strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

VI Midzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Scz 2013, BWA Sok, Nowy Scz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Ciple, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, rozmawia Milena Makowiak
Czy uwaasz, e za pomoc pasteli mona osign wicej ni w innych technikach? Czym przewyszaj inne dziedziny sztuki?
Myl, e pastele potrafi przekaza t szczegln wraliwo i delikatno materiau, z ktrego s stworzone. Szczeglny jest sam fakt, e moesz rysowa za pomoc ulotnego i lnicego pyu, ktry znika tu po dotkniciu, a w tym samym czasie (jeli s dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, ktre z czasem knie. Myl, e to przekazuje co tajemniczego, a zarazem wzniosego.
Powiedz co na temat Twojej zwyciskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantw podejmujcych ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i zosta wykonany za pomoc nakadanych na siebie warstw pasteli, ktre kolejno, niezalenie od siebie byy usuwane. Pastel by zamazywany, nastpnie odwieany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyska fuzj barw. Praca zaczynaa nabiera ksztatu pod wpywem powtarzanych korekt na obrazie. Wierz, e rysunek ten transmituje frustracj, ktra pojawiaa si podczas moich intymnych poszukiwa. Chciaem uchwyci uczucie wewntrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by odda to napicie i spokj, ktre odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeli jest to autoportret, yczybym sobie, by kady odbiorca mg zobaczy w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, fot. materiay prasowe BWA Sok w Nowym Sczu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym