strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii”, Gmach Gwny Muzeum Narodowego w Krakowie, 22.05-19.08.2012

Musimy eksperymentowa
Wystawa fotografii Aleksandra Rodczenki w MN w Krakowie
Katarzyna Bik
W lutym 1917 roku nastpi koniec panowania Romanoww i upadek Cesarskiej Akademii Sztuki, kierujcej przez 200 lat rosyjskim yciem artystycznym. W Moskwie i Petersburgu rozpocz si bj o sztuk i edukacj przyszoci. Zdemobilizowany Rodczenko (dosta powoanie do wojska i zosta kwatermistrzem pocigu sanitarnego) wraca do Moskwy. Z Tatlinem projektuje wntrze kawiarni Pittoresque, robi abaury. Eksperymentuje z lini, nazywajc to linearyzmem. Projektuje spiralne budowle, „fantazje architektoniczne”. Bada moliwoci tkwice w rnych materiaach – deskach, sklejkach, papierze. Ju w 1920 roku uznano oryginalno jego prac.

Aleksander Rodczenko, „Stranik przy Wiey Szuchowa”, 1929, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym