strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Oczy szukaj gowy do zamieszkania”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.09-11.12.2011

Oczy wpatrzone w mg
Jubileuszowy projekt MS w odzi
Anna Nawrot
Na pierwszy plan w projekcie, na ktry skadaj si odrbne wystawy prezentowane w trzech budynkach, wysuwaj si ekspozycje w Archiwum i ms2 (pozostaymi miejscami s biblioteka i kawiarnia ms1). Chocia sigaj wstecz do pocztkw muzeum, nie s w adnym wypadku przypisem do historii polskiego konstruktywizmu. Stanowi raczej prb rozwaenia aktualnoci zagadnie, ktre wi si z kontekstem ideowym i spoecznym wydarze sprzed 80 lat. „Oczy szukaj gowy do zamieszkania” to bardzo trafiony tytu: projekt, tak jak jego tytu, jest metafor – rwnie intrygujc, co mglist. Nie sposb zrekonstruowa w sposb przejrzysty koncepcji kuratorskiej ani struktury ekspozycji. Nie naley jednak myli tej niejasnoci z baaganem – dobr prac zosta przemylany – zgromadzone dziea wzajemnie si owietlaj, uzupeniaj. Wyania si z nich narracja, ale urywana, o zmiennym rytmie. Wymowa wystawy odwouje si raczej do intuicji widzw, nie za do elaznej logiki klasyfikacji i wnioskowa; daje si wyczu, ale nie uchwyci.

Jadwiga Sawicka, „Zadania artysty”, 2011, Archiwum Pastwowe, fot. P. Tomczyk, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym