strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Gilbert i George, „Jack Freak Pictures”, CSW Łaźnia, Gdańsk, 10.11.2011-5.02.2012

Kalejdoskop imperium
Gilbert i George w gdańskiej Łaźni
Eliza Bernatowicz
"
Jack Freak Pictures” – cykl wielkoformatowych fotografii – Gilberta i George’a zajął dwie sale gdańskiej Łaźni. W pierwszej z nich, znajdującej się na pierwszym piętrze, mamy do czynienia z przedsmakiem opus magnum. Pokazano tam kilkanaście prac z wielkiego cyklu. Wiszą one grzecznie na białych ścianach jedna obok drugiej. W pierwszej chwili budzi to zawód, lecz zamysł preludium wyjaśnia się z chwilą wejścia na drugie piętro. Wysoką na dwie kondygnacje salę wypełniają szczelnie właśnie w układzie dwukondygnacyjnym wielkoformatowe prace – rozmiarami zbliżone do dużego billboardu reklamowego. Naprawdę wielkie billboardy, spiętrzone i multiplikowane, osaczają widza i dominują w sposób totalny. Człowiek czuje się malutki, zagubiony, zakręcony i bardzo pobudzony w natłoku kolorowych spiral, rozet odbić lustrzanych w odbiciach odbić lustrzanych... Jest w jakiejś szalonej Freak – przestrzeni, której granice wydają się zanikać w wibracjach kolorów i dziwnych megaform. W tym szaleństwie jest jednak metoda, aby do reszty nie zwariować.

Gilbert & George na wernisażu w gdańskiej Łaźni, fot. Paweł Jóźwiak, materiały prasowe CSW Łaźnia

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym