strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 12.03-6.06.2013

Świetni Hiszpanie we Wrocławiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocławskim MN
Georgi Gruew

Co łączy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza słynnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieło” Honoriusza Balzaka? Trwająca w Muzeum Narodowym we Wrocławiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas której prezentowane są najwybitniejsze dzieła kolekcji Santander – jednego z największych prywatnych zbiorów w Hiszpanii. Dzięki współpracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce można oglądać 61 obrazów i prac graficznych oraz dwie współczesne rzeźby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowiące jedynie część zbiorów wchodzących w skład kolekcji. Choć tytuł wystawy może się wydać nieco mylący, bo nie wskazuje, że większość prac została wykonana przez Hiszpanów lub artystów związanych z dworem hiszpańskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „Łoże” z 1976 roku, autorstwa zmarłego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przeciętny odbiorca nie powinien jednak wyjść z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano się, by zaprezentować dzieła znanych i cenionych artystów, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valdés Leal, ale uczyniono to w sposób umożliwiający poznanie rozwoju sztuki hiszpańskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiały prasowe Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym