strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa: „Materialność”, Hala 90 B; „Wyspa. Teraz jest teraz”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 25.05-30.09.2012

Inne oblicze stoczni
Międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych Alternativa w Gdańsku
Marta Wróblewska
Odbywające się na terenach postoczniowych gdańskie Alternativa to przede wszystkim nierozerwalna symbioza sztuki z miejscem jej prezentacji, a co za tym idzie – próba zmierzenia się z nietypową, silnie zideologizowaną i obarczoną ładunkiem historycznym, politycznym i emocjonalnym przestrzenią, podjęcia dialogu z miejscem, które samo w sobie jest historycznym palimpsestem, wniknięcia w jego złożoną symbolikę i wielowątkowość. Alternativa to przede wszystkim dwie główne wystawy, odbywające się w dwóch wyjątkowych przestrzeniach: Instytucie Sztuki Wyspa i Hali 90 B. Pierwsza z nich „Wyspa. Teraz jest teraz”, będąca wspólnym projektem kuratorskim Ewy Małgorzaty Tatar, Dominika Kuryłka i Anny Ptak, to słuszny hołd dla ostatnich trzech dekad działalności kolektywu artystów i kuratorów związanych z galerią Wyspa, pierwotnie funkcjonującą na terenach zdegradowanej od czasów wojny Wyspy Spichrzów, a działających do dziś czy to nadal w strukturach obecnego Instytutu Sztuki Wyspa, czy też w innych formacjach i instytucjach.

Jolan van der Wiel, „Jednostka produkcyjna – stołek grawitacyjny”, 2012, materiały prasowe Instytutu Sztuki Wyspa

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym