strona gwna > patronaty

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

„Upiony kapita. Sztuka wspczesna z kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich”, Muzeum Paacu w Wilanowie, 29.05-26.08.2012

Wystawa kolekcji Bonarskich w Wilanowie
Otwarta lista obecnoci
Zofia Jabonowska-Ratajska
Fragment kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich, w ramach cyklu „Upiony kapita”, mona oglda w Oranerii Muzeum Paacu w Wilanowie. Zbir ten zastpuje niejako kolekcj instytucjonaln, wypenia jeden z brakw w porwanej cigoci prezentacji polskiej sztuki, daje mono zobaczenia zarwno czasu zatrzymanego w tych pracach, jak i ich szerszego kontekstu. Zwaszcza, e oprcz trzonu, jaki stanowi sztuka lat 80., w kolekcji znaleli si artyci pokazujcy, e bunt czy artystyczna niepodlego nie wziy si znikd. e wyrastay z ducha kontestacji lat 60. i 70., nieufnoci wobec wadzy, oficjalnych galerii, krytykw, stanowiy kontynuacj tych awangardowych poszukiwa artystycznych, ktre nie pasoway do, skdind chtnie pokazywanego, formalnie nowoczesnego mundurka. Ducha kontestacji wyraa w kolekcji przede wszystkim duet KwieKulik – „czoo pochodu” z pokazu „Polskiego szyku”, kontrkultura w najlepszym artystycznym wydaniu.

Jarosaw Modzelewski, „Trudnoci w poruszaniu si”, 1987, olej na ptnie, 115 x 180 cm, kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, materiay prasowe Fundacji Profile

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym