strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

VI Midzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Scz 2013, BWA Sok, Nowy Scz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Ciple, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, rozmawia Milena Makowiak
Czy uwaasz, e za pomoc pasteli mona osign wicej ni w innych technikach? Czym przewyszaj inne dziedziny sztuki?
Myl, e pastele potrafi przekaza t szczegln wraliwo i delikatno materiau, z ktrego s stworzone. Szczeglny jest sam fakt, e moesz rysowa za pomoc ulotnego i lnicego pyu, ktry znika tu po dotkniciu, a w tym samym czasie (jeli s dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, ktre z czasem knie. Myl, e to przekazuje co tajemniczego, a zarazem wzniosego.
Powiedz co na temat Twojej zwyciskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantw podejmujcych ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i zosta wykonany za pomoc nakadanych na siebie warstw pasteli, ktre kolejno, niezalenie od siebie byy usuwane. Pastel by zamazywany, nastpnie odwieany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyska fuzj barw. Praca zaczynaa nabiera ksztatu pod wpywem powtarzanych korekt na obrazie. Wierz, e rysunek ten transmituje frustracj, ktra pojawiaa si podczas moich intymnych poszukiwa. Chciaem uchwyci uczucie wewntrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by odda to napicie i spokj, ktre odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeli jest to autoportret, yczybym sobie, by kady odbiorca mg zobaczy w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Midzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Scz 2013, fot. materiay prasowe BWA Sok w Nowym Sczu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym