strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

8. Midzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje, Szczecin, 1-3.06.2012; „Apocalipsa”, Muzeum Sztuki Wspczesnej, Szczecin, 1.06-31.08.2012

Apokalipsa zaczyna si w gowach, czyli...
Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje
Joanna Tokarczyk
Ide nadchodzcego koca jedni mianuj kulturowym mitem, inni traktuj z powag. W wypadku tych drugich – rodzi si okazja, by da upust spoecznym fobiom, jak przemijanie i mier. Jak wiadomo, to, co publicznie okrelimy, staje si w pewnym sensie oswojone. A czy sztuka nie jest ujarzmianiem tego, co – tak naprawd – stanowi stan umysu? Tegoroczne Inspiracje ukazay funkcjonowanie pojcia koca w wiadomoci. Gwn ekspozycj Festiwalu, ktr mona oglda jeszcze do koca sierpnia, jest „Apocalipsa 2012” w szczeciskim Muzeum Sztuki Wspczesnej. Dobr zagadnie zosta powizany z pozostaymi wystawami: w Klubie 13 Muz („Koniec”), Zonie Sztuki Aktualnej („Jdro ciemnoci”), w Gmachu Gwnym Muzeum Narodowego („Sterberaum/Pokj mierci” Gregora Schneidera) oraz w Odrze Zoo („OdNowa” Moniki Szpener). W ramach ekspozycji „Apocalipsa 2012” dao si zauway kilka gwnych motyww, korespondujcych z wtkami innych pokazw.

Jakub Rebelka, z cyklu „Jedcy Apokalipsy – Wojna”, 2012, materiay prasowe Muzeum Sztuki Wspczesnej w Szczecinie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym