strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 15.06-24.08.2014

Horyzonty wyobrani
Retrospektywa Jana Berdyszaka w MNP
Anna Zielazny

W zaaranowaniu przestrzeni na potrzeby wystawy „Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki” widoczny jest wpyw ogranicze przestrzennych muzeum, ktre jednak zostay przekute na korzy retrospektywy. Prace Berdyszaka umieszczono w odrbnych pomieszczeniach gwnie ze wzgldu na technik wykonania (olej na ptnie, matryce do grafik, grafiki, formy przestrzenne, szko etc.) W zwizku z tym podczas zwiedzania widz odbiera dziea w pewnym sensie posegregowane. Nie utrudnia to jednak recepcji dzie artysty, przeciwnie – sprzyja odczytaniu problemw nurtujcych twrc. Nie sposb tu napisa o nich wszystkich. Ale nawet wybr dzie da pojcie zarwno o zrnicowaniu dorobku, jak i o jego spjnoci, czyli o przenikaniu si i uzupenianiu rnych jego wtkw.
Jednym z gwnych motyww pojawiajcych si w twrczoci Berdyszaka jest problem pustki. Objawia si on midzy innymi w pracy „Koo podwjne XXI” z 1968 roku. Mogoby si wydawa, e Berdyszak po prostu dziurawi ptno (podobnie jak czyni Lucio Fontana), ukazujc jego materialno i w konsekwencji pozbawiajc je artystycznego – transcendentnego wymiaru. Artysta jednak nie tyle dziurawi obraz, ile go otwiera. Sprawia, e przestrze zostaje zaangaowana w struktur obrazu.

Jan Berdyszak, „Reszty reszt”, 2008-2014, deska, ptno, pleksi, akryl, olej, instalacja site-specific, fot. Z. Orowski, materiay prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym