strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Teatr ycia”, Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu, Toru, 18.05-16.09.2012, kuratorka: Dobrila Denegri

Sztuka, ktra dotyka
„Teatr ycia” w toruskim CSW Znaki Czasu
Zuzanna Sokoowska
Motywem przewodnim prezentacji stay si prowokacyjne sowa Yves’a Kleina, ktry definiowa ycie jako przykad sztuki absolutnej. Tam, gdzie zaczyna si egzystencja, obecne jest take i ciao, std te, skoro o nim mowa, samej ekspozycji na pewno nie mona zaliczy do lekkich, atwych i przyjemnych. To dialektyczny spektakl okruciestwa, seksu, blu i obscenicznoci, a take mioci, potrzeby bliskoci oraz dotyku – tutaj nie ma miejsca na tabu i wstyd. Wystawa od samego pocztku wzbudzia wiele kontrowersji, a take pyta o granice sztuki. Jak podkrela kuratorka Dobrila Denegri, „Teatr ycia” ma na celu pokazanie, jak sztuka i ycie potrafi si przenika w najmniej oczekiwanym momencie. I to si jak najbardziej udaje. Punktem wyjcia do tego rodzaju rozwaa stay si performens, body art i grupa Fluxus, a take realizacje artystyczne, ktrych gwnym bohaterem bya fizyczno. Na wystawie mona oglda prace wybitnych przedstawicieli tego nurtu – Johna Cage’a, Mariny Abramovi, Yoko Ono, Marlene Haring czy Natalii LL i Katarzyny Kozyry.

Yoko Ono, „Moja mamusia jest pikna / My Mommy is Beautiful”, 2004/2012, widok instalacji, dziki uprzejmoci artystki, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym