strona gwna > patronaty

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

O ksice Sebastiana Frckiewicza „Wyjcie z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjciowa dla Libery z kilkudziesicioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porwnaniu z dziesicioma stronami komiksu” – sowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowuj problemy wspczesnych polskich twrcw komiksw. Dlatego te Sebastian Frckiewicz, autor licznych artykuw i recenzji tych prac, odda gos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieczyk („Hydriola”) i Micha ledziski („Osiedle Swoboda”), ale rwnie tym, dziki ktrym komiksowy fandom moe si rozwija i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzi z getta”. Frckiewicz zarysowa na wstpie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaniajc przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formua wywiadu uzupenionego o fragmenty dzie daje wgld w to, jak niektrzy uznani twrcy postrzegaj z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widz drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frckiewicz, „Wyjcie z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym