strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

11. edycja Konkursu Gepperta „Uwaga: Malarstwo!”, Galeria Awangarda, BWA Wrocaw, 12.10-24.11.2013

Malarstwo –partner dialogu
Konkursy malarskie cz. 1 / Geppert 2013 i „wiea krew”
Karolina Staszak
Wobec nadprodukcji rnej wagi obrazw we wspczesnej ikonosferze, wobec prawdziwego zalewu billboardw, kolorowych czasopism, nadrukw na koszulkach, ilustrowanych folderw, graficznych artw na pewno moemy czu przesyt obrazem. Malarstwo ma dzi zbyt du konkurencj, by nie zaduma si od czasu do czasu nad jego losem, zwaszcza, e kultura popularna uwodzi kolejnych historykw sztuki, ktrzy na jej polu tpi narzdzia swego warsztatu. Najbardziej godne omawiania przez wspczesnych badaczy s podobno: „performatywno” dziaa artystycznych oraz „podmiotowo” twrcy i odbiorcy, a wic moliwy dialog pomidzy owymi podmiotami. Przy takim stawianiu sprawy atwo jest straci z oczu dzieo sztuki jako wak tre wcielon przecie w konkretn form. Dzi artysta nie musi namalowa dobrego obrazu (bo c to teraz oznacza?), wystarczy, e stworzy obraz interesujcy, takie dzieo-pretekst do snucia kulturoznawczych interpretacji. Po przeczytaniu zamieszczonej na amach internetowego „Obiegu” recenzji Marcina Krasnego, omawiajcej wystaw 11. edycji Konkursu Gepperta, zastanawiam si, w jakim stopniu autorzy tego typu tekstw kieruj si z wol, a w jakim po prostu dysponuj „drewnianym okiem na malarstwo” – jak mawia Andrzej Biernacki.
Doskonale zdaj sobie spraw, e moje narzekanie zdradza starowieck postaw wobec sztuki, postaw, chcc raczej konserwowa ni przekracza porwane granice obszaru sztuki wysokiej. Jeli jednak jestem pewna tej postawy, to nie dlatego, e ufam sobie, ale wielu obrazom, ktre wci wywieraj na mnie wraenie

ukasz Stokosa, „Amalienburg”, olej na ptnie, 2013, 40 x 50 cm, fot. ukasz Hajduk, materiay prasowe 11. Konkursu Gepperta, dziki uprzejmoci Galerii Awangarda BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym