strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanw, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tcza, ktra nie czy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jestemy wiadkami rozmowy papiea z Michaem Anioem. Dotyczy ona zamwionego u artysty obrazu, tytuowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi cakiem wspczenie. Kabaretowy Micha Anio nie moe zrozumie, dlaczego papieowi nie bardzo podoba si obraz, na ktrym przedstawiono trzech Chrystusw w otoczeniu 28 apostow oraz kangura. Tumaczenie gowy Kocioa, e apostow byo tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierno Ewangelii przedkada wolno artystyczn, a widzc, e nic nie wskra, a co gorsza za swoje malowido nie dostanie ani grosza – nazywa papiea „cholernym faszyst” i oburzony wychodzi. I waciwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpujcym opisem wspczesnej relacji Koci-religia-artyci, tematu, ktry podjli organizatorzy konferencji „Pomidzy wiar a sztuk” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzyszca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyo, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzicem ASP w Warszawie”, olej na ptnie, 2008, fot. materiay prasowe IHS KUL

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym