strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Krzysztof M. Bednarski, „Moby Dick”, Galeria aTak, Warszawa, 30.11.2012-3.02.2013

W brzuchu wieloryba
„Moby Dick” Krzysztofa M. Bednarskiego w Galerii a Tak
Zofia Jabłonowska-Ratajska
Bednarski jest jak tropiciel, odkrywca, a jednocześnie jak alchemik, który znalezione formy bada i przekształca w swoim laboratorium. [...] W pogoni za Moby Dickiem artysta zbudował wiele modeli łodzi, zebrał kolekcję masek i konstrukcji, wynikających z pierwszej znalezionej formy, otwartych, rozwijanych jak nić w labiryncie wędrówki. Labiryncie prowadzącym w głąb tajemnicy. Znalazł swoją łódź czy wieloryba, zajrzał do środka, pokawałkował, by składać z powrotem już jako każdorazowo własne odkrycie.
Cały ten rzeźbiarski zbiór, realizowanych od 1987 roku form określonych wspólnym mianem „Moby Dick”, został zainstalowany w Galerii aTak. Bednarski powtarza i mnoży swoje odkrycia, ale pokazując je w nowych, nieoczekiwanych kontekstach, wciąż nadaje im nowe imiona.

Krzysztof M. Bednarski, „MD& (IV)”, 2011, brąz, patyna czarna, 48 x 138 x 64 cm, materiały prasowe Galerii aTak

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym