strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o mionikach i mioniczkach”, Galeria Miejska Arsena, CK Zamek, Galeria Aula, Galeria Ego, Galeria Raczej, Galeria Siownia,

Zrozumie szalestwo
8. Biennale Fotografii w Poznaniu
Hanna Kostoowska
Rozmaito zagadnie, ktre oferuj mionicy i mioniczki fotografii – bohaterowie 8. Biennale Fotografii w Poznaniu, skania skrupulatnego widza do odbycia niemaej wdrwki po tym miecie. Przewodni ide tej artystycznej imprezy jest pasja, ktra skania do gorliwego rejestrowania rnorodnych elementw rzeczywistoci. Skupiono si na czterech typach wykonawcw fotografii: na twrczym amatorze, zbieraczu owadnitym kolekcjonerskim, niekiedy perwersyjnym, obdem, cyfrarzu uzalenionym od wynalazkw cywilizacji oraz na eksperymentatorze, ktrego entuzjazm czsto graniczy z fetyszyzacj.
Wystawy gwne tegorocznego Biennale zlokalizowano w Centrum Kultury Zamek oraz Galerii Miejskiej Arsena. Niezwyk podr w czasie oferuje projekt „Stan rzeczy”, ktrego badawczy charakter determinuj zdjcia, odwoujce si do XIX-wiecznej techniki obrazowania. Zwiedzajcy nie tylko pobieraj interesujc lekcj historii fotografii, ale take zostaj skonfrontowani z tematyk przemijalnoci oraz fenomenem wyeksponowanej materialnoci przedmiotw.

Jakub Karwowski, z cyklu „Rysa”, 2013, z wystawy „Rysa” w CK Zamek, materiay prasowe 8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o mionikach i mioniczkach”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym