strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Magdalena Abakanowicz – retrospektywa”, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 8.06-3.11.2013

Zza kulis
Magdalena Abakanowicz
Karolina Staszak
Michael Brenson, zestawiajc twrczo Abakanowicz z oeuvre Rodina, pisa o tym, e cech, ktra wyrnia rzeby artystki, jest „ich organiczna witalno”. „Nawet konopn materi sztywnych, bezgowych figur Stada zoonego z wydronych wewntrz skorup, mona odbiera jako dynamiczne ciao, poniewa forma i faktura powierzchni jest tak ywa i nieoczekiwana” – i dalej – „w twrczoci Abakanowicz nie ma chyba dziea, ktre nie byoby cielesne”. Moje wraenia s zgoa odmienne, cho bd to moe tylko interpretacyjne niuanse. Przede wszystkim nie widziaam tam cia. adnych cia. Te figury nie udaj, a moe z jakich wzgldw nie potrafi nawet udawa cielesnych powok. W rozpoznaniu cia w rzebach Abakanowicz przeszkadza mi zbyt nachalna obecno tworzywa, ono dominuje i do opornie przyjmuje ksztat ludzki. Faktura powierzchni jest rzeczywicie „nieoczekiwana”, ale nijak si ma do dynamiki ciaa, jest dynamik tworzywa wanie. Rzeby Abakanowicz nie przedstawiaj cia, ale raczej tymczasowe, zastpcze powoki, dziki ktrym moe si manifestowa to, co niematerialne. Tak to widz – bardziej lad ducha ni ciao. I to robi wraenie.

Retrospektywa Magdaleny Abakanowicz w CRP w Orosku, ekspozycja w Muzeum Rzeby Wspczesnej, „Postacie siedzce”, 1974-1984, w. MN Wrocaw, fot. Jan Gaworski, materiay prasowe CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym