strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Wojciech Fangor, Galeria Starego Browaru, Pozna, 26.11. do 31.12.2005 r.

Anna Borzeskowska
Czarno-biae i w kolorze
Przez pi jesienno-zimowych tygodni poznaniacy mogli oglda w Galerii Starego Browaru wystaw prac Wojciecha Fangora. Mogli i – mam nadziej – ogldali, bo warto byo, zwaszcza e artysta stworzy instalacj przeznaczon do prezentacji wycznie w jednej z sal Starego Browaru. Malarz wczeniej odwiedzi Pozna i Browar, co mocno wpyno na ksztat prezentacji. Trudno jest pisa o tej ekspozycji, gdy jej istot by indywidualny odbir przez widza. Nowe prace Fangora zmuszaj do osobistego kontaktu. „Wsppraca” z przestrzeni, i to w dwch wymiarach – innym w kontekcie obrazw, a innym w odniesieniu do konstrukcji z luster – jest nastawiona na czynny udzia widza w ekspozycji. Poznaska wystawa pokazaa, e Wojciech Fangor wytrwale poda w kierunku wyksztaconym przez lata pracy. Inspiruj go wci te same problemy, wci z tym samym si zmaga. Dziki temu moemy mu od wielu lat towarzyszy w poszukiwaniach i dowiadywa si wicej o moliwociach sztuki.

Wojciech Fangor, „Lacoste I”, technika wasna, 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym