strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Jerzy Nowosielski, „Byty subtelne”, w ramach programu „Klasycy sztuki współczesnej”, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, 25.10-24.11.2013

Artysta rozdarty
Wystawa Jerzego Nowosielskiego w GSW w Opolu
Agata Ruszkowska
Pod koniec życia zapomniany, po śmierci wyniesiony na piedestał, dziś poddany pod osąd krytyków i artystów. Dziełom Jerzego Nowosielskiego poświęcona jest kolejna wystawa zorganizowana w ramach programu „Klasycy sztuki współczesnej” w opolskiej Galerii Sztuki Współczesnej. Ekspozycja „Byty subtelne”, która potrwa do 24 listopada 2013 roku, prezentuje prace malarza z okresu powojennego, kiedy to dopiero kształtował się charakterystyczny styl tego wielkiego twórcy…
Czy dziś wszyscy zgadzają się, że Nowosielski był artystą wielkim? Kilka lat po jego śmierci w literaturze i mediach wciąż pojawiają się wątpliwości, dotyczące jego talentu, oryginalności i samego faktu otrzymania miana klasyka. W publicznych komentarzach na jego temat można łatwo dostrzec tę dwubiegunowość, która swoje końce ma zarówno w fascynacji, jak i w ostrej negacji jego artystycznej wyjątkowości.

Jerzy Nowosielski, „Dziewczyny na statku”, 1982, dzięki uprzejmości Fundacji Nowosielskich, materiały prasowe GSW w Opolu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym