strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Upiony kapita. Sztuka wspczesna z kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich”, Muzeum Paacu w Wilanowie, 29.05-26.08.2012

Wystawa kolekcji Bonarskich w Wilanowie
Otwarta lista obecnoci
Zofia Jabonowska-Ratajska
Fragment kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich, w ramach cyklu „Upiony kapita”, mona oglda w Oranerii Muzeum Paacu w Wilanowie. Zbir ten zastpuje niejako kolekcj instytucjonaln, wypenia jeden z brakw w porwanej cigoci prezentacji polskiej sztuki, daje mono zobaczenia zarwno czasu zatrzymanego w tych pracach, jak i ich szerszego kontekstu. Zwaszcza, e oprcz trzonu, jaki stanowi sztuka lat 80., w kolekcji znaleli si artyci pokazujcy, e bunt czy artystyczna niepodlego nie wziy si znikd. e wyrastay z ducha kontestacji lat 60. i 70., nieufnoci wobec wadzy, oficjalnych galerii, krytykw, stanowiy kontynuacj tych awangardowych poszukiwa artystycznych, ktre nie pasoway do, skdind chtnie pokazywanego, formalnie nowoczesnego mundurka. Ducha kontestacji wyraa w kolekcji przede wszystkim duet KwieKulik – „czoo pochodu” z pokazu „Polskiego szyku”, kontrkultura w najlepszym artystycznym wydaniu.

Jarosaw Modzelewski, „Trudnoci w poruszaniu si”, 1987, olej na ptnie, 115 x 180 cm, kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, materiay prasowe Fundacji Profile

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym