strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 15.06-24.08.2014

Horyzonty wyobrani
Retrospektywa Jana Berdyszaka w MNP
Anna Zielazny

W zaaranowaniu przestrzeni na potrzeby wystawy „Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki” widoczny jest wpyw ogranicze przestrzennych muzeum, ktre jednak zostay przekute na korzy retrospektywy. Prace Berdyszaka umieszczono w odrbnych pomieszczeniach gwnie ze wzgldu na technik wykonania (olej na ptnie, matryce do grafik, grafiki, formy przestrzenne, szko etc.) W zwizku z tym podczas zwiedzania widz odbiera dziea w pewnym sensie posegregowane. Nie utrudnia to jednak recepcji dzie artysty, przeciwnie – sprzyja odczytaniu problemw nurtujcych twrc. Nie sposb tu napisa o nich wszystkich. Ale nawet wybr dzie da pojcie zarwno o zrnicowaniu dorobku, jak i o jego spjnoci, czyli o przenikaniu si i uzupenianiu rnych jego wtkw.
Jednym z gwnych motyww pojawiajcych si w twrczoci Berdyszaka jest problem pustki. Objawia si on midzy innymi w pracy „Koo podwjne XXI” z 1968 roku. Mogoby si wydawa, e Berdyszak po prostu dziurawi ptno (podobnie jak czyni Lucio Fontana), ukazujc jego materialno i w konsekwencji pozbawiajc je artystycznego – transcendentnego wymiaru. Artysta jednak nie tyle dziurawi obraz, ile go otwiera. Sprawia, e przestrze zostaje zaangaowana w struktur obrazu.

Jan Berdyszak, „Reszty reszt”, 2008-2014, deska, ptno, pleksi, akryl, olej, instalacja site-specific, fot. Z. Orowski, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym