strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Sia i patos. Barokowy wiat Mistrza Rubensa”, Miejska Galeria Sztuki, Zakopane, 5.07-31.08.2014

Graficzny interes ksicia malarzy
Zakopiaska wystawa grafik z warsztatu Rubensa
Pawe Ignaczak

Nazwisko Rubensa zna dzi chyba kady, a i w jego epoce aden malarz nie mg si z nim rwna saw. By artyst – arystokrat, yjcym na dworach ksit i krlw. Jego talent nie tylko zyskiwa mu przychylno najpotniejszych postaci wczesnej Europy, ale te stanowi mocny atut podczas jego misji dyplomatycznych. Niech nas jednak nie zmyli ten obraz dystyngowanego dyplomaty o arystokratycznych manierach. Ten ksi malarzy by jednoczenie biznesmenem, ktry do perfekcji opanowa sztuk autoreklamy i doskonale dba o swoje interesy. (...) Po powrocie w 1608 roku do Antwerpii kariera Rubensa rozwijaa si byskawicznie: zosta malarzem arcyksit Alberta i Izabeli rzdzcych Niderlandami i otworzy warsztat, gdzie uczniowie i wsppracownicy pomagali mu sprosta licznym zamwieniom. W tym samym czasie powstay pierwsze ryciny wedug jego obrazw. Rubens du wag przywizywa do kontroli produkcji rycin wedug swoich obrazw i rysunkw. Chodzio nie tylko o bezporedni nadzr nad rytownikami, ale te zabezpieczenie si przed faszerzami czy artystami kopiujcymi jego ryciny bez jego zgody. Rubens jako pierwszy malarz na du skal stara si zabezpieczy swoje ryciny tzw. przywilejami, czym w rodzaju copyright. Jednak kwestia dochodw, jakie mg czerpa ze sprzeday rycin, bya tu mniej istotna. Waniejsza bya dbao o ich wysok jako: to one sawiy w caej Europie geniusz Rubensa i jego nowoczesny styl malarski, czcy tradycj renesansu z barokow dynamik.

Paulus Pontius (1603-1658), „wity Franciszek opakujcy Chrystusa”, miedzioryt, 1628, materiay prasowe MGS w Zakopanem

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym