strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Gilbert i George, „Jack Freak Pictures”, CSW ania, Gdask, 10.11.2011-5.02.2012

Kalejdoskop imperium
Gilbert i George w gdaskiej ani
Eliza Bernatowicz
"
Jack Freak Pictures” – cykl wielkoformatowych fotografii – Gilberta i George’a zaj dwie sale gdaskiej ani. W pierwszej z nich, znajdujcej si na pierwszym pitrze, mamy do czynienia z przedsmakiem opus magnum. Pokazano tam kilkanacie prac z wielkiego cyklu. Wisz one grzecznie na biaych cianach jedna obok drugiej. W pierwszej chwili budzi to zawd, lecz zamys preludium wyjania si z chwil wejcia na drugie pitro. Wysok na dwie kondygnacje sal wypeniaj szczelnie wanie w ukadzie dwukondygnacyjnym wielkoformatowe prace – rozmiarami zblione do duego billboardu reklamowego. Naprawd wielkie billboardy, spitrzone i multiplikowane, osaczaj widza i dominuj w sposb totalny. Czowiek czuje si malutki, zagubiony, zakrcony i bardzo pobudzony w natoku kolorowych spiral, rozet odbi lustrzanych w odbiciach odbi lustrzanych... Jest w jakiej szalonej Freak – przestrzeni, ktrej granice wydaj si zanika w wibracjach kolorw i dziwnych megaform. W tym szalestwie jest jednak metoda, aby do reszty nie zwariowa.

Gilbert & George na wernisau w gdaskiej ani, fot. Pawe Jwiak, materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym