strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2013”, ASP, Gdańsk, 19.07-11.08.2013

Najlepsi z najlepszych
Gdańska wystawa najlepszych dyplomów ASP 2013
Milena Maćkowiak
Nagrodę rektorów otrzymała Patrycja Sprada z łódzkiego ASP za pracę malarską „Krzesło – siedem określeń przedmiotu”. Artystka, na siedmiu płótnach, zaprezentowała własne odczucia względem tytułowego mebla. Niestety, prace te nie są spójne jako cykl. Poza tematyką, która jest mało oryginalna oraz wtórna, nie łączy ich ani poziom wykonania, ani stylistyka, a dodatkowo błędy techniczne (widoczne zamalowania) potęgują to doznanie.
Inaczej odebrałam cykl obrazów olejnych pod tytułem „Nowa Cyfrowa Rzeczywistość” Mariusza Wildemana, które sprawiają wrażenie niezwykle spójnych wewnętrznie. Można w nich dostrzec fascynację oraz swoiste uwielbienie dla estetyki lat 80. oraz 90. XX wieku. Wyraziste formy i neonowe barwy wynikają z nostalgicznego powrotu artysty do czasów dzieciństwa oraz oldschoolowej elektroniki, a „warto – jak mówi artysta – pielęgnować dziecięce marzenia, ponieważ wtedy tak naprawdę wiemy, czym chcemy się w życiu zajmować”.

Mariusz Wildeman, „Step into digital world / Wejście w cyfrowy świat”, z cyklu „Nowa Cyfrowa Rzeczywistość”, materiały prasowe ASP w Gdańsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym