strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

9. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Genesis”, Trafostacja Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej, oddział MN w Szczecinie, Miejska Galeria Sztuki 13 Muz, Szczecin,

Szczecińska Mnemosyne
9. inSPIRACJE w Szczecinie
Georgi Gruew
Jeśli ktokolwiek jeszcze wątpi w prawdziwość teorii Mnemosyne Aby Warburga, zakładającej istnienie wspólnej, europejskiej pamięci obrazowej, winien tego lata odwiedzić szczecińskie wystawy, a zwłaszcza ekspozycję „Genesis” Ryszarda Waśki, rozpoczynającą artystyczną aktywność TRAFO Trafostacji Sztuki. Rodząca się w bólach instytucja, której brakowało na Pomorzu Zachodnim, ma szansę wypełnić lukę w prezentacji sztuki współczesnej, i – mimo ponoć dalekiego od zasobności budżetu – stać się miejscem istotnym dla polskiego i nadbałtyckiego świata kultury. Już pierwszą wystawą udało się bowiem przekonać odbiorcę, że w TRAFO będą prezentowane prace wysokiej klasy. Słabiej wypadły za to inne, plastyczne elementy tegorocznego, dziewiątego Festiwalu inSPIRACJE, chociaż i tam można było odnaleźć warte uwagi obiekty.

Szczecin, otwarcie TRAFO, wystawa Ryszarda Waśki „Genesis” (Ryszard Waśko, „Poppy Street Hunger Murch of Women”, 1981), fot. Jacek Fijałkowski, materiały prasowe Festiwalu inSPIRACJE

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym