strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

O książce Sebastiana Frąckiewicza „Wyjście z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjęciowa dla Libery z kilkudziesięcioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porównaniu z dziesięcioma stronami komiksu” – słowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowują problemy współczesnych polskich twórców komiksów. Dlatego też Sebastian Frąckiewicz, autor licznych artykułów i recenzji tych prac, oddał głos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieńczyk („Hydriola”) i Michał Śledziński („Osiedle Swoboda”), ale również tym, dzięki którym komiksowy fandom może się rozwijać i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzić z getta”. Frąckiewicz zarysował na wstępie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaśniając przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formuła wywiadu uzupełnionego o fragmenty dzieł daje wgląd w to, jak niektórzy uznani twórcy postrzegają z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widzą drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frąckiewicz, „Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym