strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”
Recenzja
Georgi Gruew
Dwie najwaniejsze tegoroczne premiery powieci artystycznych, czyli „Bezcennego” Zygmunta Mioszewskiego i polskiego wydania „Tajemnicy Caravaggia” Tilmana Rhriga, czy poszukiwanie skradzionego malowida. O ile w wypadku Mioszewskiego zniknicie „Portretu modzieca” uksztatowao gwn o fabularn, o tyle w wydanej niedawno ksice niemieckiego pisarza (majcego w literackim dossier rwnie powie o swoim imienniku – rzebiarzu Riemenschneiderze) kradzie synnych „Narodzin Dziecitka” z oratorium San Lorenzo w Palermo w 1969 roku zapewnia jedynie ram kompozycyjn powieci. Piszc fabularyzowan biografi Caravaggia, Rhrig mg, jak czyniono to ju niejeden raz, oprze wasn wizj woskiego artysty o jedn z popularnych klisz: malarza nieustannie sprzeciwiajcego si Akademii i houbionemu przez jej czonkw gustowi, homo- i biseksualisty czy czowieka porywczego i czsto wykraczajcego swoim zachowaniem poza wszelkie granice. Wwczas Caravaggio jawiby si czytelnikowi jako przede wszystkim artysta nietuzinkowy, wiadomy swej wyjtkowoci i podwaajcy wszelkie reguy obowizujce w papieskim Rzymie. Autor wybra jednak inn, bardziej krt ciek i na ponad 500 stronach odmalowa portret artysty, ktrego wrcz nie sposb polubi.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym