strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”
Recenzja
Georgi Gruew
Dwie najwaniejsze tegoroczne premiery powieci artystycznych, czyli „Bezcennego” Zygmunta Mioszewskiego i polskiego wydania „Tajemnicy Caravaggia” Tilmana Rhriga, czy poszukiwanie skradzionego malowida. O ile w wypadku Mioszewskiego zniknicie „Portretu modzieca” uksztatowao gwn o fabularn, o tyle w wydanej niedawno ksice niemieckiego pisarza (majcego w literackim dossier rwnie powie o swoim imienniku – rzebiarzu Riemenschneiderze) kradzie synnych „Narodzin Dziecitka” z oratorium San Lorenzo w Palermo w 1969 roku zapewnia jedynie ram kompozycyjn powieci. Piszc fabularyzowan biografi Caravaggia, Rhrig mg, jak czyniono to ju niejeden raz, oprze wasn wizj woskiego artysty o jedn z popularnych klisz: malarza nieustannie sprzeciwiajcego si Akademii i houbionemu przez jej czonkw gustowi, homo- i biseksualisty czy czowieka porywczego i czsto wykraczajcego swoim zachowaniem poza wszelkie granice. Wwczas Caravaggio jawiby si czytelnikowi jako przede wszystkim artysta nietuzinkowy, wiadomy swej wyjtkowoci i podwaajcy wszelkie reguy obowizujce w papieskim Rzymie. Autor wybra jednak inn, bardziej krt ciek i na ponad 500 stronach odmalowa portret artysty, ktrego wrcz nie sposb polubi.

Tilman Rhrig, „Tajemnica Caravaggia”, tum. Sawa Lisiecka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013, 511 s.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym