strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

9. Midzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Genesis”, Trafostacja Sztuki, Muzeum Sztuki Wspczesnej, oddzia MN w Szczecinie, Miejska Galeria Sztuki 13 Muz, Szczecin,

Szczeciska Mnemosyne
9. inSPIRACJE w Szczecinie
Georgi Gruew
Jeli ktokolwiek jeszcze wtpi w prawdziwo teorii Mnemosyne Aby Warburga, zakadajcej istnienie wsplnej, europejskiej pamici obrazowej, winien tego lata odwiedzi szczeciskie wystawy, a zwaszcza ekspozycj „Genesis” Ryszarda Waki, rozpoczynajc artystyczn aktywno TRAFO Trafostacji Sztuki. Rodzca si w blach instytucja, ktrej brakowao na Pomorzu Zachodnim, ma szans wypeni luk w prezentacji sztuki wspczesnej, i – mimo pono dalekiego od zasobnoci budetu – sta si miejscem istotnym dla polskiego i nadbatyckiego wiata kultury. Ju pierwsz wystaw udao si bowiem przekona odbiorc, e w TRAFO bd prezentowane prace wysokiej klasy. Sabiej wypady za to inne, plastyczne elementy tegorocznego, dziewitego Festiwalu inSPIRACJE, chocia i tam mona byo odnale warte uwagi obiekty.

Szczecin, otwarcie TRAFO, wystawa Ryszarda Waki „Genesis” (Ryszard Wako, „Poppy Street Hunger Murch of Women”, 1981), fot. Jacek Fijakowski, materiay prasowe Festiwalu inSPIRACJE

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym