strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 12.03-6.06.2013

wietni Hiszpanie we Wrocawiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocawskim MN
Georgi Gruew

Co czy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza synnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieo” Honoriusza Balzaka? Trwajca w Muzeum Narodowym we Wrocawiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas ktrej prezentowane s najwybitniejsze dziea kolekcji Santander – jednego z najwikszych prywatnych zbiorw w Hiszpanii. Dziki wsppracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce mona oglda 61 obrazw i prac graficznych oraz dwie wspczesne rzeby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowice jedynie cz zbiorw wchodzcych w skad kolekcji. Cho tytu wystawy moe si wyda nieco mylcy, bo nie wskazuje, e wikszo prac zostaa wykonana przez Hiszpanw lub artystw zwizanych z dworem hiszpaskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „oe” z 1976 roku, autorstwa zmarego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przecitny odbiorca nie powinien jednak wyj z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano si, by zaprezentowa dziea znanych i cenionych artystw, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valds Leal, ale uczyniono to w sposb umoliwiajcy poznanie rozwoju sztuki hiszpaskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym