strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Krzysztof M. Bednarski, „Moby Dick”, Galeria aTak, Warszawa, 30.11.2012-3.02.2013

W brzuchu wieloryba
„Moby Dick” Krzysztofa M. Bednarskiego w Galerii a Tak
Zofia Jabonowska-Ratajska
Bednarski jest jak tropiciel, odkrywca, a jednoczenie jak alchemik, ktry znalezione formy bada i przeksztaca w swoim laboratorium. [...] W pogoni za Moby Dickiem artysta zbudowa wiele modeli odzi, zebra kolekcj masek i konstrukcji, wynikajcych z pierwszej znalezionej formy, otwartych, rozwijanych jak ni w labiryncie wdrwki. Labiryncie prowadzcym w gb tajemnicy. Znalaz swoj d czy wieloryba, zajrza do rodka, pokawakowa, by skada z powrotem ju jako kadorazowo wasne odkrycie.
Cay ten rzebiarski zbir, realizowanych od 1987 roku form okrelonych wsplnym mianem „Moby Dick”, zosta zainstalowany w Galerii aTak. Bednarski powtarza i mnoy swoje odkrycia, ale pokazujc je w nowych, nieoczekiwanych kontekstach, wci nadaje im nowe imiona.

Krzysztof M. Bednarski, „MD& (IV)”, 2011, brz, patyna czarna, 48 x 138 x 64 cm, materiay prasowe Galerii aTak

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym