strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Mediations Biennale 2012 „The unknown – niepojmowalne”, CK Zamek, MNP, dawna synagoga, Muzeum Archidiecezjalne, Galeria u Jezuitw i inne miejsca wystawiennicze oraz sakr

Sakralne przestrzenie – globalne aspiracje
3. Mediations Biennale
Piotr Bernatowicz

„Unknown” – niepojmowalne, nieznane, niewiadome – tak mona przetumaczy tytu tegorocznej edycji Mediations Biennale. Powiedzie, e brzmi zagadkowo – to bana, ale moe wanie zagadkowo ma by tutaj haczykiem wyostrzajcym uwag potencjalnych widzw biennale. Dyrektor biennale, Tomasz Wendland, zaprosi troje gwnych kuratorw: Friedhelma Mennekesa, niemieckiego krytyka, kuratora i czonka Towarzystwa Jezusowego; Denise Carvalho, brazylijsko-amerykask teoretyczk z doktoratem, po studiach z zakresu teorii feministycznych; oraz Japoczyka, Fumio Nanjo, dyrektora muzeum sztukiznajdujcego si na 51. pitrze biurowca nalecego do azjatyckiego potentata na rynku nieruchomoci – Mori Building Co. W ktr stron teraz? Czy nowa technologia, jako znak postpu i wiary w moliwoci czowieka, ma ustpi przed tym, co niepojmowalne? Przed sfer tajemnicy? Sacrum? Wskazuje na to zaproszenie Friedhelma Mennekesa, ktrego dziaalno polega na prbie czenia sztuki wspczesnej i religii – zadanie do trudne, skoro sztuka wspczesna raczej z duym dystansem odnosi si do tej sfery.

Nol Hennisen, „Only the dust is eternal”, akcja w kociele Chrystusa Krla w Bochum, maj 2010, © V.G. Bild-Kunst, Bonn 2010, fot. dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym