strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

11. edycja Konkursu Gepperta „Uwaga: Malarstwo!”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 12.10-24.11.2013

Malarstwo –partner dialogu
Konkursy malarskie cz. 1 / Geppert 2013 i „wiea krew”
Karolina Staszak
Wobec nadprodukcji rnej wagi obrazw we wspczesnej ikonosferze, wobec prawdziwego zalewu billboardw, kolorowych czasopism, nadrukw na koszulkach, ilustrowanych folderw, graficznych artw na pewno moemy czu przesyt obrazem. Malarstwo ma dzi zbyt du konkurencj, by nie zaduma si od czasu do czasu nad jego losem, zwaszcza, e kultura popularna uwodzi kolejnych historykw sztuki, ktrzy na jej polu tpi narzdzia swego warsztatu. Najbardziej godne omawiania przez wspczesnych badaczy s podobno: „performatywno” dziaa artystycznych oraz „podmiotowo” twrcy i odbiorcy, a wic moliwy dialog pomidzy owymi podmiotami. Przy takim stawianiu sprawy atwo jest straci z oczu dzieo sztuki jako wak tre wcielon przecie w konkretn form. Dzi artysta nie musi namalowa dobrego obrazu (bo c to teraz oznacza?), wystarczy, e stworzy obraz interesujcy, takie dzieo-pretekst do snucia kulturoznawczych interpretacji. Po przeczytaniu zamieszczonej na amach internetowego „Obiegu” recenzji Marcina Krasnego, omawiajcej wystaw 11. edycji Konkursu Gepperta, zastanawiam si, w jakim stopniu autorzy tego typu tekstw kieruj si z wol, a w jakim po prostu dysponuj „drewnianym okiem na malarstwo” – jak mawia Andrzej Biernacki.
Doskonale zdaj sobie spraw, e moje narzekanie zdradza starowieck postaw wobec sztuki, postaw, chcc raczej konserwowa ni przekracza porwane granice obszaru sztuki wysokiej. Jeli jednak jestem pewna tej postawy, to nie dlatego, e ufam sobie, ale wielu obrazom, ktre wci wywieraj na mnie wraenie

ukasz Stokosa, „Amalienburg”, olej na ptnie, 2013, 40 x 50 cm, fot. ukasz Hajduk, materiay prasowe 11. Konkursu Gepperta, dziki uprzejmoci Galerii Awangarda BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym