strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

O ksice Sebastiana Frckiewicza „Wyjcie z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjciowa dla Libery z kilkudziesicioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porwnaniu z dziesicioma stronami komiksu” – sowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowuj problemy wspczesnych polskich twrcw komiksw. Dlatego te Sebastian Frckiewicz, autor licznych artykuw i recenzji tych prac, odda gos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieczyk („Hydriola”) i Micha ledziski („Osiedle Swoboda”), ale rwnie tym, dziki ktrym komiksowy fandom moe si rozwija i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzi z getta”. Frckiewicz zarysowa na wstpie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaniajc przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formua wywiadu uzupenionego o fragmenty dzie daje wgld w to, jak niektrzy uznani twrcy postrzegaj z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widz drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frckiewicz, „Wyjcie z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym