strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

„Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 15.06-24.08.2014

Horyzonty wyobrani
Retrospektywa Jana Berdyszaka w MNP
Anna Zielazny

W zaaranowaniu przestrzeni na potrzeby wystawy „Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki” widoczny jest wpyw ogranicze przestrzennych muzeum, ktre jednak zostay przekute na korzy retrospektywy. Prace Berdyszaka umieszczono w odrbnych pomieszczeniach gwnie ze wzgldu na technik wykonania (olej na ptnie, matryce do grafik, grafiki, formy przestrzenne, szko etc.) W zwizku z tym podczas zwiedzania widz odbiera dziea w pewnym sensie posegregowane. Nie utrudnia to jednak recepcji dzie artysty, przeciwnie – sprzyja odczytaniu problemw nurtujcych twrc. Nie sposb tu napisa o nich wszystkich. Ale nawet wybr dzie da pojcie zarwno o zrnicowaniu dorobku, jak i o jego spjnoci, czyli o przenikaniu si i uzupenianiu rnych jego wtkw.
Jednym z gwnych motyww pojawiajcych si w twrczoci Berdyszaka jest problem pustki. Objawia si on midzy innymi w pracy „Koo podwjne XXI” z 1968 roku. Mogoby si wydawa, e Berdyszak po prostu dziurawi ptno (podobnie jak czyni Lucio Fontana), ukazujc jego materialno i w konsekwencji pozbawiajc je artystycznego – transcendentnego wymiaru. Artysta jednak nie tyle dziurawi obraz, ile go otwiera. Sprawia, e przestrze zostaje zaangaowana w struktur obrazu.

Jan Berdyszak, „Reszty reszt”, 2008-2014, deska, ptno, pleksi, akryl, olej, instalacja site-specific, fot. Z. Orowski, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym