strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii”, Gmach Gwny Muzeum Narodowego w Krakowie, 22.05-19.08.2012

Musimy eksperymentowa
Wystawa fotografii Aleksandra Rodczenki w MN w Krakowie
Katarzyna Bik
W lutym 1917 roku nastpi koniec panowania Romanoww i upadek Cesarskiej Akademii Sztuki, kierujcej przez 200 lat rosyjskim yciem artystycznym. W Moskwie i Petersburgu rozpocz si bj o sztuk i edukacj przyszoci. Zdemobilizowany Rodczenko (dosta powoanie do wojska i zosta kwatermistrzem pocigu sanitarnego) wraca do Moskwy. Z Tatlinem projektuje wntrze kawiarni Pittoresque, robi abaury. Eksperymentuje z lini, nazywajc to linearyzmem. Projektuje spiralne budowle, „fantazje architektoniczne”. Bada moliwoci tkwice w rnych materiaach – deskach, sklejkach, papierze. Ju w 1920 roku uznano oryginalno jego prac.

Aleksander Rodczenko, „Stranik przy Wiey Szuchowa”, 1929, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym