strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Krzysztof M. Bednarski, „Moby Dick”, Galeria aTak, Warszawa, 30.11.2012-3.02.2013

W brzuchu wieloryba
„Moby Dick” Krzysztofa M. Bednarskiego w Galerii a Tak
Zofia Jabonowska-Ratajska
Bednarski jest jak tropiciel, odkrywca, a jednoczenie jak alchemik, ktry znalezione formy bada i przeksztaca w swoim laboratorium. [...] W pogoni za Moby Dickiem artysta zbudowa wiele modeli odzi, zebra kolekcj masek i konstrukcji, wynikajcych z pierwszej znalezionej formy, otwartych, rozwijanych jak ni w labiryncie wdrwki. Labiryncie prowadzcym w gb tajemnicy. Znalaz swoj d czy wieloryba, zajrza do rodka, pokawakowa, by skada z powrotem ju jako kadorazowo wasne odkrycie.
Cay ten rzebiarski zbir, realizowanych od 1987 roku form okrelonych wsplnym mianem „Moby Dick”, zosta zainstalowany w Galerii aTak. Bednarski powtarza i mnoy swoje odkrycia, ale pokazujc je w nowych, nieoczekiwanych kontekstach, wci nadaje im nowe imiona.

Krzysztof M. Bednarski, „MD& (IV)”, 2011, brz, patyna czarna, 48 x 138 x 64 cm, materiay prasowe Galerii aTak

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym