strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

VI Międzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Sącz 2013, BWA Sokół, Nowy Sącz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Cipleą, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Międzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Sącz 2013, rozmawia Milena Maćkowiak
Czy uważasz, że za pomocą pasteli można osiągnąć więcej niż w innych technikach? Czym przewyższają inne dziedziny sztuki?
Myślę, że pastele potrafią przekazać tę szczególną wrażliwość i delikatność materiału, z którego są stworzone. Szczególny jest sam fakt, że możesz rysować za pomocą ulotnego i lśniącego pyłu, który znika tuż po dotknięciu, a w tym samym czasie (jeśli są dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, które z czasem żółknie. Myślę, że to przekazuje coś tajemniczego, a zarazem wzniosłego.
Powiedz coś na temat Twojej zwycięskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantów podejmujących ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i został wykonany za pomocą nakładanych na siebie warstw pasteli, które kolejno, niezależnie od siebie były usuwane. Pastel był zamazywany, następnie odświeżany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyskać fuzję barw. Praca zaczynała nabierać kształtu pod wpływem powtarzanych korekt na obrazie. Wierzę, że rysunek ten transmituje frustrację, która pojawiała się podczas moich intymnych poszukiwań. Chciałem uchwycić uczucie wewnętrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by oddać to napięcie i spokój, które odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeśli jest to autoportret, życzyłbym sobie, by każdy odbiorca mógł zobaczyć w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Międzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Sącz 2013, fot. materiały prasowe BWA Sokół w Nowym Sączu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym