strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

9. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Genesis”, Trafostacja Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej, oddział MN w Szczecinie, Miejska Galeria Sztuki 13 Muz, Szczecin,

Szczecińska Mnemosyne
9. inSPIRACJE w Szczecinie
Georgi Gruew
Jeśli ktokolwiek jeszcze wątpi w prawdziwość teorii Mnemosyne Aby Warburga, zakładającej istnienie wspólnej, europejskiej pamięci obrazowej, winien tego lata odwiedzić szczecińskie wystawy, a zwłaszcza ekspozycję „Genesis” Ryszarda Waśki, rozpoczynającą artystyczną aktywność TRAFO Trafostacji Sztuki. Rodząca się w bólach instytucja, której brakowało na Pomorzu Zachodnim, ma szansę wypełnić lukę w prezentacji sztuki współczesnej, i – mimo ponoć dalekiego od zasobności budżetu – stać się miejscem istotnym dla polskiego i nadbałtyckiego świata kultury. Już pierwszą wystawą udało się bowiem przekonać odbiorcę, że w TRAFO będą prezentowane prace wysokiej klasy. Słabiej wypadły za to inne, plastyczne elementy tegorocznego, dziewiątego Festiwalu inSPIRACJE, chociaż i tam można było odnaleźć warte uwagi obiekty.

Szczecin, otwarcie TRAFO, wystawa Ryszarda Waśki „Genesis” (Ryszard Waśko, „Poppy Street Hunger Murch of Women”, 1981), fot. Jacek Fijałkowski, materiały prasowe Festiwalu inSPIRACJE

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym