strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

„U¶piony kapita³. Sztuka wspó³czesna z kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich”, Muzeum Pa³acu w Wilanowie, 29.05-26.08.2012

Wystawa kolekcji Bonarskich w Wilanowie
Otwarta lista obecno¶ci
Zofia Jab³onowska-Ratajska
Fragment kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich, w ramach cyklu „U¶piony kapita³”, mo¿na ogl±daæ w Oran¿erii Muzeum Pa³acu w Wilanowie. Zbiór ten zastêpuje niejako kolekcjê instytucjonaln±, wype³nia jeden z braków w porwanej ci±g³o¶ci prezentacji polskiej sztuki, daje mo¿no¶æ zobaczenia zarówno czasu zatrzymanego w tych pracach, jak i ich szerszego kontekstu. Zw³aszcza, ¿e oprócz trzonu, jaki stanowi sztuka lat 80., w kolekcji znale¼li siê arty¶ci pokazuj±cy, ¿e bunt czy artystyczna niepodleg³o¶æ nie wziê³y siê znik±d. ¯e wyrasta³y z ducha kontestacji lat 60. i 70., nieufno¶ci wobec w³adzy, oficjalnych galerii, krytyków, stanowi³y kontynuacjê tych awangardowych poszukiwañ artystycznych, które nie pasowa³y do, sk±din±d chêtnie pokazywanego, formalnie nowoczesnego mundurka. Ducha kontestacji wyra¿a w kolekcji przede wszystkim duet KwieKulik – „czo³o pochodu” z pokazu „Polskiego szyku”, kontrkultura w najlepszym artystycznym wydaniu.

Jaros³aw Modzelewski, „Trudno¶ci w poruszaniu siê”, 1987, olej na p³ótnie, 115 x 180 cm, kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, materia³y prasowe Fundacji Profile

Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym