strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Oczy szukaj gowy do zamieszkania”, Muzeum Sztuki w odzi, 30.09-11.12.2011

Oczy wpatrzone w mg
Jubileuszowy projekt MS w odzi
Anna Nawrot
Na pierwszy plan w projekcie, na ktry skadaj si odrbne wystawy prezentowane w trzech budynkach, wysuwaj si ekspozycje w Archiwum i ms2 (pozostaymi miejscami s biblioteka i kawiarnia ms1). Chocia sigaj wstecz do pocztkw muzeum, nie s w adnym wypadku przypisem do historii polskiego konstruktywizmu. Stanowi raczej prb rozwaenia aktualnoci zagadnie, ktre wi si z kontekstem ideowym i spoecznym wydarze sprzed 80 lat. „Oczy szukaj gowy do zamieszkania” to bardzo trafiony tytu: projekt, tak jak jego tytu, jest metafor – rwnie intrygujc, co mglist. Nie sposb zrekonstruowa w sposb przejrzysty koncepcji kuratorskiej ani struktury ekspozycji. Nie naley jednak myli tej niejasnoci z baaganem – dobr prac zosta przemylany – zgromadzone dziea wzajemnie si owietlaj, uzupeniaj. Wyania si z nich narracja, ale urywana, o zmiennym rytmie. Wymowa wystawy odwouje si raczej do intuicji widzw, nie za do elaznej logiki klasyfikacji i wnioskowa; daje si wyczu, ale nie uchwyci.

Jadwiga Sawicka, „Zadania artysty”, 2011, Archiwum Pastwowe, fot. P. Tomczyk, materiay prasowe Muzeum Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym