strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”
Recenzja
Georgi Gruew
Dwie najwaniejsze tegoroczne premiery powieci artystycznych, czyli „Bezcennego” Zygmunta Mioszewskiego i polskiego wydania „Tajemnicy Caravaggia” Tilmana Rhriga, czy poszukiwanie skradzionego malowida. O ile w wypadku Mioszewskiego zniknicie „Portretu modzieca” uksztatowao gwn o fabularn, o tyle w wydanej niedawno ksice niemieckiego pisarza (majcego w literackim dossier rwnie powie o swoim imienniku – rzebiarzu Riemenschneiderze) kradzie synnych „Narodzin Dziecitka” z oratorium San Lorenzo w Palermo w 1969 roku zapewnia jedynie ram kompozycyjn powieci. Piszc fabularyzowan biografi Caravaggia, Rhrig mg, jak czyniono to ju niejeden raz, oprze wasn wizj woskiego artysty o jedn z popularnych klisz: malarza nieustannie sprzeciwiajcego si Akademii i houbionemu przez jej czonkw gustowi, homo- i biseksualisty czy czowieka porywczego i czsto wykraczajcego swoim zachowaniem poza wszelkie granice. Wwczas Caravaggio jawiby si czytelnikowi jako przede wszystkim artysta nietuzinkowy, wiadomy swej wyjtkowoci i podwaajcy wszelkie reguy obowizujce w papieskim Rzymie. Autor wybra jednak inn, bardziej krt ciek i na ponad 500 stronach odmalowa portret artysty, ktrego wrcz nie sposb polubi.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym