strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

"Nicola Samori. Religo", TRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin, 18.01-22.03.2015

Malowanie „Innego”
Wystawa Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki
Micha Haake

Odwoanie do dawnej sztuki portretowej i jednoczesne zdeformowanie rysw w sposb, ktry odsania misno ciaa, budz we mnie nieodparte skojarzenia z twrczoci Francisa Bacona i jego transpozycj „Portretu Innocentego X” Velzqueza. Podobnej deformacji Nicola Samori dokonuje wobec wikszoci figur, ktre przywouje z odlegej, najczciej barokowej tradycji malarskiej. Wszystkie one wydaj si zrazu by ofiarami destrukcji, zmierzajcej do zakwestionowania i unicestwienia dziedzictwa przeszoci, dokonanej z determinacj rwn okazywanej swego czasu przez rnej maci ikonoklastw.(...) Zaproponowany tu kierunek odczytania deformacji postaci na obrazach Samoriego pozwala podtrzyma praca „Il Pasto”, czyli „Posilenie”, z 2012 roku. Pnagi modzieniec tuli si do postaci, ktra przyjmuje go w szeroko rozwarte ramiona i obejmuje paszczem. W relacji tej bezsprzecznie  zawarte jest odniesienie do tematu syna marnotrawnego. Jednoczenie obejmujca figura jest od ramion po gow pozbawiona swej cielesnej powoki, ktra, zdarta z niej, zwiesza si i dodatkowo okrywa nagie ciao modzieca. Skra, ktra staje si paszczem; gest opieki jako rwnoznaczny z dokonaniem ofiary z siebie. Ofiarujca si posta ukazana jako ta, ktrej tosamo jest czym radykalnie innym od ludzkiego ciaa, a zarazem wyraa si przez ludzki jzyk gestw. Te gstniejce, przekraczajce mono adekwatnego opisu relacje mog jako cao odnosi si jedynie do Boga i jego wcielonej postaci – Chrystusa.

Nicola Samori, „Il Pasto”, 2012, dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym