strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii”, Gmach Gwny Muzeum Narodowego w Krakowie, 22.05-19.08.2012

Musimy eksperymentowa
Wystawa fotografii Aleksandra Rodczenki w MN w Krakowie
Katarzyna Bik
W lutym 1917 roku nastpi koniec panowania Romanoww i upadek Cesarskiej Akademii Sztuki, kierujcej przez 200 lat rosyjskim yciem artystycznym. W Moskwie i Petersburgu rozpocz si bj o sztuk i edukacj przyszoci. Zdemobilizowany Rodczenko (dosta powoanie do wojska i zosta kwatermistrzem pocigu sanitarnego) wraca do Moskwy. Z Tatlinem projektuje wntrze kawiarni Pittoresque, robi abaury. Eksperymentuje z lini, nazywajc to linearyzmem. Projektuje spiralne budowle, „fantazje architektoniczne”. Bada moliwoci tkwice w rnych materiaach – deskach, sklejkach, papierze. Ju w 1920 roku uznano oryginalno jego prac.

Aleksander Rodczenko, „Stranik przy Wiey Szuchowa”, 1929, odbitka autorska, zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii, © Archiwum A. Rodczenko – W. Stiepanowa, © Muzeum Moskiewski Dom Fotografii

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym