strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Sia i patos. Barokowy wiat Mistrza Rubensa”, Miejska Galeria Sztuki, Zakopane, 5.07-31.08.2014

Graficzny interes ksicia malarzy
Zakopiaska wystawa grafik z warsztatu Rubensa
Pawe Ignaczak

Nazwisko Rubensa zna dzi chyba kady, a i w jego epoce aden malarz nie mg si z nim rwna saw. By artyst – arystokrat, yjcym na dworach ksit i krlw. Jego talent nie tylko zyskiwa mu przychylno najpotniejszych postaci wczesnej Europy, ale te stanowi mocny atut podczas jego misji dyplomatycznych. Niech nas jednak nie zmyli ten obraz dystyngowanego dyplomaty o arystokratycznych manierach. Ten ksi malarzy by jednoczenie biznesmenem, ktry do perfekcji opanowa sztuk autoreklamy i doskonale dba o swoje interesy. (...) Po powrocie w 1608 roku do Antwerpii kariera Rubensa rozwijaa si byskawicznie: zosta malarzem arcyksit Alberta i Izabeli rzdzcych Niderlandami i otworzy warsztat, gdzie uczniowie i wsppracownicy pomagali mu sprosta licznym zamwieniom. W tym samym czasie powstay pierwsze ryciny wedug jego obrazw. Rubens du wag przywizywa do kontroli produkcji rycin wedug swoich obrazw i rysunkw. Chodzio nie tylko o bezporedni nadzr nad rytownikami, ale te zabezpieczenie si przed faszerzami czy artystami kopiujcymi jego ryciny bez jego zgody. Rubens jako pierwszy malarz na du skal stara si zabezpieczy swoje ryciny tzw. przywilejami, czym w rodzaju copyright. Jednak kwestia dochodw, jakie mg czerpa ze sprzeday rycin, bya tu mniej istotna. Waniejsza bya dbao o ich wysok jako: to one sawiy w caej Europie geniusz Rubensa i jego nowoczesny styl malarski, czcy tradycj renesansu z barokow dynamik.

Paulus Pontius (1603-1658), „wity Franciszek opakujcy Chrystusa”, miedzioryt, 1628, materiay prasowe MGS w Zakopanem

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym