strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Krzysztof M. Bednarski, „Moby Dick”, Galeria aTak, Warszawa, 30.11.2012-3.02.2013

W brzuchu wieloryba
„Moby Dick” Krzysztofa M. Bednarskiego w Galerii a Tak
Zofia Jabłonowska-Ratajska
Bednarski jest jak tropiciel, odkrywca, a jednocześnie jak alchemik, który znalezione formy bada i przekształca w swoim laboratorium. [...] W pogoni za Moby Dickiem artysta zbudował wiele modeli łodzi, zebrał kolekcję masek i konstrukcji, wynikających z pierwszej znalezionej formy, otwartych, rozwijanych jak nić w labiryncie wędrówki. Labiryncie prowadzącym w głąb tajemnicy. Znalazł swoją łódź czy wieloryba, zajrzał do środka, pokawałkował, by składać z powrotem już jako każdorazowo własne odkrycie.
Cały ten rzeźbiarski zbiór, realizowanych od 1987 roku form określonych wspólnym mianem „Moby Dick”, został zainstalowany w Galerii aTak. Bednarski powtarza i mnoży swoje odkrycia, ale pokazując je w nowych, nieoczekiwanych kontekstach, wciąż nadaje im nowe imiona.

Krzysztof M. Bednarski, „MD& (IV)”, 2011, brąz, patyna czarna, 48 x 138 x 64 cm, materiały prasowe Galerii aTak

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym