strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanw, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tcza, ktra nie czy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jestemy wiadkami rozmowy papiea z Michaem Anioem. Dotyczy ona zamwionego u artysty obrazu, tytuowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi cakiem wspczenie. Kabaretowy Micha Anio nie moe zrozumie, dlaczego papieowi nie bardzo podoba si obraz, na ktrym przedstawiono trzech Chrystusw w otoczeniu 28 apostow oraz kangura. Tumaczenie gowy Kocioa, e apostow byo tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierno Ewangelii przedkada wolno artystyczn, a widzc, e nic nie wskra, a co gorsza za swoje malowido nie dostanie ani grosza – nazywa papiea „cholernym faszyst” i oburzony wychodzi. I waciwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpujcym opisem wspczesnej relacji Koci-religia-artyci, tematu, ktry podjli organizatorzy konferencji „Pomidzy wiar a sztuk” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzyszca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyo, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzicem ASP w Warszawie”, olej na ptnie, 2008, fot. materiay prasowe IHS KUL

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym