strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

VI Międzynarodowe Biennale Pasteli - Nowy Sącz 2013, BWA Sokół, Nowy Sącz, 6.09-13.10.2013

Subtelna (auto)destrukcja
Rozmowa | o pastelach
Z Mihaiem Cipleą, laureatem Grand Prix oraz Royal Talents VI Międzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Sącz 2013, rozmawia Milena Maćkowiak
Czy uważasz, że za pomocą pasteli można osiągnąć więcej niż w innych technikach? Czym przewyższają inne dziedziny sztuki?
Myślę, że pastele potrafią przekazać tę szczególną wrażliwość i delikatność materiału, z którego są stworzone. Szczególny jest sam fakt, że możesz rysować za pomocą ulotnego i lśniącego pyłu, który znika tuż po dotknięciu, a w tym samym czasie (jeśli są dobre warunki przechowywania) obraz zachowuje swoje kolory niezmiennie z biegiem lat. Inaczej jest w wypadku malarstwa olejnego, które z czasem żółknie. Myślę, że to przekazuje coś tajemniczego, a zarazem wzniosłego.
Powiedz coś na temat Twojej zwycięskiej pracy „Conversion I”
Praca „Conversion I”, wykonana w technice suchego pastelu, jest jednym z trzech wariantów podejmujących ten sam temat. Rysunek prezentuje front torsu i został wykonany za pomocą nakładanych na siebie warstw pasteli, które kolejno, niezależnie od siebie były usuwane. Pastel był zamazywany, następnie odświeżany i ponownie zamazywany tak, by ostatecznie uzyskać fuzję barw. Praca zaczynała nabierać kształtu pod wpływem powtarzanych korekt na obrazie. Wierzę, że rysunek ten transmituje frustrację, która pojawiała się podczas moich intymnych poszukiwań. Chciałem uchwycić uczucie wewnętrznego poruszenia, transfiguracji, zmiany, by oddać to napięcie i spokój, które odczuwam w momencie niszczenia i kreowania na nowo. Nawet, jeśli jest to autoportret, życzyłbym sobie, by każdy odbiorca mógł zobaczyć w nim siebie samego.

Mihai Ciplea (Rumunia), „Conversion I”, 2013, pastel suchy, 70 x 50 cm, Grand Prix oraz Nagroda Royal Talents VI Międzynarodowego Biennale Pasteli – Nowy Sącz 2013, fot. materiały prasowe BWA Sokół w Nowym Sączu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym