strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”
Recenzja
Georgi Gruew
Dwie najwaniejsze tegoroczne premiery powieci artystycznych, czyli „Bezcennego” Zygmunta Mioszewskiego i polskiego wydania „Tajemnicy Caravaggia” Tilmana Rhriga, czy poszukiwanie skradzionego malowida. O ile w wypadku Mioszewskiego zniknicie „Portretu modzieca” uksztatowao gwn o fabularn, o tyle w wydanej niedawno ksice niemieckiego pisarza (majcego w literackim dossier rwnie powie o swoim imienniku – rzebiarzu Riemenschneiderze) kradzie synnych „Narodzin Dziecitka” z oratorium San Lorenzo w Palermo w 1969 roku zapewnia jedynie ram kompozycyjn powieci. Piszc fabularyzowan biografi Caravaggia, Rhrig mg, jak czyniono to ju niejeden raz, oprze wasn wizj woskiego artysty o jedn z popularnych klisz: malarza nieustannie sprzeciwiajcego si Akademii i houbionemu przez jej czonkw gustowi, homo- i biseksualisty czy czowieka porywczego i czsto wykraczajcego swoim zachowaniem poza wszelkie granice. Wwczas Caravaggio jawiby si czytelnikowi jako przede wszystkim artysta nietuzinkowy, wiadomy swej wyjtkowoci i podwaajcy wszelkie reguy obowizujce w papieskim Rzymie. Autor wybra jednak inn, bardziej krt ciek i na ponad 500 stronach odmalowa portret artysty, ktrego wrcz nie sposb polubi.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym