strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Oczy szukaj gowy do zamieszkania”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.09-11.12.2011

Oczy wpatrzone w mg
Jubileuszowy projekt MS w odzi
Anna Nawrot
Na pierwszy plan w projekcie, na ktry skadaj si odrbne wystawy prezentowane w trzech budynkach, wysuwaj si ekspozycje w Archiwum i ms2 (pozostaymi miejscami s biblioteka i kawiarnia ms1). Chocia sigaj wstecz do pocztkw muzeum, nie s w adnym wypadku przypisem do historii polskiego konstruktywizmu. Stanowi raczej prb rozwaenia aktualnoci zagadnie, ktre wi si z kontekstem ideowym i spoecznym wydarze sprzed 80 lat. „Oczy szukaj gowy do zamieszkania” to bardzo trafiony tytu: projekt, tak jak jego tytu, jest metafor – rwnie intrygujc, co mglist. Nie sposb zrekonstruowa w sposb przejrzysty koncepcji kuratorskiej ani struktury ekspozycji. Nie naley jednak myli tej niejasnoci z baaganem – dobr prac zosta przemylany – zgromadzone dziea wzajemnie si owietlaj, uzupeniaj. Wyania si z nich narracja, ale urywana, o zmiennym rytmie. Wymowa wystawy odwouje si raczej do intuicji widzw, nie za do elaznej logiki klasyfikacji i wnioskowa; daje si wyczu, ale nie uchwyci.

Jadwiga Sawicka, „Zadania artysty”, 2011, Archiwum Pastwowe, fot. P. Tomczyk, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym