strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

VI Midzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Scz 2013, BWA Sok, Nowy Scz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Ciple, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, rozmawia Milena Makowiak
Czy uwaasz, e za pomoc pasteli mona osign wicej ni w innych technikach? Czym przewyszaj inne dziedziny sztuki?
Myl, e pastele potrafi przekaza t szczegln wraliwo i delikatno materiau, z ktrego s stworzone. Szczeglny jest sam fakt, e moesz rysowa za pomoc ulotnego i lnicego pyu, ktry znika tu po dotkniciu, a w tym samym czasie (jeli s dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, ktre z czasem knie. Myl, e to przekazuje co tajemniczego, a zarazem wzniosego.
Powiedz co na temat Twojej zwyciskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantw podejmujcych ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i zosta wykonany za pomoc nakadanych na siebie warstw pasteli, ktre kolejno, niezalenie od siebie byy usuwane. Pastel by zamazywany, nastpnie odwieany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyska fuzj barw. Praca zaczynaa nabiera ksztatu pod wpywem powtarzanych korekt na obrazie. Wierz, e rysunek ten transmituje frustracj, ktra pojawiaa si podczas moich intymnych poszukiwa. Chciaem uchwyci uczucie wewntrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by odda to napicie i spokj, ktre odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeli jest to autoportret, yczybym sobie, by kady odbiorca mg zobaczy w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, fot. materiay prasowe BWA Sok w Nowym Sczu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym