strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Jerzy Nowosielski, „Byty subtelne”, w ramach programu „Klasycy sztuki wspczesnej”, Galeria Sztuki Wspczesnej w Opolu, 25.10-24.11.2013

Artysta rozdarty
Wystawa Jerzego Nowosielskiego w GSW w Opolu
Agata Ruszkowska
Pod koniec ycia zapomniany, po mierci wyniesiony na piedesta, dzi poddany pod osd krytykw i artystw. Dzieom Jerzego Nowosielskiego powicona jest kolejna wystawa zorganizowana w ramach programu „Klasycy sztuki wspczesnej” w opolskiej Galerii Sztuki Wspczesnej. Ekspozycja „Byty subtelne”, ktra potrwa do 24 listopada 2013 roku, prezentuje prace malarza z okresu powojennego, kiedy to dopiero ksztatowa si charakterystyczny styl tego wielkiego twrcy…
Czy dzi wszyscy zgadzaj si, e Nowosielski by artyst wielkim? Kilka lat po jego mierci w literaturze i mediach wci pojawiaj si wtpliwoci, dotyczce jego talentu, oryginalnoci i samego faktu otrzymania miana klasyka. W publicznych komentarzach na jego temat mona atwo dostrzec t dwubiegunowo, ktra swoje koce ma zarwno w fascynacji, jak i w ostrej negacji jego artystycznej wyjtkowoci.

Jerzy Nowosielski, „Dziewczyny na statku”, 1982, dziki uprzejmoci Fundacji Nowosielskich, materiay prasowe GSW w Opolu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym