strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"Coming out - najlepsze dyplomy ASP\", Siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia, Warszawa, 23.11-3.12.2012

Quo vadis, ASP?
Najlepsze dyplomy warszawskiej ASP 2012
Milena Makowiak, Agata Ruszkowska
Obszern sal wypeniy liczne wielkoformatowe obrazy autorstwa Martina Imricha, ktre nawizuj do tradycji akademickiej. Po latach dominujcej w malarstwie abstrakcji realistyczne przedstawienia na pewno znalazy swoich zwolennikw, ale nie wszyscy wspczeni odbiorcy s gotowi na tak radykalne zerwanie z modernizmem. Przede wszystkim przeraa emanujcy z pcien patos, monumentalno i pompatyczno (co jest najlepiej widoczne w „Mczennicach”), czy te wpisane w sztucznie wykreowane scenerie nagie ciaa ludzkie, ktre maj nawizywa do idealistycznych klasycznych wzorcw. Podobn stylistyk, a zwaszcza nastrj, dostrzegamy w dzieach z czasw, gdy sztuka nazistowska wicia najwiksze triumfy, czego najlepszym przykadem moe by twrczo Adolfa Zieglera. Dla nas wybrana przez Imricha forma jest zbyt paradna, ale po reakcjach duej czci widzw mona wnioskowa, e obecna jest dzi tsknota za ide powrotu do tradycji i porzdnym warsztatem artystycznym.

Martin Imrich, Pracownia Malarstwa, „Superhrdina”, dziki uprzejmoci artysty i ASP w Warszawie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym