strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Mediations Biennale 2012 „The unknown – niepojmowalne”, CK Zamek, MNP, dawna synagoga, Muzeum Archidiecezjalne, Galeria u Jezuitw i inne miejsca wystawiennicze oraz sakr

Sakralne przestrzenie – globalne aspiracje
3. Mediations Biennale
Piotr Bernatowicz

„Unknown” – niepojmowalne, nieznane, niewiadome – tak mona przetumaczy tytu tegorocznej edycji Mediations Biennale. Powiedzie, e brzmi zagadkowo – to bana, ale moe wanie zagadkowo ma by tutaj haczykiem wyostrzajcym uwag potencjalnych widzw biennale. Dyrektor biennale, Tomasz Wendland, zaprosi troje gwnych kuratorw: Friedhelma Mennekesa, niemieckiego krytyka, kuratora i czonka Towarzystwa Jezusowego; Denise Carvalho, brazylijsko-amerykask teoretyczk z doktoratem, po studiach z zakresu teorii feministycznych; oraz Japoczyka, Fumio Nanjo, dyrektora muzeum sztukiznajdujcego si na 51. pitrze biurowca nalecego do azjatyckiego potentata na rynku nieruchomoci – Mori Building Co. W ktr stron teraz? Czy nowa technologia, jako znak postpu i wiary w moliwoci czowieka, ma ustpi przed tym, co niepojmowalne? Przed sfer tajemnicy? Sacrum? Wskazuje na to zaproszenie Friedhelma Mennekesa, ktrego dziaalno polega na prbie czenia sztuki wspczesnej i religii – zadanie do trudne, skoro sztuka wspczesna raczej z duym dystansem odnosi si do tej sfery.

Nol Hennisen, „Only the dust is eternal”, akcja w kociele Chrystusa Krla w Bochum, maj 2010, © V.G. Bild-Kunst, Bonn 2010, fot. dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym