strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Piknych 2013”, ASP, Gdask, 19.07-11.08.2013

Najlepsi z najlepszych
Gdaska wystawa najlepszych dyplomw ASP 2013
Milena Makowiak
Nagrod rektorw otrzymaa Patrycja Sprada z dzkiego ASP za prac malarsk „Krzeso – siedem okrele przedmiotu”. Artystka, na siedmiu ptnach, zaprezentowaa wasne odczucia wzgldem tytuowego mebla. Niestety, prace te nie s spjne jako cykl. Poza tematyk, ktra jest mao oryginalna oraz wtrna, nie czy ich ani poziom wykonania, ani stylistyka, a dodatkowo bdy techniczne (widoczne zamalowania) potguj to doznanie.
Inaczej odebraam cykl obrazw olejnych pod tytuem „Nowa Cyfrowa Rzeczywisto” Mariusza Wildemana, ktre sprawiaj wraenie niezwykle spjnych wewntrznie. Mona w nich dostrzec fascynacj oraz swoiste uwielbienie dla estetyki lat 80. oraz 90. XX wieku. Wyraziste formy i neonowe barwy wynikaj z nostalgicznego powrotu artysty do czasw dziecistwa oraz oldschoolowej elektroniki, a „warto – jak mwi artysta – pielgnowa dziecice marzenia, poniewa wtedy tak naprawd wiemy, czym chcemy si w yciu zajmowa”.

Mariusz Wildeman, „Step into digital world / Wejcie w cyfrowy wiat”, z cyklu „Nowa Cyfrowa Rzeczywisto”, materiay prasowe ASP w Gdasku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym