strona gwna > patronaty

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Mediations Biennale 2012 „The unknown – niepojmowalne”, CK Zamek, MNP, dawna synagoga, Muzeum Archidiecezjalne, Galeria u Jezuitw i inne miejsca wystawiennicze oraz sakr

Sakralne przestrzenie – globalne aspiracje
3. Mediations Biennale
Piotr Bernatowicz

„Unknown” – niepojmowalne, nieznane, niewiadome – tak mona przetumaczy tytu tegorocznej edycji Mediations Biennale. Powiedzie, e brzmi zagadkowo – to bana, ale moe wanie zagadkowo ma by tutaj haczykiem wyostrzajcym uwag potencjalnych widzw biennale. Dyrektor biennale, Tomasz Wendland, zaprosi troje gwnych kuratorw: Friedhelma Mennekesa, niemieckiego krytyka, kuratora i czonka Towarzystwa Jezusowego; Denise Carvalho, brazylijsko-amerykask teoretyczk z doktoratem, po studiach z zakresu teorii feministycznych; oraz Japoczyka, Fumio Nanjo, dyrektora muzeum sztukiznajdujcego si na 51. pitrze biurowca nalecego do azjatyckiego potentata na rynku nieruchomoci – Mori Building Co. W ktr stron teraz? Czy nowa technologia, jako znak postpu i wiary w moliwoci czowieka, ma ustpi przed tym, co niepojmowalne? Przed sfer tajemnicy? Sacrum? Wskazuje na to zaproszenie Friedhelma Mennekesa, ktrego dziaalno polega na prbie czenia sztuki wspczesnej i religii – zadanie do trudne, skoro sztuka wspczesna raczej z duym dystansem odnosi si do tej sfery.

Nol Hennisen, „Only the dust is eternal”, akcja w kociele Chrystusa Krla w Bochum, maj 2010, © V.G. Bild-Kunst, Bonn 2010, fot. dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym