strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Teatr ycia”, Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu, Toru, 18.05-16.09.2012, kuratorka: Dobrila Denegri

Sztuka, ktra dotyka
„Teatr ycia” w toruskim CSW Znaki Czasu
Zuzanna Sokoowska
Motywem przewodnim prezentacji stay si prowokacyjne sowa Yves’a Kleina, ktry definiowa ycie jako przykad sztuki absolutnej. Tam, gdzie zaczyna si egzystencja, obecne jest take i ciao, std te, skoro o nim mowa, samej ekspozycji na pewno nie mona zaliczy do lekkich, atwych i przyjemnych. To dialektyczny spektakl okruciestwa, seksu, blu i obscenicznoci, a take mioci, potrzeby bliskoci oraz dotyku – tutaj nie ma miejsca na tabu i wstyd. Wystawa od samego pocztku wzbudzia wiele kontrowersji, a take pyta o granice sztuki. Jak podkrela kuratorka Dobrila Denegri, „Teatr ycia” ma na celu pokazanie, jak sztuka i ycie potrafi si przenika w najmniej oczekiwanym momencie. I to si jak najbardziej udaje. Punktem wyjcia do tego rodzaju rozwaa stay si performens, body art i grupa Fluxus, a take realizacje artystyczne, ktrych gwnym bohaterem bya fizyczno. Na wystawie mona oglda prace wybitnych przedstawicieli tego nurtu – Johna Cage’a, Mariny Abramovi, Yoko Ono, Marlene Haring czy Natalii LL i Katarzyny Kozyry.

Yoko Ono, „Moja mamusia jest pikna / My Mommy is Beautiful”, 2004/2012, widok instalacji, dziki uprzejmoci artystki, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym