strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii”, Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie, 22.05-19.08.2012

Musimy eksperymentować
Wystawa fotografii Aleksandra Rodczenki w MN w Krakowie
Katarzyna Bik
W lutym 1917 roku nastąpił koniec panowania Romanowów i upadek Cesarskiej Akademii Sztuki, kierującej przez 200 lat rosyjskim życiem artystycznym. W Moskwie i Petersburgu rozpoczął się bój o sztukę i edukację przyszłości. Zdemobilizowany Rodczenko (dostał powołanie do wojska i został kwatermistrzem pociągu sanitarnego) wraca do Moskwy. Z Tatlinem projektuje wnętrze kawiarni Pittoresque, robi abażury. Eksperymentuje z linią, nazywając to linearyzmem. Projektuje spiralne budowle, „fantazje architektoniczne”. Bada możliwości tkwiące w różnych materiałach – deskach, sklejkach, papierze. Już w 1920 roku uznano oryginalność jego prac.

Aleksander Rodczenko, „Strażnik przy Wieży Szuchowa”, 1929, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym