strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Teatr ycia”, Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu, Toru, 18.05-16.09.2012, kuratorka: Dobrila Denegri

Sztuka, ktra dotyka
„Teatr ycia” w toruskim CSW Znaki Czasu
Zuzanna Sokoowska
Motywem przewodnim prezentacji stay si prowokacyjne sowa Yves’a Kleina, ktry definiowa ycie jako przykad sztuki absolutnej. Tam, gdzie zaczyna si egzystencja, obecne jest take i ciao, std te, skoro o nim mowa, samej ekspozycji na pewno nie mona zaliczy do lekkich, atwych i przyjemnych. To dialektyczny spektakl okruciestwa, seksu, blu i obscenicznoci, a take mioci, potrzeby bliskoci oraz dotyku – tutaj nie ma miejsca na tabu i wstyd. Wystawa od samego pocztku wzbudzia wiele kontrowersji, a take pyta o granice sztuki. Jak podkrela kuratorka Dobrila Denegri, „Teatr ycia” ma na celu pokazanie, jak sztuka i ycie potrafi si przenika w najmniej oczekiwanym momencie. I to si jak najbardziej udaje. Punktem wyjcia do tego rodzaju rozwaa stay si performens, body art i grupa Fluxus, a take realizacje artystyczne, ktrych gwnym bohaterem bya fizyczno. Na wystawie mona oglda prace wybitnych przedstawicieli tego nurtu – Johna Cage’a, Mariny Abramovi, Yoko Ono, Marlene Haring czy Natalii LL i Katarzyny Kozyry.

Yoko Ono, „Moja mamusia jest pikna / My Mommy is Beautiful”, 2004/2012, widok instalacji, dziki uprzejmoci artystki, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym