strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 15.06-24.08.2014

Horyzonty wyobrani
Retrospektywa Jana Berdyszaka w MNP
Anna Zielazny

W zaaranowaniu przestrzeni na potrzeby wystawy „Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki” widoczny jest wpyw ogranicze przestrzennych muzeum, ktre jednak zostay przekute na korzy retrospektywy. Prace Berdyszaka umieszczono w odrbnych pomieszczeniach gwnie ze wzgldu na technik wykonania (olej na ptnie, matryce do grafik, grafiki, formy przestrzenne, szko etc.) W zwizku z tym podczas zwiedzania widz odbiera dziea w pewnym sensie posegregowane. Nie utrudnia to jednak recepcji dzie artysty, przeciwnie – sprzyja odczytaniu problemw nurtujcych twrc. Nie sposb tu napisa o nich wszystkich. Ale nawet wybr dzie da pojcie zarwno o zrnicowaniu dorobku, jak i o jego spjnoci, czyli o przenikaniu si i uzupenianiu rnych jego wtkw.
Jednym z gwnych motyww pojawiajcych si w twrczoci Berdyszaka jest problem pustki. Objawia si on midzy innymi w pracy „Koo podwjne XXI” z 1968 roku. Mogoby si wydawa, e Berdyszak po prostu dziurawi ptno (podobnie jak czyni Lucio Fontana), ukazujc jego materialno i w konsekwencji pozbawiajc je artystycznego – transcendentnego wymiaru. Artysta jednak nie tyle dziurawi obraz, ile go otwiera. Sprawia, e przestrze zostaje zaangaowana w struktur obrazu.

Jan Berdyszak, „Reszty reszt”, 2008-2014, deska, ptno, pleksi, akryl, olej, instalacja site-specific, fot. Z. Orowski, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym