strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

„Sztuka wszêdzie. Akademia Sztuk Piêknych w Warszawie 1904-1944”, Zachêta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 5.06-26.08.2012

Sztuka, wzornictwo i polityka
Miêdzywojnie widziane z ASP w Warszawie
Piotr S³odkowski
Historyczna wystawa „Sztuka wszêdzie. Akademia Sztuk Piêknych w Warszawie 1904-1944”, zorganizowana przez warszawsk± Zachêtê, stanowi dobr± okazjê do ponownego przyjrzenia siê polskiej sztuce pierwszej po³owy XX wieku, a zw³aszcza okresowi II Rzeczpospolitej. Tytu³owe has³o dotyczy zwi±zków sztuka-pañstwo (pawilon narodowy na miêdzynarodowej wystawie), zmiany otoczenia cz³owieka wskutek dobrego wzornictwa i sztuki monumentalnej oraz wreszcie politycznych uwik³añ plastyków (studentów i pedagogów). Narracja ekspozycji rozgrywa siê na dwóch p³aszczyznach. Czê¶æ pokazu dokumentuje historiê warszawskiej uczelni, przybli¿aj±c jej pocz±tki i omawiaj±c wp³ywowe pracownie: grafiki W³adys³awa Skoczylasa (1923-1934), rze¼by Tadeusza Breyera (1910-1950), malarstwa Tadeusza Pruszkowskiego (1922-1938). Nieprzypadkowo ka¿dej z nich po¶wiêcono oddzieln± salê. Wystarczy wspomnieæ, ¿e Skoczylas uznawany jest za twórcê „polskiej szko³y” drzeworytu nowoczesnego i, ogólniej rzecz bior±c, za propagatora idei budowania sztuki narodowej w oparciu o góralski folklor. Za czasów Breyera Warszawa, obok Krakowa, by³a kluczowym o¶rodkiem nauczania rze¼by, a mistrz wykszta³ci³ wielu godnych nastêpców, m.in. Mariana Wnuka i Franciszka Strynkiewicza. Z kolei pracownia Pruszkowskiego, malarza, który promowa³ nowy klasycyzm, sta³a siê wa¿nym spoiwem ¶rodowiska artystycznego – kolejni studenci zawi±zywali a¿ cztery grupy odpowiadaj±ce naukom profesora, w tym najlepiej znane, konserwatywne Bractwo ¶w. £ukasza (1925-1930). Choæ takie dokumentacyjne ods³ony wystawy s± przecie¿ kompetentne i warto¶ciowe, o wiele ciekawiej prezentuje siê czê¶æ problemowa – ta, w której padaj± pytania o tytu³ow± wszechobecno¶æ sztuki, czyli o rozmaite postaci, pod jakimi przenika³a ona poza mury Akademii (a w³a¶ciwie Szko³y Sztuk Piêknych).

Henryk Kuna, „Rytm”, 1921-1925 (model), fot. Joanna Kinowska, materia³y prasowe Zachêty Narodowej Galerii Sztuki

Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym