strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 12.03-6.06.2013

wietni Hiszpanie we Wrocawiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocawskim MN
Georgi Gruew

Co czy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza synnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieo” Honoriusza Balzaka? Trwajca w Muzeum Narodowym we Wrocawiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas ktrej prezentowane s najwybitniejsze dziea kolekcji Santander – jednego z najwikszych prywatnych zbiorw w Hiszpanii. Dziki wsppracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce mona oglda 61 obrazw i prac graficznych oraz dwie wspczesne rzeby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowice jedynie cz zbiorw wchodzcych w skad kolekcji. Cho tytu wystawy moe si wyda nieco mylcy, bo nie wskazuje, e wikszo prac zostaa wykonana przez Hiszpanw lub artystw zwizanych z dworem hiszpaskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „oe” z 1976 roku, autorstwa zmarego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przecitny odbiorca nie powinien jednak wyj z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano si, by zaprezentowa dziea znanych i cenionych artystw, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valds Leal, ale uczyniono to w sposb umoliwiajcy poznanie rozwoju sztuki hiszpaskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym