strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Izabela Marciniak, „Sztuka portretu. Podrcznik dla pocztkujcych i rednio zaawansowanych”, Wydawnictwo BOSZ, Lesko 2013, 242 s.

Izabela Marciniak, „Sztuka portretu. Podrcznik dla pocztkujcych i rednio zaawansowanych”
Recenzja
Karolina Staszak
Przyznam, e przygldajc si ksice „Sztuka portretu” na potrzeby napisania krtkiej recenzji, szybko zmieniam swj stosunek do owej publikacji z pocztkowo lekcewacego („och, to jest ten podrcznik o malowaniu dla pocztkujcych...”) na o wiele bardziej pozytywny. Podrcznik i jego autorka, Izabela Marciniak, zdecydowanie zdobyli moje uznanie. Wszak wyuszczenie zasad dotyczcych podstawowych zagadnie zwizanych z tworzeniem portretu (czy jakiegokolwiek innego gatunku malarskiego) to praca mozolna, wymagajc cierpliwoci oraz tak uporzdkowanego mylenia, ktre uwzgldni kady istotny element procesu twrczego, przemieszczajc si nieustannie z pozycji eksperta na pozycj laika i z powrotem.

Izabela Marciniak, „Sztuka portretu. Podrcznik dla pocztkujcych i rednio zaawansowanych”, Wydawnictwo BOSZ, Lesko 2013, 242 s.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym