strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Jerzy Nowosielski, „Byty subtelne”, w ramach programu „Klasycy sztuki współczesnej”, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, 25.10-24.11.2013

Artysta rozdarty
Wystawa Jerzego Nowosielskiego w GSW w Opolu
Agata Ruszkowska
Pod koniec życia zapomniany, po śmierci wyniesiony na piedestał, dziś poddany pod osąd krytyków i artystów. Dziełom Jerzego Nowosielskiego poświęcona jest kolejna wystawa zorganizowana w ramach programu „Klasycy sztuki współczesnej” w opolskiej Galerii Sztuki Współczesnej. Ekspozycja „Byty subtelne”, która potrwa do 24 listopada 2013 roku, prezentuje prace malarza z okresu powojennego, kiedy to dopiero kształtował się charakterystyczny styl tego wielkiego twórcy…
Czy dziś wszyscy zgadzają się, że Nowosielski był artystą wielkim? Kilka lat po jego śmierci w literaturze i mediach wciąż pojawiają się wątpliwości, dotyczące jego talentu, oryginalności i samego faktu otrzymania miana klasyka. W publicznych komentarzach na jego temat można łatwo dostrzec tę dwubiegunowość, która swoje końce ma zarówno w fascynacji, jak i w ostrej negacji jego artystycznej wyjątkowości.

Jerzy Nowosielski, „Dziewczyny na statku”, 1982, dzięki uprzejmości Fundacji Nowosielskich, materiały prasowe GSW w Opolu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym