strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 12.03-6.06.2013

Świetni Hiszpanie we Wrocławiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocławskim MN
Georgi Gruew

Co łączy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza słynnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieło” Honoriusza Balzaka? Trwająca w Muzeum Narodowym we Wrocławiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas której prezentowane są najwybitniejsze dzieła kolekcji Santander – jednego z największych prywatnych zbiorów w Hiszpanii. Dzięki współpracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce można oglądać 61 obrazów i prac graficznych oraz dwie współczesne rzeźby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowiące jedynie część zbiorów wchodzących w skład kolekcji. Choć tytuł wystawy może się wydać nieco mylący, bo nie wskazuje, że większość prac została wykonana przez Hiszpanów lub artystów związanych z dworem hiszpańskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „Łoże” z 1976 roku, autorstwa zmarłego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przeciętny odbiorca nie powinien jednak wyjść z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano się, by zaprezentować dzieła znanych i cenionych artystów, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valdés Leal, ale uczyniono to w sposób umożliwiający poznanie rozwoju sztuki hiszpańskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiały prasowe Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym