strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 12.03-6.06.2013

wietni Hiszpanie we Wrocawiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocawskim MN
Georgi Gruew

Co czy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza synnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieo” Honoriusza Balzaka? Trwajca w Muzeum Narodowym we Wrocawiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas ktrej prezentowane s najwybitniejsze dziea kolekcji Santander – jednego z najwikszych prywatnych zbiorw w Hiszpanii. Dziki wsppracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce mona oglda 61 obrazw i prac graficznych oraz dwie wspczesne rzeby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowice jedynie cz zbiorw wchodzcych w skad kolekcji. Cho tytu wystawy moe si wyda nieco mylcy, bo nie wskazuje, e wikszo prac zostaa wykonana przez Hiszpanw lub artystw zwizanych z dworem hiszpaskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „oe” z 1976 roku, autorstwa zmarego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przecitny odbiorca nie powinien jednak wyj z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano si, by zaprezentowa dziea znanych i cenionych artystw, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valds Leal, ale uczyniono to w sposb umoliwiajcy poznanie rozwoju sztuki hiszpaskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym