strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Uśpiony kapitał. Sztuka współczesna z kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich”, Muzeum Pałacu w Wilanowie, 29.05-26.08.2012

Wystawa kolekcji Bonarskich w Wilanowie
Otwarta lista obecności
Zofia Jabłonowska-Ratajska
Fragment kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich, w ramach cyklu „Uśpiony kapitał”, można oglądać w Oranżerii Muzeum Pałacu w Wilanowie. Zbiór ten zastępuje niejako kolekcję instytucjonalną, wypełnia jeden z braków w porwanej ciągłości prezentacji polskiej sztuki, daje możność zobaczenia zarówno czasu zatrzymanego w tych pracach, jak i ich szerszego kontekstu. Zwłaszcza, że oprócz trzonu, jaki stanowi sztuka lat 80., w kolekcji znaleźli się artyści pokazujący, że bunt czy artystyczna niepodległość nie wzięły się znikąd. Że wyrastały z ducha kontestacji lat 60. i 70., nieufności wobec władzy, oficjalnych galerii, krytyków, stanowiły kontynuację tych awangardowych poszukiwań artystycznych, które nie pasowały do, skądinąd chętnie pokazywanego, formalnie nowoczesnego mundurka. Ducha kontestacji wyraża w kolekcji przede wszystkim duet KwieKulik – „czoło pochodu” z pokazu „Polskiego szyku”, kontrkultura w najlepszym artystycznym wydaniu.

Jarosław Modzelewski, „Trudności w poruszaniu się”, 1987, olej na płótnie, 115 x 180 cm, kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, materiały prasowe Fundacji Profile

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym