strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanw, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tcza, ktra nie czy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jestemy wiadkami rozmowy papiea z Michaem Anioem. Dotyczy ona zamwionego u artysty obrazu, tytuowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi cakiem wspczenie. Kabaretowy Micha Anio nie moe zrozumie, dlaczego papieowi nie bardzo podoba si obraz, na ktrym przedstawiono trzech Chrystusw w otoczeniu 28 apostow oraz kangura. Tumaczenie gowy Kocioa, e apostow byo tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierno Ewangelii przedkada wolno artystyczn, a widzc, e nic nie wskra, a co gorsza za swoje malowido nie dostanie ani grosza – nazywa papiea „cholernym faszyst” i oburzony wychodzi. I waciwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpujcym opisem wspczesnej relacji Koci-religia-artyci, tematu, ktry podjli organizatorzy konferencji „Pomidzy wiar a sztuk” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzyszca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyo, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzicem ASP w Warszawie”, olej na ptnie, 2008, fot. materiay prasowe IHS KUL

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym