strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Sia i patos. Barokowy wiat Mistrza Rubensa”, Miejska Galeria Sztuki, Zakopane, 5.07-31.08.2014

Graficzny interes ksicia malarzy
Zakopiaska wystawa grafik z warsztatu Rubensa
Pawe Ignaczak

Nazwisko Rubensa zna dzi chyba kady, a i w jego epoce aden malarz nie mg si z nim rwna saw. By artyst – arystokrat, yjcym na dworach ksit i krlw. Jego talent nie tylko zyskiwa mu przychylno najpotniejszych postaci wczesnej Europy, ale te stanowi mocny atut podczas jego misji dyplomatycznych. Niech nas jednak nie zmyli ten obraz dystyngowanego dyplomaty o arystokratycznych manierach. Ten ksi malarzy by jednoczenie biznesmenem, ktry do perfekcji opanowa sztuk autoreklamy i doskonale dba o swoje interesy. (...) Po powrocie w 1608 roku do Antwerpii kariera Rubensa rozwijaa si byskawicznie: zosta malarzem arcyksit Alberta i Izabeli rzdzcych Niderlandami i otworzy warsztat, gdzie uczniowie i wsppracownicy pomagali mu sprosta licznym zamwieniom. W tym samym czasie powstay pierwsze ryciny wedug jego obrazw. Rubens du wag przywizywa do kontroli produkcji rycin wedug swoich obrazw i rysunkw. Chodzio nie tylko o bezporedni nadzr nad rytownikami, ale te zabezpieczenie si przed faszerzami czy artystami kopiujcymi jego ryciny bez jego zgody. Rubens jako pierwszy malarz na du skal stara si zabezpieczy swoje ryciny tzw. przywilejami, czym w rodzaju copyright. Jednak kwestia dochodw, jakie mg czerpa ze sprzeday rycin, bya tu mniej istotna. Waniejsza bya dbao o ich wysok jako: to one sawiy w caej Europie geniusz Rubensa i jego nowoczesny styl malarski, czcy tradycj renesansu z barokow dynamik.

Paulus Pontius (1603-1658), „wity Franciszek opakujcy Chrystusa”, miedzioryt, 1628, materiay prasowe MGS w Zakopanem

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym