strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Tilman Röhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tłum. Sława Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Tilman Röhrig, „Tajemnica Caravaggia”
Recenzja
Georgi Gruew
Dwie najważniejsze tegoroczne premiery powieści artystycznych, czyli „Bezcennego” Zygmunta Miłoszewskiego i polskiego wydania „Tajemnicy Caravaggia” Tilmana Röhriga, łączy poszukiwanie skradzionego malowidła. O ile w wypadku Miłoszewskiego zniknięcie „Portretu młodzieńca” ukształtowało główną oś fabularną, o tyle w wydanej niedawno książce niemieckiego pisarza (mającego w literackim dossier również powieść o swoim imienniku – rzeźbiarzu Riemenschneiderze) kradzież słynnych „Narodzin Dzieciątka” z oratorium San Lorenzo w Palermo w 1969 roku zapewnia jedynie ramę kompozycyjną powieści. Pisząc fabularyzowaną biografię Caravaggia, Röhrig mógł, jak czyniono to już niejeden raz, oprzeć własną wizję włoskiego artysty o jedną z popularnych klisz: malarza nieustannie sprzeciwiającego się Akademii i hołubionemu przez jej członków gustowi, homo- i biseksualisty czy człowieka porywczego i często wykraczającego swoim zachowaniem poza wszelkie granice. Wówczas Caravaggio jawiłby się czytelnikowi jako przede wszystkim artysta nietuzinkowy, świadomy swej wyjątkowości i podważający wszelkie reguły obowiązujące w papieskim Rzymie. Autor wybrał jednak inną, bardziej krętą ścieżkę i na ponad 500 stronach odmalował portret artysty, którego wręcz nie sposób polubić.

Tilman Röhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tłum. Sława Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym