strona gwna > patronaty

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanw, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tcza, ktra nie czy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jestemy wiadkami rozmowy papiea z Michaem Anioem. Dotyczy ona zamwionego u artysty obrazu, tytuowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi cakiem wspczenie. Kabaretowy Micha Anio nie moe zrozumie, dlaczego papieowi nie bardzo podoba si obraz, na ktrym przedstawiono trzech Chrystusw w otoczeniu 28 apostow oraz kangura. Tumaczenie gowy Kocioa, e apostow byo tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierno Ewangelii przedkada wolno artystyczn, a widzc, e nic nie wskra, a co gorsza za swoje malowido nie dostanie ani grosza – nazywa papiea „cholernym faszyst” i oburzony wychodzi. I waciwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpujcym opisem wspczesnej relacji Koci-religia-artyci, tematu, ktry podjli organizatorzy konferencji „Pomidzy wiar a sztuk” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzyszca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyo, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzicem ASP w Warszawie”, olej na ptnie, 2008, fot. materiay prasowe IHS KUL

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym