strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Mediations Biennale 2012 „The unknown – niepojmowalne”, CK Zamek, MNP, dawna synagoga, Muzeum Archidiecezjalne, Galeria u Jezuitw i inne miejsca wystawiennicze oraz sakr

Sakralne przestrzenie – globalne aspiracje
3. Mediations Biennale
Piotr Bernatowicz

„Unknown” – niepojmowalne, nieznane, niewiadome – tak mona przetumaczy tytu tegorocznej edycji Mediations Biennale. Powiedzie, e brzmi zagadkowo – to bana, ale moe wanie zagadkowo ma by tutaj haczykiem wyostrzajcym uwag potencjalnych widzw biennale. Dyrektor biennale, Tomasz Wendland, zaprosi troje gwnych kuratorw: Friedhelma Mennekesa, niemieckiego krytyka, kuratora i czonka Towarzystwa Jezusowego; Denise Carvalho, brazylijsko-amerykask teoretyczk z doktoratem, po studiach z zakresu teorii feministycznych; oraz Japoczyka, Fumio Nanjo, dyrektora muzeum sztukiznajdujcego si na 51. pitrze biurowca nalecego do azjatyckiego potentata na rynku nieruchomoci – Mori Building Co. W ktr stron teraz? Czy nowa technologia, jako znak postpu i wiary w moliwoci czowieka, ma ustpi przed tym, co niepojmowalne? Przed sfer tajemnicy? Sacrum? Wskazuje na to zaproszenie Friedhelma Mennekesa, ktrego dziaalno polega na prbie czenia sztuki wspczesnej i religii – zadanie do trudne, skoro sztuka wspczesna raczej z duym dystansem odnosi si do tej sfery.

Nol Hennisen, „Only the dust is eternal”, akcja w kociele Chrystusa Krla w Bochum, maj 2010, © V.G. Bild-Kunst, Bonn 2010, fot. dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym