strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Arbeitsdisziplin. Duch sztuki poznańskiej około 2012”, Galeria Miejska Arsenał, 13.01-26.02.2012

Praca czyni poznańskim artystą
„Sztuka Poznania 1986-2011” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu
Alek Hudzik
Gdy myślę o instytucjach sztuki z Poznania, mam przed oczami Stereo, kurz po Starterze, dziś już przeniesionym do Warszawy, wreszcie państwową placówkę Galerię Arsenał – i więcej wymyślić nie mogę. Galerii jest jak na lekarstwo, zwłaszcza jeśli obok listy instytucji zarysować tabelkę artystów z Poznania. Tych ciężko wymienić jednym tchem. Zasługa w tym Akademii Sztuk Pięknych, która – jak najlepsza szkółka sportowa – potrafi wygenerować kadry, nie potrzebując wielkich transferów i spektakularnych nazwisk. Stach Szabłowski wraz z Anną Czaban przeszukali poznańską scenę artystyczną, starając się nadać jej choćby szeroki, jednak zawsze wspólny mianownik. Wystawa „Arbeitsdisziplin” to właśnie owoc tych syntetycznych działań i choć tytuł nawiązuje do krytycznej społecznie pracy Rafała Jakubowicza, to od społecznej sztuki uciekamy już na starcie.

Instalacja Galerii Pies oraz fotografia poznańskich artystów autorstwa Piotra Żylińskiego, fot. Daniel Koniusz, materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym