strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

O ksice Sebastiana Frckiewicza „Wyjcie z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjciowa dla Libery z kilkudziesicioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porwnaniu z dziesicioma stronami komiksu” – sowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowuj problemy wspczesnych polskich twrcw komiksw. Dlatego te Sebastian Frckiewicz, autor licznych artykuw i recenzji tych prac, odda gos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieczyk („Hydriola”) i Micha ledziski („Osiedle Swoboda”), ale rwnie tym, dziki ktrym komiksowy fandom moe si rozwija i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzi z getta”. Frckiewicz zarysowa na wstpie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaniajc przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formua wywiadu uzupenionego o fragmenty dzie daje wgld w to, jak niektrzy uznani twrcy postrzegaj z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widz drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frckiewicz, „Wyjcie z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym