strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 12.03-6.06.2013

wietni Hiszpanie we Wrocawiu
„Od Cranacha do Picassa” we wrocawskim MN
Georgi Gruew

Co czy Pierre’a Porbusa i Pabla Picassa poza synnym opowiadaniem „Nieznane arcydzieo” Honoriusza Balzaka? Trwajca w Muzeum Narodowym we Wrocawiu wystawa „Od Cranacha do Picassa”, podczas ktrej prezentowane s najwybitniejsze dziea kolekcji Santander – jednego z najwikszych prywatnych zbiorw w Hiszpanii. Dziki wsppracy Muzeum z Bankiem Zachodnim WBK po raz pierwszy w Polsce mona oglda 61 obrazw i prac graficznych oraz dwie wspczesne rzeby (autorstwa Alexisa Sancheza i Eduarda Chillidy), stanowice jedynie cz zbiorw wchodzcych w skad kolekcji. Cho tytu wystawy moe si wyda nieco mylcy, bo nie wskazuje, e wikszo prac zostaa wykonana przez Hiszpanw lub artystw zwizanych z dworem hiszpaskim, a najnowszym obiektem jest nie praca Picassa, a „oe” z 1976 roku, autorstwa zmarego w minionym roku Antoniego Tàpiesa, przecitny odbiorca nie powinien jednak wyj z Muzeum nieusatysfakcjonowany. Nie tylko bowiem postarano si, by zaprezentowa dziea znanych i cenionych artystw, jak Francisco de Zurbaran czy Juan de Valds Leal, ale uczyniono to w sposb umoliwiajcy poznanie rozwoju sztuki hiszpaskiej i tego, co w niej najcenniejsze, na tle sztuki europejskiej.

Santiago Rusiol, „Platanowa aleja”, 1916, kolekcja Santander, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym