strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje, Szczecin, 1-3.06.2012; „Apocalipsa”, Muzeum Sztuki Współczesnej, Szczecin, 1.06-31.08.2012

Apokalipsa zaczyna się w głowach, czyli...
Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje
Joanna Tokarczyk
Ideę nadchodzącego końca jedni mianują kulturowym mitem, inni traktują z powagą. W wypadku tych drugich – rodzi się okazja, by dać upust społecznym fobiom, jak przemijanie i śmierć. Jak wiadomo, to, co publicznie określimy, staje się w pewnym sensie oswojone. A czy sztuka nie jest ujarzmianiem tego, co – tak naprawdę – stanowi stan umysłu? Tegoroczne Inspiracje ukazały funkcjonowanie pojęcia końca w świadomości. Główną ekspozycją Festiwalu, którą można oglądać jeszcze do końca sierpnia, jest „Apocalipsa 2012” w szczecińskim Muzeum Sztuki Współczesnej. Dobór zagadnień został powiązany z pozostałymi wystawami: w Klubie 13 Muz („Koniec”), Zonie Sztuki Aktualnej („Jądro ciemności”), w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego („Sterberaum/Pokój śmierci” Gregora Schneidera) oraz w Odrze Zoo („OdNowa” Moniki Szpener). W ramach ekspozycji „Apocalipsa 2012” dało się zauważyć kilka głównych motywów, korespondujących z wątkami innych pokazów.

Jakub Rebelka, z cyklu „Jeźdźcy Apokalipsy – Wojna”, 2012, materiały prasowe Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym