strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Dla dzieci i dorosłych. Wystawa o zabawie”, BWA Galeria Awangarda, Wrocław, 7.09-2.10.2011

W co grają artyści
„Dla dzieci i dorosłych” w BWA Galeria Awangarda we Wrocławiu
Sabina Czajkowska
Gra i zabawa są najbardziej naturalnymi sposobami rozwoju i nauki. (...) Podobnie jak w życiu, w sztuce gramy równie intensywnie. (...) Dziś gra z odbiorcą polega choćby na łączeniu wielu elementów świata tak, by, polegając na inteligencji, intuicji i współuczestnictwie odbiorcy w kulturze, budować przekaz, igrać z utartymi modelami, łączyć rozpoznawalne kody i umożliwić uczestnikowi skonstruowanie swojego dzieła – zestawu znaczeń i idei – w procesie odbioru. Zabawa polega na interakcji, na porozumieniu, na rozszyfrowaniu zagadki, jaką jest dzieło. Na porozumiewawczym mrugnięciu okiem. Można się na przykład odwołać do zbiorowej pamięci, jak w przypadku „Muzeum dzieciństwa” Vladimira Perica. Każdy w dzieciństwie coś zbierał. W wypadku dzieci dorastających w komunistycznym bloku kolekcja kolorowych puszek po słodyczach eksponowana we wrocławskiej Awangardzie naturalnie niesie wiele więcej konotacji niż tylko sentymentalne wspomnienie.

Milorad Mica Stajcic, „Over the rainbow”, 2010, dzięki uprzejmości artysty, materiały prasowe BWA Galerii Awangarda we Wrocławiu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym