strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

"Nicola Samori. Religo", TRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin, 18.01-22.03.2015

Malowanie „Innego”
Wystawa Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki
Micha Haake

Odwoanie do dawnej sztuki portretowej i jednoczesne zdeformowanie rysw w sposb, ktry odsania misno ciaa, budz we mnie nieodparte skojarzenia z twrczoci Francisa Bacona i jego transpozycj „Portretu Innocentego X” Velzqueza. Podobnej deformacji Nicola Samori dokonuje wobec wikszoci figur, ktre przywouje z odlegej, najczciej barokowej tradycji malarskiej. Wszystkie one wydaj si zrazu by ofiarami destrukcji, zmierzajcej do zakwestionowania i unicestwienia dziedzictwa przeszoci, dokonanej z determinacj rwn okazywanej swego czasu przez rnej maci ikonoklastw.(...) Zaproponowany tu kierunek odczytania deformacji postaci na obrazach Samoriego pozwala podtrzyma praca „Il Pasto”, czyli „Posilenie”, z 2012 roku. Pnagi modzieniec tuli si do postaci, ktra przyjmuje go w szeroko rozwarte ramiona i obejmuje paszczem. W relacji tej bezsprzecznie  zawarte jest odniesienie do tematu syna marnotrawnego. Jednoczenie obejmujca figura jest od ramion po gow pozbawiona swej cielesnej powoki, ktra, zdarta z niej, zwiesza si i dodatkowo okrywa nagie ciao modzieca. Skra, ktra staje si paszczem; gest opieki jako rwnoznaczny z dokonaniem ofiary z siebie. Ofiarujca si posta ukazana jako ta, ktrej tosamo jest czym radykalnie innym od ludzkiego ciaa, a zarazem wyraa si przez ludzki jzyk gestw. Te gstniejce, przekraczajce mono adekwatnego opisu relacje mog jako cao odnosi si jedynie do Boga i jego wcielonej postaci – Chrystusa.

Nicola Samori, „Il Pasto”, 2012, dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym