strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

VI Midzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Scz 2013, BWA Sok, Nowy Scz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Ciple, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, rozmawia Milena Makowiak
Czy uwaasz, e za pomoc pasteli mona osign wicej ni w innych technikach? Czym przewyszaj inne dziedziny sztuki?
Myl, e pastele potrafi przekaza t szczegln wraliwo i delikatno materiau, z ktrego s stworzone. Szczeglny jest sam fakt, e moesz rysowa za pomoc ulotnego i lnicego pyu, ktry znika tu po dotkniciu, a w tym samym czasie (jeli s dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, ktre z czasem knie. Myl, e to przekazuje co tajemniczego, a zarazem wzniosego.
Powiedz co na temat Twojej zwyciskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantw podejmujcych ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i zosta wykonany za pomoc nakadanych na siebie warstw pasteli, ktre kolejno, niezalenie od siebie byy usuwane. Pastel by zamazywany, nastpnie odwieany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyska fuzj barw. Praca zaczynaa nabiera ksztatu pod wpywem powtarzanych korekt na obrazie. Wierz, e rysunek ten transmituje frustracj, ktra pojawiaa si podczas moich intymnych poszukiwa. Chciaem uchwyci uczucie wewntrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by odda to napicie i spokj, ktre odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeli jest to autoportret, yczybym sobie, by kady odbiorca mg zobaczy w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, fot. materiay prasowe BWA Sok w Nowym Sczu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym