strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o miłośnikach i miłośniczkach”, Galeria Miejska Arsenał, CK Zamek, Galeria Aula, Galeria Ego, Galeria Raczej, Galeria Siłownia,

Zrozumieć szaleństwo
8. Biennale Fotografii w Poznaniu
Hanna Kostołowska
Rozmaitość zagadnień, które oferują miłośnicy i miłośniczki fotografii – bohaterowie 8. Biennale Fotografii w Poznaniu, skłania skrupulatnego widza do odbycia niemałej wędrówki po tym mieście. Przewodnią ideą tej artystycznej imprezy jest pasja, która skłania do gorliwego rejestrowania różnorodnych elementów rzeczywistości. Skupiono się na czterech typach wykonawców fotografii: na twórczym amatorze, zbieraczu owładniętym kolekcjonerskim, niekiedy perwersyjnym, obłędem, cyfrarzu uzależnionym od wynalazków cywilizacji oraz na eksperymentatorze, którego entuzjazm często graniczy z fetyszyzacją.
Wystawy główne tegorocznego Biennale zlokalizowano w Centrum Kultury Zamek oraz Galerii Miejskiej Arsenał. Niezwykłą podróż w czasie oferuje projekt „Stan rzeczy”, którego badawczy charakter determinują zdjęcia, odwołujące się do XIX-wiecznej techniki obrazowania. Zwiedzający nie tylko pobierają interesującą lekcję historii fotografii, ale także zostają skonfrontowani z tematyką przemijalności oraz fenomenem wyeksponowanej materialności przedmiotów.

Jakub Karwowski, z cyklu „Rysa”, 2013, z wystawy „Rysa” w CK Zamek, materiały prasowe 8. Biennale Fotografii „Pasja fotografii – o miłośnikach i miłośniczkach”

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym