strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

O ksice Sebastiana Frckiewicza „Wyjcie z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjciowa dla Libery z kilkudziesicioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porwnaniu z dziesicioma stronami komiksu” – sowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowuj problemy wspczesnych polskich twrcw komiksw. Dlatego te Sebastian Frckiewicz, autor licznych artykuw i recenzji tych prac, odda gos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieczyk („Hydriola”) i Micha ledziski („Osiedle Swoboda”), ale rwnie tym, dziki ktrym komiksowy fandom moe si rozwija i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzi z getta”. Frckiewicz zarysowa na wstpie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaniajc przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formua wywiadu uzupenionego o fragmenty dzie daje wgld w to, jak niektrzy uznani twrcy postrzegaj z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widz drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frckiewicz, „Wyjcie z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym