie ciao modzieca. Skra, ktra staje si paszczem; gest opieki jako rwnoznaczny z dokonaniem ofiary z siebie. Ofiarujca si posta ukazana jako ta, ktrej tosamo jest czym radykalnie innym od ludzkiego ciaa, a zarazem wyraa si przez ludzki jzyk gestw. Te gstniejce, przekraczajce mono adekwatnego opisu relacje mog jako cao odnosi si jedynie do Boga i jego wcielonej postaci – Chrystusa.

Nicola Samori, „Il Pasto”, 2012, dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym