strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o mionikach i mioniczkach”, Galeria Miejska Arsena, CK Zamek, Galeria Aula, Galeria Ego, Galeria Raczej, Galeria Siownia,

Zrozumie szalestwo
8. Biennale Fotografii w Poznaniu
Hanna Kostoowska
Rozmaito zagadnie, ktre oferuj mionicy i mioniczki fotografii – bohaterowie 8. Biennale Fotografii w Poznaniu, skania skrupulatnego widza do odbycia niemaej wdrwki po tym miecie. Przewodni ide tej artystycznej imprezy jest pasja, ktra skania do gorliwego rejestrowania rnorodnych elementw rzeczywistoci. Skupiono si na czterech typach wykonawcw fotografii: na twrczym amatorze, zbieraczu owadnitym kolekcjonerskim, niekiedy perwersyjnym, obdem, cyfrarzu uzalenionym od wynalazkw cywilizacji oraz na eksperymentatorze, ktrego entuzjazm czsto graniczy z fetyszyzacj.
Wystawy gwne tegorocznego Biennale zlokalizowano w Centrum Kultury Zamek oraz Galerii Miejskiej Arsena. Niezwyk podr w czasie oferuje projekt „Stan rzeczy”, ktrego badawczy charakter determinuj zdjcia, odwoujce si do XIX-wiecznej techniki obrazowania. Zwiedzajcy nie tylko pobieraj interesujc lekcj historii fotografii, ale take zostaj skonfrontowani z tematyk przemijalnoci oraz fenomenem wyeksponowanej materialnoci przedmiotw.

Jakub Karwowski, z cyklu „Rysa”, 2013, z wystawy „Rysa” w CK Zamek, materiay prasowe 8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o mionikach i mioniczkach”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym