strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

VI Midzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Scz 2013, BWA Sok, Nowy Scz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Ciple, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, rozmawia Milena Makowiak
Czy uwaasz, e za pomoc pasteli mona osign wicej ni w innych technikach? Czym przewyszaj inne dziedziny sztuki?
Myl, e pastele potrafi przekaza t szczegln wraliwo i delikatno materiau, z ktrego s stworzone. Szczeglny jest sam fakt, e moesz rysowa za pomoc ulotnego i lnicego pyu, ktry znika tu po dotkniciu, a w tym samym czasie (jeli s dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, ktre z czasem knie. Myl, e to przekazuje co tajemniczego, a zarazem wzniosego.
Powiedz co na temat Twojej zwyciskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantw podejmujcych ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i zosta wykonany za pomoc nakadanych na siebie warstw pasteli, ktre kolejno, niezalenie od siebie byy usuwane. Pastel by zamazywany, nastpnie odwieany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyska fuzj barw. Praca zaczynaa nabiera ksztatu pod wpywem powtarzanych korekt na obrazie. Wierz, e rysunek ten transmituje frustracj, ktra pojawiaa si podczas moich intymnych poszukiwa. Chciaem uchwyci uczucie wewntrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by odda to napicie i spokj, ktre odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeli jest to autoportret, yczybym sobie, by kady odbiorca mg zobaczy w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, fot. materiay prasowe BWA Sok w Nowym Sczu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym