strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Oczy szukają głowy do zamieszkania”, Muzeum Sztuki w Łodzi, 30.09-11.12.2011

Oczy wpatrzone w mgłę
Jubileuszowy projekt MS w Łodzi
Anna Nawrot
Na pierwszy plan w projekcie, na który składają się odrębne wystawy prezentowane w trzech budynkach, wysuwają się ekspozycje w Archiwum i ms2 (pozostałymi miejscami są biblioteka i kawiarnia ms1). Chociaż sięgają wstecz do początków muzeum, nie są w żadnym wypadku przypisem do historii polskiego konstruktywizmu. Stanowią raczej próbą rozważenia aktualności zagadnień, które wiążą się z kontekstem ideowym i społecznym wydarzeń sprzed 80 lat. „Oczy szukają głowy do zamieszkania” to bardzo trafiony tytuł: projekt, tak jak jego tytuł, jest metaforą – równie intrygującą, co mglistą. Nie sposób zrekonstruować w sposób przejrzysty koncepcji kuratorskiej ani struktury ekspozycji. Nie należy jednak mylić tej niejasności z bałaganem – dobór prac został przemyślany – zgromadzone dzieła wzajemnie się oświetlają, uzupełniają. Wyłania się z nich narracja, ale urywana, o zmiennym rytmie. Wymowa wystawy odwołuje się raczej do intuicji widzów, nie zaś do żelaznej logiki klasyfikacji i wnioskowań; daje się wyczuć, ale nie uchwycić.

Jadwiga Sawicka, „Zadania artysty”, 2011, Archiwum Państwowe, fot. P. Tomczyk, materiały prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym